Jeg er ved at starte et samarbejde op med en leverandør i UK. Han lægger britisk moms på alle ordre. Jeg vil spørge om jeg kan modregne denne moms i mit regnskab. |
Udenlandsk moms
- 1
Hej Jacob Super tak for hurtigt svar. Så vidt jeg kan se skal jeg ansøge om at få momsen refunderet. Det bliver et farligt væsen hvis jeg skal gøre det med hver enkelt ordre. Derudover kommer jeg ikke til at ramme minimumsgrænsen. Men der er nok ikke andet at gøre end at sælge varene billigere. Som sagt tidligere. Mange tak for hurtigt svar. |
Nej der er noget galt. Enten er du ikke momsregistreret og der er moms på regningen fra UK og du kan ikke trække den fra ELLER du er momsregistreret og den der sælger til dig lægger ikke længere moms på sin faktura, så du betaler ikke momsen og har derfor heller ikke behov for eller mulighed for fratræk At bede om momsen refunderet, er knyttet til momsbetalinger du f.eks får ved som registreret at betale moms under rejser i udlandet, ikke til moms der kommer på varer du får tilsendt, for der skal slet ikke moms på dem hvis du er momsregistreret og opgiver dit moms nummer til sælgeren Du skal være opmærksom på, at kommer du over 50 t i omsætning på 12 mdr og burde ha kunnet forudse det, så får du lov at betale moms på hele dit salg inden registreringen + en tilsvarende bod - læs MOMSREGISTRERING og forstå, at det ikke er en bundgrænse, men det beløb som man skal forudse eller ikke forudse Hvis dine kunder alle er private og ikke selv kan trække din moms fra, så KAN der være god grund til ikke at stifte virksomhed med moms, men du mister momsfradragmulighed og flere andre ting - men det kræver en nærmere gennemgang af dit konkrete projekt vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Hvis det er ydelser du køber skal du bogføre det sådan: Eksempel på 100.000 kr. ex. moms
Konto for køb af ydelser i andre EU-lande (Debit 100.000 kr.) Kreditorkonto (Kredit 100.000 kr.) Moms af køb af ydelser fra udlandet med omvendt betalingspligt (Kredit 25.000 kr.) Købsmoms (indgående moms) (Debit 25.000 kr.) HUSK: Rubrik A. Værdien uden moms af ydelser købt i andre EU lande (EU-erhvervelser) (100.000 kr.) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hvis det er en vare du køber skal det bogføres sådan: Eksempel på 100.000 kr. ex. moms
Konto for køb af varer i andre EU-lande (Debit 100.000 kr.) Kreditorkonto (Kredit 100.000 kr.) Konto for moms af køb af vare i andre EU lande (Kredit 25.000 kr.) Købsmoms (indgående moms) (Debit 25.000 kr.) HUSK: Rubrik A. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande (EU-erhvervelser) (100.000 kr.) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Men alt dette burde dit regnskabsprogram selv gøre
Han skal IKKE lægge moms på din faktura! Han skal indsende data omkring hans salg til dig + dit CVR nr. Salget skal ikke tillægges moms, hvis du altså har et CVR nr.
|