Hej der ude, Mine kompetencer ligger indenfor musik og økonomi, og derfor har jeg flere forskellige virksomheder indenfor de to områder. Der er ikke noget af det der skaber så stort overskud at jeg har råd til at gå væk fra enkeltmandsvirksomhed og over i APS endnu. For 1,5 år siden ringer jeg til skat og spørger dem, om jeg skulle have mere end 1 CVR nummer såfremt jeg havde flere "virksomheder/fagområder". Damen i telefonen forsikrede mig om at det var SKAT lodret ligeglade med, såfremt jeg bare betalte min skat for alt hvad jeg tjente i de to virksomheder. Okay, fint nok. Men jeg bliver ved med at få nye idéer, og udvide. Jeg har 3 "virksomheder": U&I Marketing - sælger markedsanalyser. Wet'n'dirty Records - sælger musik via iTunes osv. Air Management - Udlejning af djs med 3 ansatte. Da jeg fik mit CVR nummer var det med U&I Marketing, som jeg på daværende tidspunkt regnede med skulle stå for størstedelen af omsætningen. Det skal dog til at ændre sig nu, da Air Management hver måned omsætter for hvad U&I i gennemsnit omsatte for, hvert kvartal i 2012. Har jeg noget at være urolig for - og når jeg laver kontrakter med kunder og leverandører, hvilket "navn" bør jeg så gøre det i? Indtil videre har jeg gjort alt i U&I Marketing regi, da det er den virksomhed der står i CVR registeret. VH Mike |
Hej Mike
Din virksomhed kan faktisk godt have flere navne, såkaldte Binavne. Kald evt. hovedvirksomheden Mike Gruppen og så de andre som binavne :-)
Du kan også have tilknyttet flere branchekoder, så du dermed kan dække alle dine områder.
Kan have betydning for leverandøreraftaler, forsikringer osv.
Sidst men ikke mindst, så er der nu åbnet op for Iværksætterselskab (IVS). I grove træk minder det om et ApS, men hvor man ikke kan stille den påkrævet startkapital. Uden lige at kende alle detaljer mener jeg, at man så blot her er forpligtet til at opspare 25% af overskudet hvert år op til de ellers krævet 50.000 i selskabskapital. Fordelen er som med ApS, at man så har begrænset personlig økonomisk hæftelse.