Trods mit nyoprettede brugernavn har jeg fulgt med på sidelinien her på amino.dk igennem længere tid. Og jeg har fået masser af inspiration til min egen lille virksomhed. Tak for det. Ligenu står jeg med et potentielt problem i form af en kunde, der er berygtet for sin manglende betalingsvilje. Det er ikke et spørgsmål om likviditet. Han har midler nok. Det er viljen, den kniber med. Jeg er på forhånd blevet advaret af flere, der har udført arbejde for ham og er blevet rådet til at forlange 50% i forskud, hvilket jeg også har gjort. Af praktiske grunde har jeg imidlertid påbegyndt arbejdet, uden at forskudet er faldet endnu. Og jeg er begyndt at tvivle på, om han reelt har tænkt sig at betale. Det skal siges, at min branche er rådgivning/it-konsulentydelser, og jeg er vant til offentlige kunder, hvor jeg normalt udfærdiger en detaljeret kontrakt, der underskrives af begge parter, og hvor betalingen aldrig har været et problem. Denne kunde er privat erhvervsdrivende. Jeg har i dette tilfælde kun skrevet et "overslag", som han dog konsekvent kalder et "tilbud", hvilket ikke generer mig, så længe han accepterer vilkårene - og betaler til tiden. Han har ikke taget initiativ til en forhandling af min pris, men blot meddelt at han accepterer mit "tilbud". Hele projektet er afhængigt af, at jeg får udbetalt det forskud på 50%, da jeg ellers ikke tør sætte mine to underleverandører i sving. Det vil være alt for risikabelt for mig. Jeg har besluttet mig for at sætte arbejdet i bero, indtil forskuddet står på min konto. Men der er nogle vigtige tidsfrister i projektet, og jeg ønsker ikke at sætte ordren over styr. Mit spørgsmål til jer er: Hvad ville I gøre i den situation? Min fornemmelse er, at det er et spørgsmål om psykologi, hvor man skal være forsigtig med at gå alt for hårdt til kunden. Han har oplevet vrede leverandører før. Han skal på en eller anden måde påvirkes til at indse, at hans relativt prestigefyldte projekt risikerer at gå tabt, hvis ikke han betaler. Men jeg vil ikke sætte ham pistolen for panden så at sige.
|
Det er som udgangspunkt et problem at du ikke har givet ham et tilbud men et overslag; som han så betragter som et tilbud hvilket du stiltiende accepterer. Eftersom du gør det har i ikke, i juridisk forstand, en egentlig aftale. Og så alligevel... Tricky!
Giv ham et regulært tilbud og meddel at du ikke kan påbegynde enterprisen førend depositum er deponeret i henhold til de vilkår der er berammet af det tilbud du har givet ham.
Jeg er med på den med "psykologien" men hvis ikke han betaler er der alt andet lige grund til også at betvivle hans evne.
Held og lykke med situationen