Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kritik af Trustpilot.dk

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

thomaxz:

Nej, men hvis der er mindre end 20 bedømmelser bør man ikke stole på trust rating derfor den er blå ;) 

Thomas - hvor mange mennesker tror du, der skeler til, om feltet er blåt, så længe der står et tal? Herudover accepterer man også, at fx en shopejer selv bedømmer sin shop og skriver en masse superlativer, som iflg. trustpilot skulle vægte mere end blot nogle stjerner. Det er simpelthen uvederhæftigt og useriøst! Man bør aldrig stole på trustpilot.

Folk bør tjekker om felter er blot.

Ja det er et problem at en shopejer og dens medarbejder kan skrive,  og sms registering vil givet hvis løse lidt af problemmet, men jeg kan ikke lige komme på en løsning.

Men det er ligeså let at snyde med læserbeve som formentlig har større efekt en trustpilot, og det givethvis ikke svært at snyde hos forbrugerådet, elelr andre forbrugerprogrammer og organisationer. 

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 12:01

thomaxz:

Ja det er et problem at en shopejer og dens medarbejder kan skrive,  og sms registering vil givet hvis løse lidt af problemmet, men jeg kan ikke lige komme på en løsning.
Men det er ligeså let at snyde med læserbeve som formentlig har større efekt en trustpilot, og det givethvis ikke svært at snyde hos forbrugerådet, elelr andre forbrugerprogrammer og organisationer. 

Jeg håber, at jeg kan gøre mig nogenlunde forståelig med det jeg skriver her.
Du skriver "Folk bør tjekke om feltet er blåt".....fint nok, og med det forsvarer du trustpilot's måde at håndtere det på. MEN, akkurat det samme, kunne en shopejer sige, når en kunde har "glemt" at læse det med "småt" men shopejeren bliver bedømt både på det med småt og sin håndtering af det.
Læserbrev, tja, det er jo et gammelt kendt trick, men tror du helt ærligt, at læserbreve har effekt i længere tid? Nej vel? Men en bedømmelse på trustpilot - uanset om den er subjektiv, rigtig eller forkert - vil stå der for altid. Er det fair? Er det fair, at fordi du i et øjebliks irritation over et eller andet farer ind på trustpilot og skriver en subjektiv bedømmelse? Ja, jeg ved godt, at du kan rette i den, men hvor mange gør det? Meget få, er mit gæt.
Fx har du jo givet Amino en rigtig dårlig bedømmelse - 1 stjerne - fordi du får en mail med dit eget indlæg, når du har skrevet et. Fair nok, at du synes Amino sucks. Men jeg tror ikke helt, at du mener det. Jeg tror, at du har lavet den bedømmelse, fordi du lige vil vise din surhed over, at Aminoer kritiserer trustpilot. Og på den måde beviser du jo til fulde vores argumenter.
Jo, der kunne måske ha' været en god tanke bag trustpilots tiltag. Men det vil aldrig nogensinde kunne føres ud i livet, som en fornuftig og objektiv og dermed brugbar løsning.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 12:02

thomaxz:

Det er ikke særligt brugervenligt at man bør tjekke om feltet er blåt....

Der bør jo slet ikke stå nogen trust rating før der er stort nok antal ratings på det enkelte website.

Mvh. Ken

Tilmeldt 29. Aug 07
Skrevet kl. 14:21

Henrik R:

thomaxz:

Jeg håber, at jeg kan gøre mig nogenlunde forståelig med det jeg skriver her.
Du skriver "Folk bør tjekke om feltet er blåt".....fint nok, og med det forsvarer du trustpilot's måde at håndtere det på. MEN, akkurat det samme, kunne en shopejer sige, når en kunde har "glemt" at læse det med "småt" men shopejeren bliver bedømt både på det med småt og sin håndtering af det.

Læserbrev, tja, det er jo et gammelt kendt trick, men tror du helt ærligt, at læserbreve har effekt i længere tid?

Alle de læserbeve jeg læser har effekt hele tiden, hvis jeg skal handle et sted der er kritiseret et sted f.eks af læserbrev sakl jeg forinden have haft positive oplevlser med dem, eller også skal stedet bevise over for mig at de er til at stole på og handle med.

bla. defor jeg ikke betror mig til base1 som lave fejl under deres tidliger navn. 

Henrik R:

Nej vel? Men en bedømmelse på trustpilot - uanset om den er subjektiv, rigtig eller forkert - vil stå der for altid. Er det fair? Er det fair, at fordi du i et øjebliks irritation over et eller andet farer ind på trustpilot og skriver en subjektiv bedømmelse? Ja, jeg ved godt, at du kan rette i den, men hvor mange gør det? Meget få, er mit gæt.
Fx har du jo givet Amino en rigtig dårlig bedømmelse - 1 stjerne - fordi du får en mail med dit eget indlæg, når du har skrevet et. Fair nok, at du synes Amino sucks. Men jeg tror ikke helt, at du mener det. Jeg tror, at du har lavet den bedømmelse, fordi du lige vil vise din surhed over, at Aminoer kritiserer trustpilot. Og på den måde beviser du jo til fulde vores argumenter.
Jo, der kunne måske ha' været en god tanke bag trustpilots tiltag. Men det vil aldrig nogensinde kunne føres ud i livet, som en fornuftig og objektiv og dermed brugbar løsning.

Jeg havde givet den flere stjerne før jeg fik en masse mail, inkl. mail med svar til denn tråd jeg selv har skreve, defor nedjusterede jeg den. 

Selv om det i dette tilfælde også er mig der er thomaxz på trustpilot er der ingen garanti for at det havde være mig. 

Tilmeldt 29. Aug 07
Skrevet kl. 14:22

Ken Schultz, Adviva:

thomaxz:

Det er ikke særligt brugervenligt at man bør tjekke om feltet er blåt....

Der bør jo slet ikke stå nogen trust rating før der er stort nok antal ratings på det enkelte website.

Mvh. Ken

Det er også en mulighed, og faktisk en god ide.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:36
 Kære alle sammen. Mit navn er Peter og jeg er stifter af trustpilot.dk   Amino er så vidt jeg har forstået, en side hvor iværksættere kan hjælpe iværksættere. Jeg vil gerne takke Martin Thorborg for rådet med Beta logoet. Det kom på i går, forsinket det erkender vi , men nu er det der. Derudover har vi skruet ned for retorikken og opfordret mere til selvstændig stillingtagen– læs selv på vores hjemmeside.  Kritik af trustpilotNår Mikkel Svendsen skriver”Jeg synes det er direkte pinligt, og dybt dobbeltmoralsk, at Truspilot mener de har ret til - gennem deres system, at rakke ned på andre, men ikke synes det er rimeligt at de selv underlægges samme kritik.”Kan jeg kun henvise til http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=18027Og sige at jeg er uenig ;)vi tager gerne imod konstruktiv kritik, og jeg vil gerne tage en diskussion om en lang række punkter.  Det berømte nyhedsbrevLad os starte med nyhedsbrevet. Ved lanceringen af trustpilot, var man som udgangspunkt tilmeldt nyhedsbrevet. Vi blev dog meget hurtigt gjort opmærksom på fejlen, og fik den rettet. http://www.trustpilot.dk/Signin.aspxNogle af vores brugere, har uden at de ønskede det, modtaget vores nyhedsbrev. Det skal jeg meget undskylde. Det vil ALDRIG ske igen.  Pålideligheden af ratingsSå er der diskussionen omkring pålideligheden af ratings. Vi har i nyhedsbrevet fortalt om en række tiltag vi vil gennemføre for at forbedre kvaliteten og pålideligheden af sitet. For jer der ikke har modtaget det efterhånden famøse nyhedsbrev, vil jeg tillade mig at liste punkterne her:  ”Som bruger får du mulighed for at vurdere virksomheden på flere parametre, såsom leveringstid og kundeservice, selvom vi beholder en samlet overordenet vurdering. Detaljerede bedømmelser vægtes højere end ikke detaljerede bedømmelser. Har du allerede givet en bedømmelse, vil du kunne finde den under din profil og gøre den mere detaljeret. Ved afgivelse af bedømmelse opfordrer vi kraftigt til at skrive en kort kommentar.  Hermed kan man som bruger læse hvad der rent faktisk var godt eller dårligt, og selv tage stilling til det. Bedømmelser med en kommentar vil tælle mere end bedømmelser uden.  Som bruger vil du kunne vurdere om bedømmelserne du læser, er en hjælp for dig til at træffe en beslutning. Bedømmelser der vurderes positivt af mange brugere, vil tælle mere end andre bedømmelser. Vi forventer, at brugere vil vurdere detaljerede beretninger højere, end meget korte upræcise beretninger. Som bruger vil du i gennemskuelighedens ånd, kunne se hvilke bedømmelser, andre brugere har afgivet. Vi vil foretage stikprøvekontrol på om brugeren findes, og på om brugeren rent faktisk har gennemført en handel ved virksomheden. Trustpilot vil i disse tilfælde kontakte brugeren, der altid forbliver anonym overfor virksomheden, der bedømmes. Vi vil registrere en lang række tekniske specifikationer fra brugeren ved afgivelse af bedømmelse, og underkaste dem statistisk kontrol. Ved mistænkelig adfærd udtages bedømmelserne automatisk til stikprøvekontrol. Samme statistiske stikprøvekontrol gør sig gældende ved brugernes vurderinger af bedømmelsers hjælpsomhed. På sigt vil vi indføre SMS validering ved oprettelse af en bruger.  Det betyder, at man udover at angive sin e-mail adresse skal oplyse sit mobiltelefonnummer. Herefter udsender vi en SMS med en kode, som man skal indtaste. Dette gør det meget sværere, for den samme person at oprette flere brugere. Eksisterende brugere der har givet en bedømmelse, vil også på sigt blive SMS valideret. Som bruger vil du selv kunne vælge, hvor mange bedømmelser der skal til, før farvemarkøren slår ud og Trustpilot giver en advarsel eller anbefaling.”Vi er sikre på at disse tiltag vil forbedre sitet. Jeg vil dog meget gerne høre jeres kommentarer til dem. Har i flere forslag lytter jeg også gerne. Det handler om at finde en balance mellem at gøre det nemt at bedømme, og samtidig undgå snyd. Alle bidrag til at finde det rigtige ståsted mellem de to hensyn, er meget velkomne.  Truspilots farvemarkørJeg har taget følgende fra vores hjemmeside, der beskriver vores politik. ”Trustpilots farvemarkør slår til ved 20 bedømmelser, men som bruger er det stadig vigtigt at du bevarer din kritiske sans. Når trustpilot har valgt at sætte 20 som en grænse, skyldes det følgende balance: På den ene side ønsker vi ikke at tage din opmærksomhed, og underrette dig om sager baseret på et tyndt statistisk grundlag. Dette hensyn vil lede til at antallet af bedømmelser bliver så højt som muligt, før vi gør dig opmærksom på dem. På den anden side, ville vi være meget kede af det, hvis du fik en dårlig oplevelse, og kunne have læst et mindre antal negative beretninger, der havde advaret dig mod at handle. Dette hensyn vil lede til et lavt antal bedømmelser, før farvemarkøren slår til. Som bruger vil du snart selv kunne vægte disse hensyn og selv bestemme hvornår farvemarkøren slår ud.”Flere forslag til hvordan disse hensyn skal balanceres er altid velkomne. Forældelsesfristen på trustpilot Meget af debatten har været centreret på forældelsesfristen, som jeg derfor gerne vil kommentere. Næsten alle vore kilder har en naturlig udløbsfrist, som bliver overført til vores site. På prissammenligningsportalerne er det som regel seks måneder, og for myndighederne et eller to år. Bedømmelserne har vi endnu ikke overvejet om vi skal slette efter et halvt år. Vi har kun været i gang i 5 dage, og jeg tror ikke der er overhængende fare for at indlæg givet siden da, er blevet forældede.  Lad os lige huske på hvad trustpilot også kan:Man kan blive klogere på brugernes bedømmelser afhttp://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=6541http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=6657og man kan få anbefalethttp://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=6722 Derudover arbejder vi meget hårdt på at få implementeret flere online artikler, så vi dækker bredere og er baseret på flere kilder.   Jeg ser frem til jeres svar!   Mange venlige hilsener Peter H. Mühlmann Stifter – trustpilot.dk       
Fra Hørsholm
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 16:07
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Tillad mig at foreslå at du genposter dit indlæg og krydrer det med et par nye afsnit hist og her. Nye afsnit er gratis her på Amino :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:23

Kære alle sammen.

Mit navn er Peter og jeg er stifter af trustpilot.dk

Amino er så vidt jeg har forstået, en side hvor iværksættere kan hjælpe iværksættere.

Jeg vil gerne takke Martin Thorborg for rådet med Beta logoet. Det kom på i går, forsinket det erkender vi , men nu er det der.

Derudover har vi skruet ned for retorikken og opfordret mere til selvstændig stillingtagen- læs selv på vores hjemmeside.

Kritik af trustpilot

Når Mikkel Svendsen skriver

"Jeg synes det er direkte pinligt, og dybt dobbeltmoralsk, at Truspilot mener de har ret til - gennem deres system, at rakke ned på andre, men ikke synes det er rimeligt at de selv underlægges samme kritik."

Kan jeg kun henvise til http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=18027

Og sige at jeg er uenig ;)

vi tager gerne imod konstruktiv kritik, og jeg vil gerne tage en diskussion om en lang række punkter.

Det berømte nyhedsbrev

Lad os starte med nyhedsbrevet. Ved lanceringen af trustpilot, var man som udgangspunkt tilmeldt nyhedsbrevet. Vi blev dog meget hurtigt gjort opmærksom på fejlen, og fik den rettet. http://www.trustpilot.dk/Signin.aspx

Nogle af vores brugere, har uden at de ønskede det, modtaget vores nyhedsbrev. Det skal jeg meget undskylde. Det vil ALDRIG ske igen.

Pålideligheden af ratings

Så er der diskussionen omkring pålideligheden af ratings. Vi har i nyhedsbrevet fortalt om en række tiltag vi vil gennemføre for at forbedre kvaliteten og pålideligheden af sitet.

For jer der ikke har modtaget det efterhånden famøse nyhedsbrev, vil jeg tillade mig at liste punkterne her:

"Som bruger får du mulighed for at vurdere virksomheden på flere parametre, såsom leveringstid og kundeservice, selvom vi beholder en samlet overordenet vurdering. Detaljerede bedømmelser vægtes højere end ikke detaljerede bedømmelser. Har du allerede givet en bedømmelse, vil du kunne finde den under din profil og gøre den mere detaljeret.

Ved afgivelse af bedømmelse opfordrer vi kraftigt til at skrive en kort kommentar.  Hermed kan man som bruger læse hvad der rent faktisk var godt eller dårligt, og selv tage stilling til det. Bedømmelser med en kommentar vil tælle mere end bedømmelser uden. 

Som bruger vil du kunne vurdere om bedømmelserne du læser, er en hjælp for dig til at træffe en beslutning. Bedømmelser der vurderes positivt af mange brugere, vil tælle mere end andre bedømmelser. Vi forventer, at brugere vil vurdere detaljerede beretninger højere, end meget korte upræcise beretninger.

Som bruger vil du i gennemskuelighedens ånd, kunne se hvilke bedømmelser, andre brugere har afgivet.

Vi vil foretage stikprøvekontrol på om brugeren findes, og på om brugeren rent faktisk har gennemført en handel ved virksomheden. Trustpilot vil i disse tilfælde kontakte brugeren, der altid forbliver anonym overfor virksomheden, der bedømmes.

Vi vil registrere en lang række tekniske specifikationer fra brugeren ved afgivelse af bedømmelse, og underkaste dem statistisk kontrol. Ved mistænkelig adfærd udtages bedømmelserne automatisk til stikprøvekontrol. Samme statistiske stikprøvekontrol gør sig gældende ved brugernes vurderinger af bedømmelsers hjælpsomhed.

På sigt vil vi indføre SMS validering ved oprettelse af en bruger.  Det betyder, at man udover at angive sin e-mail adresse skal oplyse sit mobiltelefonnummer. Herefter udsender vi en SMS med en kode, som man skal indtaste. Dette gør det meget sværere, for den samme person at oprette flere brugere. Eksisterende brugere der har givet en bedømmelse, vil også på sigt blive SMS valideret.

Som bruger vil du selv kunne vælge, hvor mange bedømmelser der skal til, før farvemarkøren slår ud og Trustpilot giver en advarsel eller anbefaling."

Vi er sikre på at disse tiltag vil forbedre sitet. Jeg vil dog meget gerne høre jeres kommentarer til dem. Har i flere forslag lytter jeg også gerne. Det handler om at finde en balance mellem at gøre det nemt at bedømme, og samtidig undgå snyd. Alle bidrag til at finde det rigtige ståsted mellem de to hensyn, er meget velkomne.

Truspilots farvemarkør

Jeg har taget følgende fra vores hjemmeside, der beskriver vores politik.

"Trustpilots farvemarkør slår til ved 20 bedømmelser, men som bruger er det stadig vigtigt at du bevarer din kritiske sans. Når trustpilot har valgt at sætte 20 som en grænse, skyldes det følgende balance: På den ene side ønsker vi ikke at tage din opmærksomhed, og underrette dig om sager baseret på et tyndt statistisk grundlag. Dette hensyn vil lede til at antallet af bedømmelser bliver så højt som muligt, før vi gør dig opmærksom på dem. På den anden side, ville vi være meget kede af det, hvis du fik en dårlig oplevelse, og kunne have læst et mindre antal negative beretninger, der havde advaret dig mod at handle. Dette hensyn vil lede til et lavt antal bedømmelser, før farvemarkøren slår til. Som bruger vil du snart selv kunne vægte disse hensyn og selv bestemme hvornår farvemarkøren slår ud."

Flere forslag til hvordan disse hensyn skal balanceres er altid velkomne.

Forældelsesfristen på trustpilot

Meget af debatten har været centreret på forældelsesfristen, som jeg derfor gerne vil kommentere.

Næsten alle vore kilder har en naturlig udløbsfrist, som bliver overført til vores site. På prissammenligningsportalerne er det som regel seks måneder, og for myndighederne et eller to år. Bedømmelserne har vi endnu ikke overvejet om vi skal slette efter et halvt år. Vi har kun været i gang i 5 dage, og jeg tror ikke der er overhængende fare for at indlæg givet siden da, er blevet forældede.

Lad os lige huske på hvad trustpilot også kan:

Man kan blive klogere på brugernes bedømmelser af

http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=6541

http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=6657

og man kan få anbefalet

http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=6722

Derudover arbejder vi meget hårdt på at få implementeret flere online artikler, så vi dækker bredere og er baseret på flere kilder.  

Jeg ser frem til jeres svar!  

Mange venlige hilsener

Peter H. Mühlmann

Stifter - trustpilot.dk

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 19:35
Kære Peter - stifter af trustpilot.dk,Tak for din lange og meget fine gennemgang af jeres idéer og visioner for sitet.
Jo, du har ret. Amino er et forum, hvor iværksættere hjælper iværksættere. Amino er et fantastisk forum, hvor mange iværksætter får hjælp til at finpudse deres idéer inden søsætning. Andre får hjælp til at korrigere deres idéer for fejl og mangler. Og at få hjælp er så nemt. Man spørger blot sine iværksætterkolleger om råd og vejledning og i løbet af kort tid, har man de første tilbagemeldinger. Tonen på Amino er ligefrem, men altid ment som en hjælp. Jeg kan kun anbefale Amino.

Trustpilot.dk i Beta-version
Hvor er det herligt, at du/I har taget imod Martin Thorborgs gode råd, om at skrive på sitet, at det er en Beta-version. Der kan du se, hvilke gode råd, der kommer fra Amino.
Jeg vil så supplere med et andet godt råd i den forbindelse. Eller faktisk to. Når der nu (lige pludselig) er tale om en Beta-version, så er mit råd, at du/I oprettet et antal - måske 100 eller 200 - brugere, der i en lukket (for offentligheden) Beta-version tester trustpilot.dk. På den måde sikrer du/I, at firmaer ikke bliver hængt ud eller sat i gabestok på baggrund af underlødige og useriøse brugeres kommentarer.
Et alternativ - eller supplement - er, at når du/I er færdige med at beta teste, så nulstilles trustpilot.dk.

U-pålideligheden af ratings og farvemarkering
Jeg har tilladt mig, at ændre lidt i din overskrift. Det har jeg, fordi det er helt forkert at tale om pålidelighed i forbindelse med trustpilot.dk's ratings.
Som jeg tidligere har været inde på, så er det både useriøst og uvederhæftigt, at fx firmaejere selv kan afgive bedømmelser på sine egne firmaer. Og i den forbindelse er det ligegyldigt, om bedømmelsen er farvet med blåt, violet eller sort. Du/I skriver jo også selv: "På den anden side, ville vi være meget kede af det, hvis du fik en dårlig oplevelse, og kunne have læst et mindre antal negative beretninger, der havde advaret dig mod at handle."
Så er det helt fint, at du/I har nogle gode intentioner, om at stramme op på "sikkerheden" (troværdigheden), men indtil da, er trustpilot.dk upålidelig og kan påføre firmaer uberettiget skade.

Jeg vil gerne her give et eksempel mere på, hvorfor trustpilot.dk er upålidelig:

Web shoppen trylletøjtilbørniallestørrelser.dk er en sjov og flot butik på nettet. Allerede når jeg er ved at lægge varer i indkøbskurven, bliver jeg i godt humør. I deres handelsbetingelser står der, at de så vidt muligt leverer fra dag til dag, hvilket gør mig endnu mere glad. De har godt nok også skrevet, at levering kan tage op til 3 dage. Da jeg på 2. dagen efter bestilling ikke har modtaget mine varer, bliver jeg skide sur. Jeg har lige hørt om trustpilot.dk og skriver en dårlig bedømmelse. For lige at få mine frustrationer helt ud, får shoppen 0 stjerner. Dagen efter - på 3. dagen - modtager jeg så mine varer. Sammen med dem ligger der en lille erkendtlighed og en beklagelse over, at varen først er nået frem i dag. Dette skyldtes, at man under pakningen af mine varer, havde fundet en fejl på den ene. Så i stedet for, at levere mig en fejlbehæftet vare, havde shoppen bestilt en ny fra leverandøren. Nå, det var da en fin service tænker jeg - og glemmer at jeg har bedømt shoppen til 0 stjerner på trustpilot. Eller, jeg tænker nå, hvad pokker, jeg gider ikke at rette den bedømmelse, den betyder sikkert ikke noget alligevel.
Ja, det er et tænkt eksempel. Men det illustrerer fint den subjektivitet, der ligger i at bedømme på denne måde - noget du/I jo også direkte opfordrer til!

Afslutningsvis - i denne omgang - vil jeg endnu engang sige, at det er ikke godt nok, at du/I har så mange gode intentioner, visioner, idéer og tiltænkte forbedringer af sikkerhed/troværdighed. Du/I skulle ikke have været gået i luften med trustpilot.dk før disse ting var implementeret, testet og fundet "vandtæt".

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:56

Google forsøgte sig faktisk, over flere omgange, med glade og sure smileys i deres toolbar, som brugerne så kunne klikke på, når de besøgte sites de kunne lide - eller ikke lide. Det er ikke så længe siden jeg snakkede med nogle af de Google folk der arbejdede med projektet og den data der kom ind - og vi grinede lidt ad det sammen.

For selv med den store mængde data Google kan samle ind - med deres store udbredelse, og selv med alle de virkelig dygtige talknusere og spam-fightere de har, så kunne de ikke finde ud af at bruge det til noget som helst. Det viste sig simpelthen for umuligt at få valid data - selv med nok så meget styring, sikring, filtrering osv. Og Google er ellers ret gode til den slags, og har en rigtig masse arbejdskræft (menneskelig og computerbaseret) at gøre godt med.

Og her er det så, at jeg helt generelt, tillader mig fortsat at tvivle på, at Trustpilot kan gøre det, som Google ikke kunne. Specielt fordi jeg ikke ser nogle bud på at løse de problemer, som Google ikke heller kunne løse.

Et af problemer er, at dårlig data ikke bliver bedre ved at få mere af det, som jeg ellers synes Trustpilot har givet udtryk for i pressen med udtalelser om, at når bare der kom brugere nok, ville de "forkerte" stemmer bliver udlignet af de mange kunder og brugere af Trustpilot.

Jeg må indrømme, at jeg faktisk også engang troede at mere data, betød bedre data. Den diskusion havde jeg med en fyr jeg meget respekterer, Allan, der tidligere arbejdede på Jubii netop med statistik. Vores snak handlede om Alexa. Jeg har altid ment, at selvom Alexas data ikke er så god, og demografisk upræcis, så blev det rettet op af den store mængde. Men det gør det altså ikke, siger statistikerne - og Allan. Dårlig data bliver ikke bedre af at der er mere af den - og ikke mere rigtig. Jeg har ingen grund til ikke at tro på Allan omkring dette - han ved en million gange mere om statistik, og statistiske principper, end jeg gør. Allan omtaler dette fænomen, fra den statistiske literatur, som “The garbage rule: Garbage in - garbage out” :)

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)