Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd mod flyskræk

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

risikoen er så pytlille, at der ingen som helst grund er til at bekymre sig, Jeg har fløjet utroligt meget i mit liv, samlet set har jeg siddet ca 2 år døgnet rundt i et fly. Jeg tror alle alligevel får et lille gib ved en voldsom pludselig turbulens. Det må man leve med.
Flyet er bygget til det - det kan ikke tabe en vinge (en vinge er som en stor boomerang bygget i et stykket og sidder gennem hele flyet. Vingen er kollosalt flexibel og kan bevæge sig flere meter op og ned i spidsen, hvilket tydeligt ses ved turbolens, men det er helt ufarligt

Der er flere typer turbolens. Den mest almindelige er helt enkelt skiftende vindhastighed. Flyet flyver ved at vinden passerer hen OVER vingen som er højere fortil end bagtil. Derved opstår der et lufttomt rum hen over vingen når vinden passerer hen over den, og flyet holder sig oppe.

I princippet vil et fly således fly således holde helt samme højde med haleror sat i neutral - når det f.eks holder fast marchhastighed på 870 km i timen. Luften passerer hvis det var vindstille, med netop 870 km i timen hen over vingen.

Vind er generelt altid ujævn. Du kender det fra på jorden, hvor det blæser meget ujævnt i vindstød. Det samme gør det oppe i luften. Det betyder, at vindhastigheden skifter hele tiden, også over vingen. I snit holder den måske 870 km i timen, men i en vindpause kun 800 km og i et vindstød måske 970 km i timen. Derved ændres flyets hastighed OG højde konstant ved de skiftende vinde, og det små hopper.

Pludseligt kraftige vinde, ex i kanten af en såkaldt armbolt sky kan så også være lodrette, og man undgår hvor det er muligt, at flyve i den type skyer. Er det ikke muligt, sættes advarsel på, for at folk skal sætte sig og tage seler på. Det er IKKE farligt, men det kan bumpe ganske meget.

Der KAN også være nedadgående vinde, wind-shet som kan presse flyet kraftigt ned. Det kan blive presset flere hundrede meter ned - ikke lodret, men glidende. Kaptajnen gir fuld gas, men det tager ca 15 sek inden flyet vinder hastighed nok til at stige.

Den type vind er kun et problem under selve landingen, men lufthavnens radar kan se det på lang afstand og omdirigere trafikken. Kaptajnen kan også se wind på sin wind-radar, men på lange flyvninger kan det jo være umuligt helt at undgå den type områder.

Temperaturen på jorden kan også give turbulens. Flyver kan ex over en kølig nordsø ind over England, så mærker man reelt skrænten lige hvor land begynder. Dels på grund af vinden der presser op ved skrænten, dels på grund af den lidt ændrede temperatur der skaber opvind. Samme mærkers over bjerge. Man kan ikke flyver langs himalaya uden at det bumler, eller fra varme Pakistan ud over det indiske ocean, uden man får en rystetur.

Det er som sagt helt ufarligt og fuldt kontrolleret, og flyver man med anerkendte selskaber, er flyvning kollosalt sikkert. Eneste man skal undgå er de helt små ukendte lokale selskaber i f.eks Afrika og visse steder i Asien.

Bare sæt dig tilbage i sædet, se personalet som er så vant til det og se hvor roligt de tager det - og nyd så turen i fulde drag, god mad og lidt vin og meget vand

god rejse
John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 1085
Fra  Firmaconnect.net Skrevet kl. 16:31
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 16:37
Hej Cookie

Tusind tak for denne detaljeret og fine beskrivelse. Det gav mig faktisk ro i sindet, og jeg kan allerede mærke at jeg blev nere tryg ved tanken om at flyve. Det var virkelig flot formuleret, med hvad piloter kan se, og det med turbulens. For turbulens er det det jeg frygter mest når jeg sidder deroppe. Jeg er bange for at flyveren lige pludselig ryger langt ned, og at piloterne, ikke kan kontrollere det. Så det gav mig faktisk ro j sindet, du du skrev at det kun foregik under landing.
Lige nu for jeg faktisk helt lyst til at flyve, med alle de gode svar i har givet mig, så er jeg klar til det og håber jeg fremover kan nyde turen, i stedet for at frygte den. For det værste er når man ikke kan glæde sig til en tur til udlandet, fordi man kun tænker over flyveturen, man skal helskindet igennem først. Det samme når man er på ferien og skal hjem.
Jeg føler mig også helt lukket inde, da jeg altid har kigget på de der ture til Spanien, Frankrig, Italien, England, osv. hvor flyveturen har været på maks 3 timer. Nu håber jeg at den fremover vil blive glædelig, så jeg forhåbentlig kan rejse noget mere.

Mvh
Mathias
Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 16:53
Hej Mathias

Jeg har fløjet utallige gange, jeg skal faktisk flyve igen på tirsdag.

Ser du, et fly kan ikke bare styrte ned, er det først i luften, så vil et fly blive i luften. Ingen grund til skræk :)
Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 17:08

Jeg tror godt, jeg kan hjælpe dig.

Men det er ikke helt så enkelt, og i grunden vil jeg anbefale at du går til en psykolog, der har forstand på den slags.

Der er flere ting i det.

For det første er det aldeles skræmmende og helt unaturligt at flyve, men mennesker kan vænne sig til meget, også det.

For det andet sker der ikke ret mange ulykker. Fly kan endda overleve en del, som huller i skroget, tabte hjul, brand i motorer uden, at der sker en større ulykke. Men der sker også frygtelige store ulykker. Men altså meget sjældent, vi hører bare om hver eneste, der sker, og de lægges mærke til.

Når et fly er ved at styrte end, der rigtig god grund til at være bange. Det bør alle mennesker være. Angst er en hjælper i den situation, den bereder vores krop på voldsomme ting, og gør at vi bedre kan overleve.

Men det er ikke det samme som flyskræk. Flyskræk er noget andet. Det er en angst, uden væsentlig grund, i ganske trygge omgivelser, der opstår fordi man tror, der kunne ske noget. Angsten kommer måske endda fra noget andet, men udmøntes så netop på fly,  vand eller elevatorer.

Men hvor kommer angsten så fra, den angst der fører til flyskræk? jae, det er ikke piloten eller mandskabet, der laver den, den kommer inde fra dig. Du laver selv angsten. Det er jo ikke fordi du reagerer på ild i motoren eller høje brag. Du skaber selv din angst. Det er dig, der laver din egen flyskræk. Det er også dig, der kan få den til at gå væk. Det kan du sådan set bare beslutte: jeg er ikke flyskræk mere. Det virker, men er ikke lige let for alle.

Du kan sige til dig selv, at det der gider du ikke spilde tid på at være bange for.

Der findes tekniker, der kan hjælpe. Hypnose fx, men også mantraer og afledning.

Nu er det lidt tyndt, at blive kureret for flyskræk her på en post på nettet. Men i teorien er det muligt: Du skal bare forstå, at du selv laver angsten og selv kan fjerne den.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil have yderligere råd.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2317
Fra  PITOT Watches Aps Skrevet kl. 20:03

Cookie:
Flyet flyver ved at vinden passerer hen OVER vingen som er højere fortil end bagtil. Derved opstår der et lufttomt rum hen over vingen når vinden passerer hen over den, og flyet holder sig oppe.

fint indlæg cookie, tror bestemt trådstarter har fået det bedre - dog en kommentar:

lufttomt er nok ikke det rigtige at bruge her - luften passerer vingen som er nærmest dråbeformet på oversiden modsat undersiden som er mere plan - luftens dynamiske tryk stiger på oversiden og samtidig falder det statiske tryk på oversiden - derved suges vingen op, 2/3 sug af det opståede undertryk på oversiden sørger for opdriften.

Watches inspired by fighter jets

Aviator Watches - Pilot Watches - Blue Angels Watch

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:31

justcompare.dk:
lufttomt er nok ikke det rigtige at bruge her - luften passerer vingen som er nærmest dråbeformet på oversiden modsat undersiden som er mere plan - luftens dynamiske tryk stiger på oversiden og samtidig falder det statiske tryk på oversiden - derved suges vingen op, 2/3 sug af det opståede undertryk på oversiden sørger for opdriften.

helt enig - lufttomt er nu dog ikke helt galt for det er netop som du skriver den flade underside hvor vinden passerer hurtigere end den buede overside som skaber et som du også skriver - undertryk, og det er jo - om ikke jeg misser det - fordi der derved bliver mindre luft - færre luftmolekyler på oversiden og derved suges vingen op - men lufttomt er jo nok lidt hurtigt beskrevet. Det afgørende var, at det er vindens hastighed forbi vingen som skaber opdriften og når den skifter som blæst altid gør, så vil den opdrift skifte og give turbelens som er totalt ufarligt, og som cockpietet normalt altid kan forudse via deles deres vejr radar - dels ved at alle fly jo flyver i korridorer, og hvis et fly møder noget uventet turbulens, giver det besked over radioen til alle de fly der kommer efter det, og dermed er der meget stor kontrol med hvornår man kommer i turbulens og hvor kraftig den er. Turbelens er en lige så klar del af ganske mange flyvninger, som vindens skiftende hastighed ved jorden i en storm er

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2317
Fra  PITOT Watches Aps Skrevet kl. 21:01

Cookie:
lufttomt er nu dog ikke helt galt for det er netop som du skriver den flade underside hvor vinden passerer hurtigere end den buede overside som skaber et som du også skriver - undertryk

det er på den buede overside at vinden passerer hurtigere og derved falder det statiske tryk - og vingen vil bevæge sig opad da trykket pludselig er mindre - og ikke som du citerer mig for, at vinden er hurtigere på undersiden :)

nå nok om det - trådstarter fik sit svar :)

Watches inspired by fighter jets

Aviator Watches - Pilot Watches - Blue Angels Watch

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 21:30

Hej Mathias,

Jeg har fløjet en del gange efter hånden, nok ikke så meget som nogle af de ældre her på Amino, men anyways:

Du skal ikke være bange for at flyve, som mange andre siger, flyvning er faktisk en af de sikreste måder at rejse på, selvom det lyder mærkeligt, at en bunke metal kan være i luften.

Jeg flyver ofte mellem Amsterdam og Aalborg, en lille tur på godt 1 time og 20 minutter, og for at være ærlig, de flyvninger jeg har haft der - oplever jeg oftere at det ryster lidt, eller at flyet siger mærkelige lyde etc - en af grundene, er at flyet er mindre, hvilket gør det 'flytter' sig nemmere i luften.

Jeg har også fløjet til Asien, og USA nogle gange, og der det eneste 'irriterende' er lyden fra motorende i længden, men det er meget sjældent, at du vil høre mærkelige lyde, der vil næsten altid være at du kommer ind i en smule turbulens, det er helt normalt, især når du skifter mellem de mange temperature som du gør. tror et godt eksempel, er måske en 'glat' murstensvej, for at sammenligne med når man køre i bil, og endda sjældent at det ryster så meget.

Står selv og skal ud på en 14 timers flyvetur på Mandag, og ja man bliver næsten altid lidt nervøs, om det er fordi man skal ud at rejse eller fordi man skal flyve ved jeg ikke, men flyvning er egentligt meget behageligt, der er intet at være bange for, og flyet du vil skulle flyve med, vil højest sandsynligt være utrolig stort, hvilket betyder meget for din flyvning, syntes jeg ihvertfald.

En ting du skal tænke på, er faktisk dit valg af flyselskab, hvis du er flyskræk, kan være en god idé at tjekke - somregl, flyver fly forskellige router, feks. Finnair flyver via Rusland til Japan, hvor KLM tager en anden route, der går mere syd for rusland, og nogle ruter har større chance for turbulens end andre.

Men musik i dine øre, en bog, eller noget der interessere dig, kan hjælpe rigtig meget på sådan en tur.

Men igen, ingen grund til at være bange eller noget, jeg håber ihvertfald at når du engang skal ud at flyve, at du faktisk bliver overrasket over, hvor dejlig en transport metode det er!

Venlig Hilsen
Lucas R 

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 21:49

Tænk på piloten!

En gennemsnitlig turist flyver omkring 20 timer om året. En pilot flyver omkring 700 timer om året. Og de det er altså meget normalt at piloter forlader arbejdsmarkedet på helt normal vis, ved at gå på pension.

Pilotjobbet betragtes på ingen måde som et farligt job.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)