Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsendelse med brev - erstatning?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lucca:

Hvis det bliver sendt med brev og du har betalt for varen, og de kan dokumentere at de har sendt den, så er der ikke så meget at gøre juridisk..

Det er ikke helt rigtigt.. Som forhandler har du ansvaret for, at din pakke bliver leveret til kunden.

Vi havde en kunde, hvor vi havde sendt flere pakker til ham som pakkepost, altså med stregkode. Han betalte ikke sin regning og påstod i fogedretten, at han aldrig havde modtaget pakken. Uheldigvis for ham, havde han ikke været hjemme da posten kom og måtte derfor afhente pakken på posthuset. Han havde fremvist kørekort på posthuset, for at få pakkerne udleveret samt skrevet under på en kvittering, så det var vores bevis for modtagelse.

Havde han nu været hjemme da pakken kom, ville han bare få den udleveret uden kvittering og så havde vi ikke haft andet bevis, end at posten kunne sige, at de havde udleveret pakken - og i følge vores advokat, ville det ikke have været nok!

Jeg har også tit undret mig over dem der på hjemmesiden skriver at man selv kan vælge forsendelse som brev eller som pakke - for i sidste ende vil det altid være butikken der står med bevisbyrden, de skal bevise at de har sendt som brev og at modtageren har modtaget det - og det kan de ikke bevise.

Når det er b2b er det mest alm. at sende exw.(ab fabrik), men i pricippet kan man aftale det individuelt eller skrive det i sine handelsbetingelser, det må man selv bestemme.

Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 08:54

Ja jeg har heller ikke sagt man ikke har ansvaret, men fortalt de andre omstændigheder, hvis det er sendt..

Hvis du kan bevise du har sendt pakken til rigtig adresse og person , er der ingenting at stille op i retten for kunden. For som du selv sagde de får jo bare pakken udleveret hvis de er hjemme.

Lucca Kjær Sørensen

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 09:18

Lucca:

Ja jeg har heller ikke sagt man ikke har ansvaret, men fortalt de andre omstændigheder, hvis det er sendt..

Hvis du kan bevise du har sendt pakken til rigtig adresse og person , er der ingenting at stille op i retten for kunden. For som du selv sagde de får jo bare pakken udleveret hvis de er hjemme.

Her er tale om breve (altså uden forsikring) og derfor kan man jo ikke sikre at kunden modtager det. Jeg tror jeg venter til der kommer en pålidelig kilde, da der indtil videre har været så mange modsætninger.

// Jesper Skov

Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 09:39

Hvis det er fordi du selv vil sende noget med brev, som en kunde har bestilt er det spild af tid for dit eget vedkommende og kundens.

OG penge :P

Lucca Kjær Sørensen

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 10:03

Hej Jakodan

Det er temmelig simpelt, at komme udenom det problem, som du beskriver der - hvilket du iøvrigt ellers har ret i.Vi har haft præcis samme problem.

Du sender sandsynlig pakker afsted på lyseblå pakkesedler fra postdanmark - hvis du bestiller lilla pakkesedler næste gang, så SKAL posten have modtagerkvittering når pakken afleveres.

Det koster ikke mere - men postdanmark reklamerer ikke ligefrem med det - da det jo er mere besværligt for dem.

Hvis der ikke er modtager kvittering på ved aflevering af pakken, så er postdanmark erstatningspligtige.

Nightfall

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 10:17

Lucca:

Hvis det er fordi du selv vil sende noget med brev, som en kunde har bestilt er det spild af tid for dit eget vedkommende og kundens.

OG penge :P

Dette kommer slet ikke sagen ved, og har heller ikke den store relevans - jeg ønsker blot svar på mit spørgsmål.

// Jesper Skov

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:44

Her er forbrugs syns på sagen, som de fleste af os nok bør indrette os efter.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/30/ 

"Før leveringen
Hvis varen forsvinder eller beskadiges, før den bliver leveret til dig, er det sælgers risiko. Du er kun forpligtet til at betale for varen, hvis sælger i stedet leverer en anden vare eller afhjælper skaden. Se om købers rettigheder.  "

Man skal altså ikke betale for at få sendt som pakke, alene for sikre sig at få sin vare. 

Jeg mener det er et skråplan når forretninger som nævnt ovenfor lokker forbrugere til at betale ekstra, for reelt at dække noget som er sælgers ansvar.

/Jesper

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:49

Lucca:

Det kan du jo så se, af ovenstående link, er forkert. Sælger har ansvaret for at varen når frem, og hvis dette kræver en pakkelabel, så er det det sælger må ryste op med for at kunne drive sin forretning. Uærlige kunder er en af de risici man tager, og nu med over 400 af dem har jeg endnu ikke stødt på een.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 12:13

Jeg kan se at der i nogle af indlægene er givet forkerte svar.

Derfor skriver jeg lige her det rigtige svar. Forudsat at vi taler salg til private.

Ved salg til private er det ALTID sælgers ansvar at varen når frem. Uanset om kunden aktivt har valgt at få brevet sendt uden forsikring. Kunden skal aldrig bevise at han/hende ikke har modtaget brevet. Det er sælger der skal bevise at kunden har modtaget brevet, og det kan det ikke hvis man ikke har track and trace på. Derfor kan en kunde hævde ikke at have modtaget et brev og det er så sælger der skal erstatte den tabte vare / sende kunden en ny uden beregning. Bevisbyrden ligger altid på sælger.

ja kunne selvefølgelig ikke finde det rigtige link, og søgefunktionen, kan ikke finde tidligere indlæg jeg har skrevet på amino.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:24

Nightfall:

Hej Jakodan

Det er temmelig simpelt, at komme udenom det problem, som du beskriver der - hvilket du iøvrigt ellers har ret i.Vi har haft præcis samme problem.
Du sender sandsynlig pakker afsted på lyseblå pakkesedler fra postdanmark - hvis du bestiller lilla pakkesedler næste gang, så SKAL posten have modtagerkvittering når pakken afleveres.
Det koster ikke mere - men postdanmark reklamerer ikke ligefrem med det - da det jo er mere besværligt for dem.
Hvis der ikke er modtager kvittering på ved aflevering af pakken, så er postdanmark erstatningspligtige.

Nightfall

Dem har jeg aldrig hørt om før - Ved du hvad postdanmark kalder dem og om man kan købe dem på postens hjemmeside? Var lige inde og kigge efter dem, men kunne ikke rigtig finde noget..

Mht. kunders uærlighed, er det ikke eneste gang vi har oplevet det - men det er heldigvis kun sket få gange, måske 1 gang om året i gennemsnit.. Men det er selvfølgelig heller ikke primært private vi handler med.

Så man kan sige, hvis den varer du sælger ikke har højere værdi, end du kan tåle at "miste" et par stykker om året, kan du lige så godt sende den som brev og tage chancen.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)