Grunden til at de fleste fragtfirmaer ikke er glade for private forsendelser er
- der er ofte besværlige tilkørselsesforhold eller modtager "fatter" ikke, at chaufføren ikke kører varen helt ind i garagen eller bærer det op på 3. sal
- der kræves bil med lift for kørsel af EUR-paller. Varen skal også pakkes af pallen, for at få den med retur fordi private ikke har byttepaller
- modtager er ikke hjemme i dagtimerne. Dette betyder man sidst på dagen kører rundt med paller, man ikke kunne levere. Dermed kan bilen ikke udnyttes optimalt til returlæs. Har man smidt en seddel ind skal man vente på at kunden ringer tilbage eller selv tage kontakt for at kunne levere godset dagen efter. Dette tager tid, som er lig med penge.
Min erfaring efter 20 år med distribution i Danmark (både fra transportbranchen og "den anden side ") er:
- Det drejer sig om, at få lavet en aftale med kunden allerede når man sælger godset. F.eks. at levering vil ske en bestemt dag efter eller inden et bestemt klokkeslet. Forkar kunden, at varen leveres ved vej-/fortovskant.
- Få et telefonnumer kunden altid kan kontakes på og skriv det både på varen og på fragtbrevet
- Undgå så vidt muligt at sende varen på efterkrav
- Vær ærlig overfor transportøren når du skal indgå transportaftalen. Spørg hvilke krav han stiller for at du får en god pris
- Har man faste modtagere (f.eks. Tubberware under-forhandlere) kan man lave en aftale, at varer kan afstilles et bestemt sted uden at der skal gives kvittering. Husk at skrive det på fragtbrevet. Emballer varen, så modtager kan se om der har været anbrud og aftal med transportøren hvad man gør i hvis modtager kommer hjem og varen er anbrudt.
- Lad være med at sende varen på EUR-paller, men sørg samtidig for at den palle du bruger overholder målene 120x80. Varerne må ikke efter pakning stikke ud over pallens sider.
- Sørg for at pallen er ordentligt emballeret. Hvis du skal sende en stang og nogle kasser, bør stangen sendes osm løst colli der ligger ved siden af. Den skal ikke være klistret på pallen med tape eller stikke ud af pallen. Dette sikrer en optimal udnyttelse af bilen
Angående fragt mellem Jylland & Sjælland (excl. Lolland-Falster & Møn) bør man kunne forhandle sig frem til en pris på DKK 550 - 650 +
moms pr. palle
Udover dette kan der så komme tillæg for forgæves kørsel og efterkrav.
Paller internt i Jylland/Fyn bør ikke koste mere end 375 - 40 pr. palle. Sjælland 350 pr. palle (excl. Lolland-Falster og Møn)
Mulige transportører:
Danske Fragtmænd.
Dækker landet godt, men terminalerne ligger kun i de store byer. Dermed kan der være langt, at køre igen med pallen.
Kan løse opgaven, så lang tid pallerne ikke er for tunge. Kender ikke deres pallepriser.
DFDS Transport
Dækker landet ligeså godt som DF. Kan give priser - sepcielt hvis afhentningsstedet er tæt på deres terminaler. Desværre har de få terminaler i DK
Selvfølgelig findes der andre transportører end ovenstående, men jeg ville starte der.
Med venlig hilsen
Flemming