Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen for efterligning til at være kopi?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har prøvet før, men tænker måske jeg kan få lidt mere direkte respons herinde.

Jeg er 23år, Mor og jeg brænder for at udleve min drøm om at sælge kvindetøj, sko og accessories på nettet.

Mange af jer vil nok mene der er mange af den slags allerede, og jeg er helt enig. Dog synes jeg selv jeg har fundet produkter som endnu ikke sælges i danmark, MEN... Disse produkter er efterligninger af dyre designerkjoler. :/ De bliver solg af store og meget populære shops i både USA, UK og Irland. Disse shops findes både på nettet og på gaderne. DERFOR mener jeg at det må være lovligt siden de er baseret på "efterligningerne". Det er et koncept som giver kvinder mulighed for at "get the look".

-Der står altså hverken designers navn, brand eller logo i produkterne og mange af dem er ændret lidt i designet. Man bliver altså ikke vild ledet til at tro det er en designerkjole man køber. Kjolerne er inspirerede! ( jeg linker et eksempel).

Er det lovligt?

Er lovgivningen anderledes i Danmark og hvordan ved jeg om jeg har med kopier at gøre. Der er jo mange af produkterne jeg ikke aner hvem har designet originalen af.

Hvad kan jeg gøre for at sikrer mig? - Jeg har ikke råd til en advokat da jeg kun har 5000kr at starte det hele op på.

Håber nogen derude kan hjælpe mig og måske fortælle hvordan det kan være lovligt for dem (de andre shops), i fald at det ikke er lovligt for mig?

Ser frem til at høre fra jer.

Mvh

Samira

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 10:58

Sig mig. Har vi ikke lige haft den for et par dage siden?

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59

Den er godt behandlet her - og der er ingen fast grænse og det er dit ansvar at sikre dig det IKKE er kopier http://www.amino.dk/forums/t/202339.aspx?PageIndex=3#1349613 og det var jo dig i helt samme emne - og tro mig - du kan ikke få klarere svar - der er ikke en fast grænse og ingen herinde der tør sige du bare skal købe ind når du selv beskriver det som kopier af designer varer - eller det som ligner. Du kommer det ikke med nogen form for sikkerhed nærmere vil jeg påstå, med mindre en herinde kender alle de større designs og haute couture som er MINDST lige så beskyttet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:16

Mit bud, og det er min personlige vurdering, og den bør ik lægge til grund for evt beslutninger, er at kjolen på billedet ik krænker nogle design rettigheder... Der er en meget stor variation på de to designs, og derfor er vi langt over de 15% variation, som der normalt arbejds ud fra...

Men igen, hvis du kun har 5000 kr, hvilket ik giver ret mange kjoler eller andet anyway, når der først tages højde for de forskellige størrelser, så vil jeg da anbefale, at du starter med at købe tøj i EU, og så kan du altid senere kaste dig ud i import fra Kina, når du enten har fået sat dig mere ind i tingene, eller når pengene er der til ekstern rådgivning...

Tilmeldt 15. Aug 12
Skrevet kl. 11:18

Hej jens,

Jo det havde vi og det er bestemt ikke fordi jeg værdsætter og respekterer jeres hjælp.

Jeg ville egentligt lave et opslag om hvor jeg kunne finde troværdige leverandører, men faldt over de mange emner man kunne vælge. Jeg troede det fungerede sådan at et bestemt gruppe mennesker var tilmeldt under bestemte emner. Derfor valgte jeg som sagt at prøve igen.

-Tænkte at det måske kunne give mig konkrete svar evt. med nogle paragraffer ?

Og håbede lidt at der måske sad en advokat derude som havde speciale i lige præcis disse problemstillinger.

Endnu engang tak for din hjælp.

Håber det gav lidt mere mening.

Tilmeldt 15. Aug 12
Skrevet kl. 11:24

Endnu engang tak for svaret.

Jeg havde tænkt mig stille og roligt at arbejde mig op ved at sælge til venner og bekendte.

Har startet en side på facebook, hvor jeg hurtigt kan danne mig et netværk af potentielle kunder.

Aner ikke hvor jeg kan finde leverandører her i EU som lever op til denne type/ standard af kjoler. Har du nogle råd hvor jeg skal søge?

Grunden til jeg valgte Kina var netop de billige priser.

Mvh

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:24

Hvis folk har spørgsmål, som er generelle, kan de så ik stille dem her i tråden, så jeg ik får en milliard PBs med de samme spørgsmål! Jeg er langt nok bagefter med at besvare PBs i forvejen Smile

Men nu kom der lige to PBs + en mail med det samme spørgsmål, nemlig hvor variationen er? Jeg har tegnet variationen op med røde cirkler, så det er let at se. Jeg har kun tegnet de steder op, hvor det er tydeligt at der er en variation. Og ud fra dette vil jeg vurderer, og det er min personlige vurdering, at designet adskiller sig nok fra originalen til, at der intet er forkert i at købe og sælge den...

Tilmeldt 15. Aug 12
Skrevet kl. 11:26

Endnu engang tak for din tid.

Håber svaret til Jens gav lidt mere mening.

Mvh

Tilmeldt 15. Aug 12
Skrevet kl. 11:28

Tak for at pointere den store forskel. Jeg kunne ikke være mere enig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40

Ud fra helheden som tydeligt er kopieret ville jeg ikke turde. Jeg siger ikke den ikke KAN gå, men at der er klart forsøg på at kopiere et ganske unikt design, det er der ikke tvivl om og det vil ingen ret være i tvivl om frygter jeg, og ophavsrettighedshaveren har mange flere penge muskler til at køre en sag end du.

Jeg forstår som fashionsælger heller ikke at du vil kaste dig over noget hvis du har 5000 til hele projektet. Der er mange størrrelser, og husk 14 dages ubegrundet returret - hvis modtageren ventede noget hundedyrt stof i super syning og fandt noget mindre spændende - så risikerer du at få den i hovedet igen. Der er sågar folk der tager sådan noget hjem, bruger til en enkelt fest, og så returnerer. Det er et problem selv for de butikker der sælger og yder den service at tage varer retur inden for x dage. Jeg tror både grundet kopi faren og de ganske mange pengemusker der kræves at starte en shop op med den type varer, som sagtens kan ha individuelle fejl (ofte vil ha det), at det kan blive meget dyrt, og gør du det som personligt selskab, så kan en sagsøger jo gå langt ud over kjolernes pris.

Dit arguemnt med at du ser andre sælge det holder ikke. Der sælges masser af replika, solbriller, ure, tøj osv, og i visse lande har rettighedshaverne nærmest opgivet at kæmpe mod havet, medens myndighederne dog ind i mellem, også der, laver et raid og napper en masse - men i andre lande, som vort, hvor originalerne, uanset det er rolex eller modetøj faktisk kan sælges (det kan de så også i Kina Big Smile) - der går rettighedshaverne langt mere benhårdt på at forfølge

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)