Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterligninger af designervarer - Er det lovligt i Danmark?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har længe gået med en drøm om at sælge tøj. - Ikke bare hvad som helst, men har fået inspiration fra amerikanske- og britiske hjemmesider.

Det drejer sig hovedsageligt om kjoler, sko og accessories. Sage er dén at produkterne ligner ekstremt meget originale designervarer (som jeg tilfældigvis kendte til), men uden at blive udstillet med deres navn eller noget. Man kan få sit eget mærke i tøjet hvis man ønsker det. Der er flere store firmaer der allerede kører med disse kjoler og den ene åbner om ikke så længe en butik i london. Tænkte i starten at det ikke var noget problem når de allerede sælges som "main products" i de andre butikkers sortiment, men er gået hen og blevet i tvivl. Det ville jo være forfærdeligt hvis jeg pludseligt blev sagsøgt uden at vide jeg gjorde noget forkert. Hvordan skal jeg forholde mig til det? Jeg har jo ikke tænkt mig at bilde folk ind at det er designernes originale vare men bare sælge det som del af mit sortiment, og forklare at mine produkter er inspireret af designer kjoler osv. - Faktisk brande det under et "Get the look" koncept. Giver det mening?

Det er altså ikke ligesom "LV" eller "GUCCI" hvor deres logo er over det hele på produktet. Ses disse som kopivarer eller som efterligninger og hvad siger loven om disse ting? Det er lidt ærgerligt hvis jeg får rødt lys da jeg har drømt om at basere hele forretningen på disse produkter, har fundet suppliers og er ready to go. Hvordan kan man nogensinde vide hvad der er kopier og hvad der ikke er. Der er jo så meget at vælge imellem. Bare tilfældigt at jeg lige synes kjolerne så bekendt ud. 

Undskylder det lange forvirrede opslag og håber nogen kan hjælpe, da jeg ikke har råd til en advokat. Jeg tør bare ikke springe ud i det uden at have gjort noget for at undersøge det. Vil bare ikke leve i konstant frygt for at blive sagsøgt. Synes bare det er underligt at disse større og anerkendte forretninger endnu ikke har fået den omgang, hvis det går imod nogen love.

Ser frem til at høre fra jer. På forhånd tak :)

Tilmeldt 15. Aug 12
Skrevet kl. 11:55

Er der slet ingen som kan hjælpe mig med dette spørgsmål? Embarrassed

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 12:04

Kan desværre ikke hjælpe, men måske det kunne hjælpe hvis du kunne linke til nogle eksempler hvor butikker allerede gør det, kunne måske hjælpe folk med at vurdere.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 15. Aug 12
Skrevet kl. 13:19

Ja du har ret.

Her er et ganske godt eksempel, hvor man rent faktisk også kan se hvilke ændringer der er på kjolen i deres "Efterligning".

http://www.lustdresses.com/buyonline/kim-kardashian.html

Denne side er en af siderne jeg referer til i mit opslag. Stort set alle deres kjoler er efterligninger af dyre designer kjoler. - Det skal lige siges at mange af deres kjoler ikke har så tydelige ændringer i forhold til originalen. Ja, man kan somme tider stort set ikke se nogen forskel.

Hvad siger i ? 

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 13:35

Det tror jeg du skal holde dig fra, men døm selv.

Læs først lov om ophavsret.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901

undersøg også præcedens.

Den side du refererer til er irsk, og det kan der være en grund til.

I Danmark er det således at love faktisk opretholdes, og netop i Danmark vil du være i særlig risiko for at blive stævnet.

http://www.business.dk/fashion-design/bestseller-anklages-for-designplagiat

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 13:37

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59

Nej det er forbudt i langt de fleste lande, herunder absolut DK. Det hjælper ikke at fjerne logo - ligner det et anvendt design meget - så vil man kunne dømmes + varen kan kræves destueret. De fleste større designermærker er ganske opmærksomme og knalder websider der efter deres opfattelse bryder ophavsret. Der er desværre heller ikke en facitlist - ala - 5% ændret er nok - så det korte råd er  - don´t

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 14:02

I England er loven ikke så striks overfor kopiprodukter, og der er mange eksempler på butikker der sælger eksempelvis danske designklassikere indenfor møbler.
Samme lovgivning har vi ikke i Danmark. Her er det forbudt at sælge kopivarer.
Der er en lille åbning i forhold til at købe kopivarer i udlandet, hvor loven giver tilladelse til at turister må indføre kopivarer til eget brug. Det er lidt underligt når lovene ellers er så strikse overfor kopivarer.

Som det allerede er nævnt, er erstatningssagerne i Danmark mange, og varemærkerne der bliver krænket, får altid medhold i retten og tilkendes ofte store erstatninger både for krænkelse og mistede omsætninger.

Så det bedste råd er at holde sig langt væk....

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:18

Ja den engelske lovgivning er lidt løsere, men ikke for nyere design, og jeg mener tilmed den er under stramning. Når danske designermøbler som ægget osv kan kopieres i UK, skyldes det at deres lovgivning er (eller var) baseret på færre år, før man må kopiere. 

Det vil dog sjældent - heller ikke i UK fungere overfor tøj. Dels er alt design i EU helt automatisk beskyttet i 3 år, uden  nogen form for ansøgning, og så er tøjet jo ofte ikke rigtigt mode mere, og dels er det let og ikke voldsomt dyrt at registrere beskyttelse yderligere for 5 års perioder i op til 25 år, hvilket de større modehuse gør. Både helheden og enkelt-elementer i designet kan beskyttes, hvilket de større ofte gør, netop for lettere at kunne få misbrugere dømt.

Det er korrekt at man gerne selv må tage ET kopiprodukt med hjem fra turistferien. Jeg vil tror det er af rent praktiske årsager man ikke har forbudt det, men et Lolex ur fra Thailand må godt komme ind over grænsen når det sidder på armen af forbrugeren til eget brug - Det må derimod ikke sendes - det skal ind samme med personen i et ex. Sendes det, kan tolden stoppe det og lade det destruere - og ja - domstolene dømmer klart i beskyttelse af designrettigheder, så fingrene væk Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 14:32

Det er altså rart, at se svar fra nogen, der ved, hvad de taler om.

Hvordan giver man stjerner?

Jeg vil så tilføje, at det handler om 2 ting, dels om der findes lov for den pågældende sag, men også om loven efterleves og håndhæves.

Love håndhæves og efterleves i høj grad i Danmark, Skandinavien og Tyskland.

Jo, længere vi kommer fra disse lande, jo tyndere bliver "Rule of law".

England er længere væk end vi kan lide at tro.

Svenskerne har taget en særlig, klog konsekvens: Der er ikke forbud mod at tale i mobiltelefon under kørsel i Sverige, simpelthen fordi man vurderede at folk ikke ville holde loven.

Det var klogt.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)