Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har brug for programmering af website!

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne faktisk ikke være mere uenig!

Du siger 20.000 ikke er nok til at lede indiske arbejdere. Her er der allerede 100 punkter at tage hul på, men for at gøre det kort, skal du virkelig have 20.000 "som minimum" for at oversætte en kravspecifikation til engelsk? Plus efterfølgende rettelser? For så tror jeg da allerede vi har fundet hvilken prisende du ligger i.

Du kan ikke på denne måde drage sammenligninger med at starte en fysik butik, det er sgu da sagen uvedkommende. Det er jo heller ikke interessant at vide hvad det koster at købe en flyvemaskine. Og btw så lad og holde markedsføringen udenfor. "Den kan jo tages i de doser man nu engang ønsker"

Du kalder det en småopgave til 150.000 kr? Held og lykke med at skrive det ind i forretningsplanen til banken!

Jimmy

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:39

winnit: Vil meget fraråde dig at benytte Jimmy's tilbud, hvis han tror at det udelukkende drejer sig om at oversætte en kravsspecifikation har han tydeligvis ikke særlig meget erfaring indenfor offshore software udvikling. Hans pointe mht. software udvikling kan muligvis være god nok, men igen det afhænger af dit projekt. Vil ikke afvise at det kan være en fordel for dig uden at have set den endelige kravsspecifikation :)

Jimmy: Jeg har ikke tænkt mig at hijacke denne tråd yderligere, du har ikke ret og du lytter ikke til hvad jeg siger. Derfor gider jeg egentlig ikke køre mere i det :)

Fortsat god dag :)

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:44

Selv om jeg selv repræsenterer danske udviklere, har jeg normalt intet imod outsourcing af opgaver til Indien eller andre billige lande. Dog må jeg give Mikkel ret, det kræver nogle meget uddybende og detaljerede kravsspecifikationer og løbende kvalitetssikring at få et godt resultat og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig hvordan 20.000 kan slå til.
Først og fremmest kræver det at den danske kontakt (Jimmy i dette tilfælde) selv kan programmere så han kan spotte fejl og ikke mindst mangler i det levere. Dertil kræver det viden om hvordan man kommunikerer med et indisk programmørfirma - det er altså ikke det samme som at bestille en pizza og almindeligt skole/turist-engelsk rækker sjældent.
Jeg har selv stadig tilgode at prøve outsourcing til Indien eller lignende billig-land, men jeg har ofte overvejet det og derfor snakket med mange som enten arbejder med outsourcing eller selv har prøvet det. Jeg har endnu ikke hørt om mange som har gode erfaringer med det...

Som jeg ser det, kan outsourcing være en god løsning når man snakker om store løsninger med mange hundredetusinde eller milioner på budgettet. Så er der råd til ordentlige kvalitets-controllere og en dansk programmør som laver de afsluttende ting som inderne fejler med.

winnit: hvis du er interesseret vil jeg gerne give dig hhv et tilbud på hvad vi skal have for at udvikle det du ønsker, samt give en vurdering af om opgaven kan/bør outsources og i givet fald sætte dig i kontakt med en eller to jeg kender der måske kan hjælpe dig. Det kræver dog en lidt bedre kravsspecifikation end den nuværende... 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Skrevet kl. 15:09

Har i mange af sådanne projekter til flere hundrede tusinde, enddog millioner? For så er jeg da ikke i tvivl om at jeg har valgt både forkert uddannelse og branche.

Ang. priser, så ligger prisen i Indien sjældent over 1/6 af hvad den er herhjemme, så prismæssigt forstår jeg ikke i bliver ved med at sige de 20.000 ikke kan lade sig gøre?

Hvor får i alle de sprogproblemer/barierer fra? Det er helt ok, hvis i ikke taler engelsk, men derfor kan vi andre vel godt begå sig i et fremmed sprog. Faktisk ligger middelklassen af Indere skriftlige sprogkundskaber over de danske. Min kontaktperson i det indiske firma snakker flydende engelsk. Kan i abstrahere fra tanken om indiske børnearbejdere, og tænke på universitetsuddannede webproggrammører istedet? Det firma jeg har benyttet tager heller ikke, det meget omtalte, upfront betaling, men man betaler når man har et tilfreds færdigt projekt. (Det kunne min kinesiske designer godt lære noget af, hun kræver ALT betalt forud, du får ikke layout, og eneste betalingsmulighed er paypal, hvor pengene ikke må være overført vha. kreditkort)

Jimmy

Jimmy

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:08

Jimmy: Jeg skriver snart en artikel som kommer til at beskrive et typisk udviklingsforløb, formålet med den er at illustrere vigtigheden af at vælge en professionel samarbejdspartner. Samme artikel kan overfor dig illustrere hvorfor du tydeligvis ikke er på hjemmebane her, som Nicolai også siger drejer det sig ikke blot om at oversætte opgaven men om at DU eller en anden Dansker skal side herhjemme i Danmark (eller rejse derned) og lede arbejdet.

Og som Nicolai også siger er denne leder nød til at kunne overse arbejdet og kontrollere koden, det kan trådstarter her ikke selv gøre, ergo bliver det din opgave. Hvor stor en del af de 20.000kr skal du have for at gennemse koden? 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 16:40

Dimsedut:

Har i mange af sådanne projekter til flere hundrede tusinde, enddog millioner? For så er jeg da ikke i tvivl om at jeg har valgt både forkert uddannelse og branche.

hæhæ Big Smile
Desværre nej. Ikke at jeg ville takke nej til en opgave i den størrelsesorden, men vores fokus er på CMS og implementering som typisk beløber sig i størrelsesordenen 5.000 - 50.000. 

Dimsedut:

Ang. priser, så ligger prisen i Indien sjældent over 1/6 af hvad den er herhjemme, så prismæssigt forstår jeg ikke i bliver ved med at sige de 20.000 ikke kan lade sig gøre?

Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre - jeg fatter bare ikke hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
Nu er vi to i tråden med erfaring og viden indenfor programmering som begge stiller spørgsmål til specielt controller-delen af projektet. Jeg er ikke selv programmør, men sidder med ansvaret for salg og projektstyrring. Jeg har med danske programmører, primært inhouse, at gøre og allerede her kræver det et stort arbejde at lave beskrivelser som giver det resultat jeg har aftalt med kunden. Jeg har fordelen af jeg kan sidde face to face med programmøren og pege på skærmen, tegne på et papir og lave fagter med hænderne (mange års kommunikationsuddannelse og det er hvad jeg kan finde ud af Wink ).

Du siger at det hele kan laves for under 20.000,-
Her snakker vi om indiske programmører der skal lønnes, et firma dernede der skal tjene lidt overi og du skal tjene noget på projekt- / controller-ledelse. Hvis du har bare en anelse viden om programmering ved du også, at der næsten altid skal rettes noget når kunden ser resultatet, samt at UI skal oversættes fra engelsk til dansk.
Hvordan i himlens navn for du budgettet til at hænge sammen? Med mindre du arbejder til mindstelønnen for mindreårige så kan jeg virkeligt ikke se hvordan det her hænger sammen.

Dimsedut:

Hvor får i alle de sprogproblemer/barierer fra? Det er helt ok, hvis i ikke taler engelsk, men derfor kan vi andre vel godt begå sig i et fremmed sprog. Faktisk ligger middelklassen af Indere skriftlige sprogkundskaber over de danske. Min kontaktperson i det indiske firma snakker flydende engelsk.

Min erfaring er, at der er ekstremt stor forskel på engelsk til hverdags/turist-brug, business engelsk og så IT engelsk.
Hvis man aldrig har læst og skrevet specifikationer på engelsk hvor man er gået i dybden omkring fag-specifikke ting, så har man altså noget af en udfordring, uanset hvor gode karakterer man så har fra gymnasiet eller handelsskolen.
Jeg læser ofte længere SEO- og brugervenligheds-tekster(rapporter) på engelsk og jeg skal da ærligt indrømme at i starten tog det en del længere tid at komme til bunds i nogle af dem. Nu har jeg lært de fagtunge ord for mange af de forskellige ting, men hvis du ikke kender de rette ord og enten skal ud i lange forklaringer eller slå ord op konstant så dræber opgaven dig jo.

Dimsedut:

Kan i abstrahere fra tanken om indiske børnearbejdere, og tænke på universitetsuddannede webproggrammører istedet?

Det kan jeg sagtens, men de ændrer ikke ved de andre ting jeg og Mikkel nævner og som du bliver ved med at smyge dig udenom... 

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Skrevet kl. 18:17

Hvilket spørgsmål smyger jeg mig udenom? Jeg prøver netop på at belyse at verden ikke er så stor og frygtelig som i gør den til. Hvis det er ang. controller delen!!? Så havde jeg sgu da ikke selv tænkt mig at deltage i nogen som helst del af det. Hvis der er noget Indere er gode til, så er det netop at fægte og pege på skærme og få det resultat de bliver bedt om.

Du fortsætter i det med Engelsk? Englændere kan vel ligeså godt som enhver dansk webprogrammør oversætte nogle kravspecifikationer til noget brugbart som programmørerne skal programmere? For min skyld kan vi gøre det på russisk eller kroatisk.

Ja, der er altid ting der skal rettes. Jeg har endnu ikke oplevet at jeg har måttet betale ekstra for noget, selv om det fra min side har været selvforskyldt. Men reglen er vel ligesom alle andre steder, den der laver fejlen, må betale for den. Her retter vi bare fejl til 1/6 af prisen :)

Jimmy

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:29

Jeg mener ikke du svarer på hvordan prisen kan hænge sammen med det efterspurgte, men lad os stoppe diskussionen her... vi bliver nok ikke enige, hvilket vel heller ikke behøver at være resultatet for et en debat er god Smile

Vi har hver især argumenteret for vores holdninger og erfaringer og Winnit har vist fået mere end nok input på emnet...

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Skrevet kl. 23:36

Jeg kunne da ikke forklare mere præcis hvordan prisen hænger sammen med det efterspurgte! 1/6 af en ca. dansk pris. Hvad er det helt nøjagtig du så ikke forstår? Vi har ingen materiale omkostninger, kun arbejdsløn.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:54

Dimsedut:
Hvilket spørgsmål smyger jeg mig udenom?

Spoergsmaalet drejede sig om hvordan i alverden du ville faa det til at haenge sammen oekonomisk og det svarede du jo saa paa her:

Dimsedut:
Hvis det er ang. controller delen!!? Så havde jeg sgu da ikke selv tænkt mig at deltage i nogen som helst del af det.

Hvor du samtidig goer et enormt godt arbejde med at skylde din trovaerdighed ud i lokumet.

Nej du kan ikke bare skrive en raekke linier paa et stykke papir og sende det til indien og forvente at det virker.

Nej du kan ikke forvente at en her hvem som helst uden it maessig baggrund(som traadstarter antageligt er) kan formulere sig paa engelsk godt nok til at lede en gruppe Indiske udviklere (hvilket han reelt kommer til i og med du ikke goer det)

og

Nej ... inderne giver IKKE samme kvalitet sparing og vejledning som en dansk udvikler ville goere. Inderen siger "This is what he is asking so this is what he will get" og lave det, hvorimod en dansker(eller vesterlaending generelt) ville sige, "Det her er spild af resourcer og kan goeres meget smartere saadan her...".

Konklutionen er at udviklingen (der hvor man definere opgaverer og bestemmer hvordan tingene skal laves) IKKE kan laves i udlandet for saa smaa projekter mens programmeringen (den fysiske indtastning af programmet ud fra diagrammer og program specifikationer) uden problemer kan udliciteres.

Kernen i problemet ligger at saa laenge vi er omkring de 100.000kr er det ligesaa hurtigt for udvikleren at skrive programmet selv som det er at beskrive det i en saa detaljeret grad at det kan sendes til Indien. Snakker vi derimod om store projekter med meget gentaget kode, f.eks. drivere til en raekke forskellige hardware enheder, saa er der stoerer chance for at hente en gevinst hjem :)

Nicolai: Jeg har kun 2 aars kommunikationsuddannelse og jeg tegner og fortaeller skam ogsaa paa livet loes naar mine programmoerer skal instrueres saa du er skam ikke alene :p

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)