Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan snakker man til kunderne

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 28. Jul 13
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Stamkunder er de bedste :)
Men der lærer man jo.

Da jeg arbejdede i Fakta have vi f.x. en kunde som hver gang han kom skulle have prins. Derfor hvis jeg så ham komme ind, så "råbte" jeg lige om han skulle have 4 eller 6 pakker med, hvor han så svarer, og så havde jeg dem klar til ham når han kom op. Sådan nogle småting kan man bruge.

Men med stamkunder kan man jo ikke sætte "regler" ned for hvad man siger, da det jo er noget der kommer når man kender dem :)

Når man kender folk kan man også tillade sig at tage lidt mere pis på dem/være mere fræk, uden at frygte at man kommer til at fornærme nogle.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sarasohpie.

Jeg har arbejdet med detailhandel inden for Isenkram i godt og vel 7-8 år. Dengang jeg var i lære, lærte jeg et udsagn som sidenhen blev mit alfa og omega når jeg skulle gøre et godt indtryk på kunderne.

Det hedder 4X20 reglen, som man også bliver undervist i idagens danmark.

Det er simpelt og går ud på:

1: De første 20 sekunder bruger kunderne på at i agttage dig med sine øjne. Det er derfor vigtigt at man er imødekommende og opmærksom på at der rent faktisk er en kunde. Der skal ikke mere til end at man nikker pænt goddag og anerkender at kunden er tilstede.

2: De første 20 centimeter. Disse er tængt som dit ansigt- Her er det vigtigt at man finder sit smil frem, og ikke ligner en der hellere ville hjem og sove. Det vil give kunden en tryghed for at man sagtens kunne spørge lige netop dig.

3: De første 20 ord vil kunden bruge på at danne sig en overbevisning om hvorvidt du som sælger har lysten og evnent til at betjene en kunde. Er du høflig i tonelejet, og bruger du ord og vendinger som "Hej, kan jeg hjælpe dig?"? Du skal i disse 20 ord også vælge dine sætninger med omhu. For vi er meget forskellige og generationerne har meget at sige (i følge min erfaring).
Ved mine situationer har den med "Hej, kan jeg hælpe?" aldrig slået fejl, men du kan tviste den over for eks. Gamle fru magda nede fra nr 8. Hun ville måske få et bedre indtryk hvis du vælger ordet Goddag istedet for Hej, og herefter kvittere med et "Frue, kan jeg hjælpe dem?" Bemærk når du har valgt ordet DEM går det ikke at du begynder på "dig" så har du låst dig fast på ordene "dem og de". (Bliver det for bogligt? ;D )

4: De første 20 skridt. Det er den måde du vælger at komme kunden i møde på. Er du sløset i din gang, eller er du ret og fast i skuldre og ryg. De første 20 skridt giver afsløre hurtigt din holdning til dit job og derfor også din holdning over for kunden.

Det ovenstående har jeg brugt i 8 år, og det har virket. Der er ingen facit liste til hvordan du bedst snakker med kunderne, men ukendte og ikke stamkunder ser også meget på kropssproget.

Og så tal da gerne lidt kægt til dine stamkunder hvis de kan tåle det, jeg elsker når det sker ;-) så hvorfor skulle andre ikke også godt kunne lide det ? Så føler man sig hjemme ;D

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Den "rigtige" måde at imødekomme en kunde på vil selvfølgelig altid afhænge af personligheden man står overfor.

Nogle kunder bryder sig ikke om at du er frembrusende mens andre reagerer positivt på den mere kække attitude.

Visse typer sætter pris på en høflig betjening, hvor andre er fuldstændigt ligeglade.

"Hvad kan jeg hjælpe med?" synes jeg personligt virker som den mest naturlige, all around / neutrale hilsen, og den vil næsten alle kunder føle sig tilpasse ved.

I sidste ende vil det altid være dig selv der skal finde ud af hvad der er det rigtige at sige, hvad der føles mest naturligt for dig.

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

En ret stor del af de fødevarer jeg køber, køber jeg i supermarkeders delikatesseafd. eller i deciderede delikatessebutikker - nok omkring 50%. Så jeg har da lidt erfaring som kunde :-)

Ca. 3 ud af 10 gange bliver jeg spurgt hvad de kan hjælpe med, mens ca. 7 ud af 10 gange bliver jeg spurgt hvad jeg har lyst til at smage. Der bliver langet mange smagsprøver over disken, og jeg er ikke i tvivl om at det giver øget salg.

Det er ikke unormalt at jeg bliver spurgt noget i retningen af: "I dag har vi tilbud på XYZ - har du lyst til at prøve at smage det?"

Når jeg køber fisk, siger ekspedienten ofte noget i retningen af: "Jeg har en supernem opskrift med laks, som vi har tilbud på, har du lyst til at prøve den?"

At blive hjulpet lidt på vej gør det mere interessant at handle ind, og jeg prøver noget jeg ellers ikke ville have købt, som jeg så ofte ender med at købe.

Mvh Carsten

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)