Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfritaget

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et par spørgsmål vedr. debitering til foreninger. Jeg er klar over at en forening kan vælge at være momsfritaget - såfremt de opfylder de krav der er sat fra SKAT - så det er cool nok.

Mit spørgsmål er så - hvis en forening er momsfritaget og jeg som virksomhed debiterer dem - kan jeg så debitere uden moms?

Jeg er også klar over at en forening godt kan være momsfritaget - men alligevel være momsregistreret, hvor de så godt kan fradrage købsmoms - men mit spørgsmål er vel egentlig, at er man momsfritaget og ikke momsregistreret og så får en regning fra et firma, hvor der er moms på, så er man jo reelt ikke momsfritaget?

Og i forlængelse af dette...

Jeg har et selskab i et andet land, hvor momsreglerne er anderledes - hvis jeg debiterer en kunde, som ikke importmomsregistreret eller f.eks. en privatperson, så er det jo det land, som der debiteres i, hvis regler der gælder, eller?

Og i den forbindelse - hvis man nu har en varegruppe, som f.eks. i Sverige har en momssats på 6% - er det så rigtigt forstået at det er denne man evt. vil debitere en forening?

Håber det giver mening og håber at nogen har et svar...

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41

Morten Reitoft:
Mit spørgsmål er så - hvis en forening er momsfritaget og jeg som virksomhed debiterer dem - kan jeg så debitere uden moms?
Nej - du er momsregistreret og skal altid ha moms på dine fakturaer - Deres momsfritagelse går jo så på at de ikke skal lægge moms på deres indtægter men også mister ret til momsfradrag

Morten Reitoft:
Jeg har et selskab i et andet land, hvor momsreglerne er anderledes - hvis jeg debiterer en kunde, som ikke importmomsregistreret eller f.eks. en privatperson, så er det jo det land, som der debiteres i, hvis regler der gælder, eller?

Nej du skal fakturere som dansk selskab efter danske regler - og hvad modtager landet har for regler har ikke noget med dig at gøre.

Du skal - hvis det er noget du leverer til en virksomhed i  et land i EU - fakturere uden dansk moms - men du skal listeindberette salget til moms - læs her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=73527 og du skal påføre fakturaen en note om, at den er omfattet af "reverse charge".

Dette forudsætter jo bare, at det er en virksomhed og det lyder det ikke som, hvis den er momsfri - og i så fald skal du lægge dansk moms på ved salget. (det er din pligt at sikre det er momsregistreret eller ikke inden for EU)

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70335

Morten Reitoft:
Og i den forbindelse - hvis man nu har en varegruppe, som f.eks. i Sverige har en momssats på 6% - er det så rigtigt forstået at det er denne man evt. vil debitere en forening?

og nej som det vil fremgå af det andet - 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 20:57

Hej John.

Tror ikke jeg formulerer mig godt nok - kender godt reglerne som du henviser til vedr EU ... Mit spørgsmål er mere direkte stillet:

Hvis et svensk firma debiterer et dansk momsregistreret selskab, så er der ikke moms på faktura - jvf også hvad du skriver... Men hvis selskabet ikke er momsregistreret, så skal det udenlandske selskab da ikke lægge dansk moms på faktura! De skal vel lægge deres lokale moms på? Jeg er godt klar over at handler man med private, f.eks. Med filial i DK så skal man opkræve og afregne dansk moms -
Men der er vidst forskellige omsætningsgrænser for hvornår dette gælder, eller?

Iøvrigt morsomt at tale om momsfritagelse for foreninger, når de betaler momsen på leverandørfakturaer!

Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:00

Morten Reitoft:
Hvis et svensk firma debiterer et dansk momsregistreret selskab, så er der ikke moms på faktura - jvf også hvad du skriver... Men hvis selskabet ikke er momsregistreret, så skal det udenlandske selskab da ikke lægge dansk moms på faktura! De skal vel lægge deres lokale moms på?

aha det er det svenske der fakturerer, men hvis det ikke er momsregistreret, så skal de jo slet ikke lægge nogen som helst form for moms på - ikke svensk moms og aldrig dansk moms på fra et svensk firma til Danmark - men til en ikke momsregistreret i DK - svensk moms.

Hvis et momsfritaget selskab beliggende i Sverige fakturerer vil jeg da ikke tro at de nogensinde skal lægge nogen som helst moms på uanset hvem de sælger til - uden at kende svensk momsfritagelse, men det må bestemt være sådan.

Morten Reitoft:
Iøvrigt morsomt at tale om momsfritagelse for foreninger, når de betaler momsen på leverandørfakturaer!
Momsfritagelse betyder jo ca det samme som private der ikke er momsregistrerede. De skal jo betale momsen på leverandørfakturaer - og skal ikke selv lægge moms på deres salg og er fritaget for at momsangive - de er bare fritaget for at "rode" med moms - uanset beløb - ganske som en privat - men de ungår ikke købsmomsen som hovedregel, men der kan findes undtagelser - se evt her: http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-momsfritagelse.aspx 

Generelt gælder jo, at hvis der vælges og bevilges momsfritagelse, vil der ikke være fradrag/refusion af moms på indkøb og andre omkostninger, idet momspligt og refusion af moms hører sammen, således at der kun kan opnåes refusion af moms på omkostninger, hvor der tilsvarende betales moms af indtægterne.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)