Min hensigt er at pryde forsiden af min kommende bog (en roman omkring den fagre game-verden) med bl.a. logo og billeder af kendte PC og konsolspil. Spil er eksisterer på markedet idag.
Må jeg på forsiden af min kommende bog, bruge et registreret varemærkes logo?
Eller billeder fra deres spil. f.eks. et screenshot?
Må jeg bruge det som en del af indholdet?
Skal jeg bruge tilladelse fra udvikleren? udgiveren? distributøren?
Du må ikke bruge hverken screenshots eller logoer med mindre du har en skriftlig accept fra udgiveren. Distributøren kan formentenlig hjælpe dig med at få fat i den rigtige kontaktperson hos udgiveren.
Normalt vil det ikke være et problem at få lov til at bruge det, da det jo også er reklame - der er dog oftest nogle mere stramme retningslinier som skal overholdes og du skal også regne med at de gerne vil se indholdet af bogen inden de giver grønt lys.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
Dato: 1/17/2006 8:33:27 AM Forfatter: Jesper Norbøll
Du må ikke bruge hverken screenshots eller logoer med mindre du har en skriftlig accept fra udgiveren. Distributøren kan formentenlig hjælpe dig med at få fat i den rigtige kontaktperson hos udgiveren.
Normalt vil det ikke være et problem at få lov til at bruge det, da det jo også er reklame - der er dog oftest nogle mere stramme retningslinier som skal overholdes og du skal også regne med at de gerne vil se indholdet af bogen inden de giver grønt lys.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
- Jeg forstillede mig også det var noget i den retning. Har du selv brugt billeder, logoer etc. af et registreret varemærke?
Ja, dog ikke af computerspil. Men nærmest alt muligt andet. I og med at MediaMouse bl.a. laver tryksager, så er det sket en del gange at vi, på vegne af vores kunder, har måtte indhente diverse accepts for benyttelse af logo''er, registrerede varemærker m.m. Det er lidt lettere når man laver materiale for dem som ligger inde med copyrighten, men når det er f.eks. er for en distributør eller forhandler, som ikke direkte har rettighederne, så bliver det lidt mere omstændigt.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
- Jeg forstillede mig også det var noget i den retning. Har du selv brugt billeder, logoer etc. af et registreret varemærke?
[/QUOTE]
Vi har flere gange brugt varemærker fra samarbejdspartnere i power points, ved pressekonferencer etc. Selvfølgelig med skriftlig tilladelse fra hver enkelt - men vore jurister går nærmest i selvsving "har du nu husket at få skriftlig tilladelse??"
Der er næppe tvivl om, at har du ikke tilladelse til at bruge et registreret varemærke i en bog, så risikerer du et fogedforbud og evt beslaglæggelse af bogen. Så tænk!
Ja, dog ikke af computerspil. Men nærmest alt muligt andet. I og med at MediaMouse bl.a. laver tryksager, så er det sket en del gange at vi, på vegne af vores kunder, har måtte indhente diverse accepts for benyttelse af logo''er, registrerede varemærker m.m. Det er lidt lettere når man laver materiale for dem som ligger inde med copyrighten, men når det er f.eks. er for en distributør eller forhandler, som ikke direkte har rettighederne, så bliver det lidt mere omstændigt.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
Ja, der er en fordel ved at man i forvejen hr kontakt til indehaveren af copyrighten. Jeg vil ihvertfald kontakte de relevante udgivere. Jeg skal ikke have gjort noget uden tilladelse. De skal nok have dne færdige bog, inden de siger GO for noget.
Men argumentet med gratis reklame, vil jeg lægge vægt på. Kunne der være andre fordele for udgiverne? - måske en side bagerst i bogen med deres web. og en forklaring til hvem de er?
Fordelen for dem er reklame for spillene og branding af deres navn generelt. Det er derfor de ofte også lige vil se hvad du skriver inden de giver tilladelse - det kunne jo være at du kritiserede deres spil negativt...
Husk at det er udgiveren som er den du skal have fat i - det kan så godt være at de sender bolden videre til producenten, men inden for de større udgivelser er det typisk udgiveren som også sidder på rettighederne.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
Fordelen for dem er reklame for spillene og branding af deres navn generelt. Det er derfor de ofte også lige vil se hvad du skriver inden de giver tilladelse - det kunne jo være at du kritiserede deres spil negativt...
- Deres navn skal bruges positivt. Det er klart.
Men hvor er forskellen, når f.eks. anmelder-sites nedrakker en hel del spil idag. De viser jo både logoer, og en masse screenshots, hvor de samtidig kritiserer spillene. Som du sikert ved, er dette i et klart og tydeligt sprog. Vendinger som : "ikke noget jeg ville bruge penge på" , "absolut ingen sammenhæng i spillet" , "håbløs styring" osv. Er det ytringsfriheden? - Jeg har ikke undersøgt om de forskellige anmeldersites har skriftlig tilladelse fra alle udviklere til at ytre deres emning om spillet. Men jeg vil da undersøge det med det samme.