Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af SU-lån

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Fredslund Hansen:

Rautus, du skal være op mærksom på at SU-lånet udbetales løbende, og du derfor kun vil få ca. 3.000 pr måned, disse kan du så investerer løbende, men med deraf følgende handelsomkostninger.

Og jeg har kendt mere end en som optog SU lån for at investerer, men når pengene så tikkede ind og vennerne tog på skiferie, så blev fristelsen for stor, så i stedet brugte de lånet på forbrug, og så bliver det jo pludseligt en rigtig dårlig investering.

Og til hele det med at investerer, så husker jeg tilbage på hvordan jeg for 8 år siden af en underviser på handelsskolen fortalte os at det dumt ikke at investerer lånte penge i 3 store danske virksomheder som han betegnede som sikre (og de er også alle i top 20 over mest handlede i DK), for over tid ville det blive bedre end en normalt pensionsordning. Havde jeg købt dengang havde jeg haft 40% tilbage af de penge jeg havde lånt, og det er sgu lidt surt at betale af på et lån som bare er forsvundet på børsen.

Der findes ingen sikker investering, og jo bedre forretning jo større risiko er der som regel ofte.

Jeg ved godt, at de kun udbetales løbende, men man kan vel lave en aftale med Nordnet eller andre om, at alle penge går direkte til bioteknologiinvesteringen, ikke? Og man skal jo først begynde at afdrage efter de 70 måneder.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:26

Rautus:
250 % på fem år er vel 50 % om året i gennemsnit.

Øh nej. Der er renters rente, så det er knap 30%, men det er sådan set ligegyldigt i forhold til de størrelser vi taler om. Derudover vil du, som andre påpeger, også investere løbende/månedligt i stedet for på en gang. Regnestykket er derfor mere kompliceret, men da det hele er så urealistisk alligevel, så er der ingen grund til at regne på det præcist.

Hvis du garanteret (dvs. uden risiko) kunne forrente pengene med 30% pa, så skide-værre med SU-lånet. Du kan bare låne pengene hos GE Money Bank og andre steder ti 26-28% pa. Det ville stadig være en god forretning for dig.

Men hvis det var muligt at forrente penge med 30% uden risiko, så ville det jo være totalt tåbeligt at GE Money Bank, Leasy osv. at låne penge ud med risiko til denne procentsats når de bare selv kunne investere.

Jeg håber du kan se der er noget som ikke hænger sammen.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 23. Jun 13
Skrevet kl. 17:58

Hvordan ser dit regnestykke med renters rente ud?

Og ja, det kan jeg godt se. Men SU-lån er vel også noget, man tager til forbrug, ikke?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 18:40

KennM kan vist besvare det spørgsmål, hvis ikke han allerede har svaret, Fireman.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 23. Jun 13
Skrevet kl. 18:54

Men ved du ikke, hvad meningen med lånet er?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:05

Jacob:

Jeg synes det er ærgeligt, når du putter ord i munden på mig :
Jeg er ikke rigtigt klar over hvad jeg har puttet i munden på dig, kun gøæet efter en overskrift om at man er tosset hvis man ikke gør det, og jeg er så også - sjovt nok uenig med gode dele af Michael Møller.

Vil du på nogen måde garantere en forrentning på 4% i begyndelsen (og tænk lige på raterne kommer per måned hvor man vel ikke kan handle hvad omkostninger angår) på 3-4% så er jeg investor - hvis du gør det på en sikker måde. Selv ikke bankerne vil gi 4% på bunden basis - og de burde da kunne forrente pengene i deres finansafdeling - De der vil, er banker der hænger med rxxxx i vandskorpen og ikke kan fonde sig - så jeg tør godt fastholde, at der er masser af grund til ikke at tage SU lån med investering som formål. 

Bemærk, at jeg ikke siger det aldrig kan gå, for det kan det absolut, bare at renten svarer ret godt til risikoen. Derimod kan det betale sig at bytte almindelige lån ud med SU lån - men det er en anden sag

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:29

Jeg er i store træk fuldt på linie med Cookie og som en af dem der har haft Michael Møller i Finansiering tvivler jeg på at han har ændret synspunkt siden 1990.

Dengang var paroloen - tag alle de SU-lån som du kan få og spar dem op på en højrentekonto. Synspunktet var dengang at vi nok alle senere ville få brug for eksempelvis boliglån, som er højre forrentet end SU-lånet. Det er her din besparelse kommer ind.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 08:43

@Cookie

Du må hjertens gerne være uenig, men det er da absurd, at begynde at tale om garanterede afkast..  Der findes ikke garantier ift. investeringer - der findes risiko og tilsvarende afkast.

Hvis du matcher et SU-lån i beløb og betingelser, så skal jeg gerne låne 500.000 af dig :-) Dvs. 4% udlånsrente i studietiden (3-5 år) og efterfølgende ved påbegyndt tilbagebetaling 1%+dc.  

Hvis du mener, at banken er bedst til at forrente dine penge, så må det være din egen sag. Jeg har ikke svært ved, at forrente mine penge bedre.

http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE4443583/su-lanet-er-investeret-i-aktier/ 

http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1514148/studerende-derfor-tager-vi-su-laan/ 

Er du DJØF'er, så tilbyder LSB 5% på de første 50.000 kroner - Jeg har dog ikke sat mig yderligere ind i det tilbud, da jeg ikke er i DJØF.

@Henrik

Helt bestemt ift. lånebehovet for størstedelen vil være aktuelt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33

Det er jo netop fordi der ikke er garanterede afkast at man ikke kan tale om hovedløshed ved ikke at tage SU lån til investeringer. Man kan jo ligeså vel tabe 10% som man kan vinde 10% - Den med at tro man altid kan baske markedet, er ikke holdbar, og der er jo år hvor markedet har tabt ganske mange % det er jo bare at google nogle år tilbage - jeg husker i hovedet store tab på næsten alle markeder i en del år faktisk. Ex fra ult 2008 til primo 2009 drønede f.ex det førende danske (og de fleste udenlandske index ned til det halve på få måneder - det danske fra ca snit 440 til 200 - Det ville vist ikke ha været så super at gå ind lige der i 2008 - men jeg erkender, at aktier generelt er kommet igen. Der kan dog faktisk nu findes 10 års perioder, hvor aktierne har været dårligere end obligationerne og begge samlet er faldet - så investering er ikke en sten sikker indtægt desværre

Jeg er fuldt enig i, at SU lån er billige lån sat op mod mange forbrugslån - men da de kommer med et beløb per måned, så må man jo holde dem kontant i ganske lang tid - til 4% og det er vel muligt LSB har noget specielt for DJØF - men se http://www.mybanker.dk/sammenlign/opsparing/opsparingskonto/# over 1 års binding, der er jo ingen, heller ikke de mest sulte der vil op med noget der ligner 5%

Til erstatning for forbrugslån kan SU da være bedre, men til ren investering vil jeg ikke råde til at man overhovedet benytter lånte penge og i alle fald slet ikke betegne det som hovedløst ikke at tage SU lån for at investere

vh

Tilmeldt 23. Jun 13
Skrevet kl. 06:35

Ja, det er netop hovedløst. Alligevel har mange mennesker gjort det i årenes løb og tabt enorme summer på det.

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)