Beklager hvis ikke jeg har tydeliggjort problematikken nok.
Der er ikke moms på den købte ydelse, da den er købt uden for EU, uden VAT/moms. Men af henhold til SKAT skal der beregnes moms af ydelsen, fordi der skal svares moms af den her i Danmark. Såfremt der er fradragsret på momsen for ydelsen, kan denne da trækkes fra igen.
Så jeg skal beregne moms af ydelsen (og opgive den under momsindberetningen "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt") - men samtidig har jeg fradrag for den i firmaet, hvorfor momsen igen skal trækkes fra.
Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.
Reverse charge=omvendt betalingspligt gælder kun køb indenfor EU.
Så hvad er dit problem helt konkret?
MvH
Peter
Hej Peter.
Forstår jeg dig ret, så er der ikke tale om "Omvendt betalingspligt" for køb uden for EU og der skal derfor ikke bogføres yderligere end det fakturerede beløb?
Jeg har kigget på følgende materiale fra BDO og Beierholm, som netop skriver at
Køb uden for EU "Virksomheden skal selv beregne og angive dansk moms affakturabeløbet. Den beregnede moms er fradragsberettiget efter de almindelige fradragsregler."
Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.
Jeg er ikke klar over hvad i/u EU i winfinans står for i din kontoplan - men jeg ville lave en ny konto lige ved siden af til varekøb uden for EU og til Ydelseskøb udenfor EU, med momssats 25% som konteres både under købs moms og salgsmoms (hedder ofte som standard Y25 for importmoms uden for EU og inden for Eu hedder den ofte E25 for varer og Y25 igen for ydelser - hvis programmet har den indlagt- så den er korrekt - ikke en omkostning men en statistik
Importmoms skrives i din momsangivelse ud for import uden for EU (husker ikke om den er delt i varer og ydelser) og den indgår i din almindelige salgsmoms
I alle fald - samme beløb under moms af import uden for EU og under alm salgsmoms - 25% af den samlede pris for yedelsen. Der er ikke en underbrk A, B eller C for moms bogført for ydelser uden for EU
John Sommer er skrap op winfinans og hjælpsom så søg ham evt (skift fra debat til brugere og så john sommer) og hør evt ham om hvad moms satsen hedder i winfinans
Læs min egen blog generelt om moms på køb i udlandet - IMPORTMOMS og se Anette Sands fine gennemgang af opsætning af en konto til den nye ydelsesmoms uden for EU her http://anettesand.dk/tag/ydelsesmoms/
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er desværre ikke muligt i WinFinans (i hvert fald ikke mig bekendt), automatisk både at postere i købsmoms og salgsmoms samtidigt. Så her vil det manuelt skulle udføres.
Forstår jeg det korrekt, så skal ydelserne bogføres på en konto: "Ydelseskøb uden for EU". Herefter skal "Købsmoms" debeteres og "Moms af ydelseskøb uden for DK" skal krediteres.
Er det rigtigt forstået?
Du får mange tak for hjælpen John! Nu er brikkerne ved at falde på plads :-)
Lige et sidste spørgsmål, når vi er ved emnet.
Den eneste forskel ved køb uden for EU og inden for EU (uden for DK), vil blot være kontoen købene skal bogføres på, hvor det ved EU skal under "Ydelseskøb EU" ?
Og så naturligvis at der ved momsangivelsen skal udfyldes den supplerende oplysning under rubrik A.
Ja det må dække det bogføringsmæssigt - og så bruges det jo af moms de forskellige rubrikker, men jo ikke af dig. Du kunne jo ha ting, ex en mobiltelefon du købte og skulle bruge til erhverv OG privat - lad os lege 50/50 - så ville du kun kunne tage 50% af moms beløbet ind som købsmoms, resten ville være alm. udgift - da man jo ikke har moms fradrag for den privat anvendte del - ganske som ved køb i Danmark
Når du har fuldt samme beløb i købsmoms som salgsmoms, er det fordi det er til ren firmabrug
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER