Stamkunder er de bedste :) Da jeg arbejdede i Fakta have vi f.x. en kunde som hver gang han kom skulle have prins. Derfor hvis jeg så ham komme ind, så "råbte" jeg lige om han skulle have 4 eller 6 pakker med, hvor han så svarer, og så havde jeg dem klar til ham når han kom op. Sådan nogle småting kan man bruge. Men med stamkunder kan man jo ikke sætte "regler" ned for hvad man siger, da det jo er noget der kommer når man kender dem :) Når man kender folk kan man også tillade sig at tage lidt mere pis på dem/være mere fræk, uden at frygte at man kommer til at fornærme nogle. |
Hej Sarasohpie.
Jeg har arbejdet med detailhandel inden for Isenkram i godt og vel 7-8 år. Dengang jeg var i lære, lærte jeg et udsagn som sidenhen blev mit alfa og omega når jeg skulle gøre et godt indtryk på kunderne.
Det hedder 4X20 reglen, som man også bliver undervist i idagens danmark.
Det er simpelt og går ud på:
1: De første 20 sekunder bruger kunderne på at i agttage dig med sine øjne. Det er derfor vigtigt at man er imødekommende og opmærksom på at der rent faktisk er en kunde. Der skal ikke mere til end at man nikker pænt goddag og anerkender at kunden er tilstede.
2: De første 20 centimeter. Disse er tængt som dit ansigt- Her er det vigtigt at man finder sit smil frem, og ikke ligner en der hellere ville hjem og sove. Det vil give kunden en tryghed for at man sagtens kunne spørge lige netop dig.
3: De første 20 ord vil kunden bruge på at danne sig en overbevisning om hvorvidt du som sælger har lysten og evnent til at betjene en kunde. Er du høflig i tonelejet, og bruger du ord og vendinger som "Hej, kan jeg hjælpe dig?"? Du skal i disse 20 ord også vælge dine sætninger med omhu. For vi er meget forskellige og generationerne har meget at sige (i følge min erfaring).
Ved mine situationer har den med "Hej, kan jeg hælpe?" aldrig slået fejl, men du kan tviste den over for eks. Gamle fru magda nede fra nr 8. Hun ville måske få et bedre indtryk hvis du vælger ordet Goddag istedet for Hej, og herefter kvittere med et "Frue, kan jeg hjælpe dem?" Bemærk når du har valgt ordet DEM går det ikke at du begynder på "dig" så har du låst dig fast på ordene "dem og de". (Bliver det for bogligt? ;D )
4: De første 20 skridt. Det er den måde du vælger at komme kunden i møde på. Er du sløset i din gang, eller er du ret og fast i skuldre og ryg. De første 20 skridt giver afsløre hurtigt din holdning til dit job og derfor også din holdning over for kunden.
Det ovenstående har jeg brugt i 8 år, og det har virket. Der er ingen facit liste til hvordan du bedst snakker med kunderne, men ukendte og ikke stamkunder ser også meget på kropssproget.
Og så tal da gerne lidt kægt til dine stamkunder hvis de kan tåle det, jeg elsker når det sker ;-) så hvorfor skulle andre ikke også godt kunne lide det ? Så føler man sig hjemme ;D