Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med at blive eneforhandler af et givent produkt ( i Danmark og eks. Norden) importeret fra et ikke EU land ?
Hvad skal man være obs på og hvad er hovedtrækkene i sådan en kontrakt?
Selve eneforhandlingen har jo egentlig ikke noget at gøre med hvorvidt produktet importeres fra et EU-land eller ej, det burde jo udelukkende være et spørgsmål om dit kontraktforhold med din leverandør.
Hvad der derimod er ganske afgørende i EU/Ikke-EU sammenhæng er vores alle sammens kære Told & Skat, hvordan importreglerne er fra pågældende land og diverseskatter/afgifter.
Med hensyn til kontrakt, så vil jeg foreslå dig at din leverandør kommer med et udkast (da de jo som oftest ligger inde med en sådan forudbearbejdet kontrakt, samt har indtjeningen på dig og derfor bør afholde denne udgift) som du efterfølgende selv kigger igennem, og eventuelt får en advokat henover.
Ellers plejer sådanne aftaler at være gentleman''s agreements, med nogle rammeaftaler for hvilke tal du skal nå afsætningsmæssigt indenfor en given periode... som jeg kender dem i hver fald
Prøv dig frem.. prøv evt. "leverandørkontrakter" på google eller lign.?
Og forresten... sød shop du har dér... (LingeriGalleri ) synes desværre bare jeg som potentiel mandling kunde i din butik, som søgende efter eventuelle ´gaver i stil med "husk hvad blomster kan gøre" bliver ladt lidt i stikken når dine menupunkter hedder "Find din BH-størrelse her" Det var bare en lille hint...
Jeg sidder selv med nogle agenturkontrakter her i danmark (1 stk indtil videre - igang med 2 andre). Jeg ved ikke om du ved, hvad forskellen er på et agentur og en eneforhandler? - men for en sikkerhedsskyld, kan det meget nemt pensles ud - som eneforhandler handler du for egen regning, dvs du skal lagerføre varer og sende ud til dine b2b/b2c kunder, her har du så mulighed for selv at ligge din avance oveni din indkøbspris. Ved et agentur har du ikke noget lager selv, det du skal formidle er kontakten mellem producent og "retailer". For denne formidling for du så en mindre avance - 5-10% hvis det er fysiske ting du handler med. Det gode ved agentur løsningen er at du modtager avance lige meget om kunden kontakter producenten direkte eller om det er dig der får kunden til at kontakte producenten, så længe det er inden for dit "område" - der normalt i danmark er hele danmark.
mvh Janus
ps. Matt - fundet ud af vi har en fællesven :) .. skal hilse fra Mikkel L.
Uden på nogen måde at være ekspert på området, mener jeg at huske at der findes nogle regler indenfor EU''s konkorrencelovgivning som i praksis umuliggør eksklusive eneforhandleraftaler med leverandører over en vis størrelse. Er din leverandø over den størelse kan alle forlange at kunne købe hos ham på lignende vilkår som dig - uanset om leverandøren er inden eller udenfor EU.
Såvidt jeg husker var dette en del af en af de foregående "unionspakker" vi sagde ja til - øhhh, altså den der union som er "stendød", som en kendt minister engang sagde :)