Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag på el-afgift, værelsesudlejning, afskrivning på privat købte driftsmidler til virksomheden mv.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Den har været oppe og vende før, men har læst her og der, og alle vegne, uden at jeg er blevet skråsikker. Så nu spør' jeg :-)

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed hvis formål er at udvikle it-systemer for andre virksomheder (hjemmesider, webshops, etc.). Jeg arbejder hjemmefra på et ca. 12 m2 stort kontor som er indrettet alene til virksomheden. Jeg har desuden flere computere og servere stående der bruger en del strøm. 

1. Jeg har tænkt at lave værelsesudlejning som virksomheden betaler 24.000 for årligt, hvilket svarer til bundfradraget, og jeg skal derfor ikke betale personlig skat af denne private indkomst. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl! Værelset ligger for enden af vores "baggang", og har desuden egen udgang.

2. Kan jeg trække mit elforbrug fra? Hvis jeg læser http://m.skat.dk/skat.pml;jsessionid=FDEBACC790C0510905D148DF5F629D54.uw-portal4?oId=2062223 så står der bl.a. at følgende type virksomheder ikke kan få fradragBureauer) fx. vagtbureauer, ægteskabsbureauer, reklamebureauer, adresseringsbureauer, oplysningsbureauer, analyseinstitutter. Edb-bureauer kan dog få godtgørelse af elafgiften af elektricitet, der anvendes ved drift af edb-materiel. Det er herved forudsat, at der er tale om virksomheder, der udfører periodiske edb-mæssige produktionsopgaver for andre. Derimod kan fx en bureauvirksomheds anvendelse af edb - som en integreret del af udførelsen af virksomhedens funktion/ydelse ikke anses for et edb-bureau. Rejsebureauer, turistkontorer og ejendomsadministration er ikke omfattet af bilaget

Der står: Edb-bureauer kan dog få godtgørelse af elafgiften af elektricitet, der anvendes ved drift af edb-materiel. Det er herved forudsat, at der er tale om virksomheder, der udfører periodiske edb-mæssige produktionsopgaver for andre.

Mine opgaver er periodiske produktionsopgaver for andre. Jeg kan ikke løse dem uden at bruge "edb", men hvordan er "edb-bureau" defineret af skat? Jeg kan ikke rigtig kloge mig på om de vil vurdere mig som et reklamebureau, eller eks. "edb-bureau". Nogen der har erfaring på området?

3. En hel del af mit udstyr har jeg erhvervet privat. Kan jeg skønne en rimelig pris på dette udstyr og sælge det til min virksomhed? Eller hvordan skal det værdisættes?

Det er bl.a. Servere, Computer (2 stk), Storformatprinter, arbejdsbord og lign. Det er alle ting der kun bruges i relation til min virksomheds drift - det meste vil kunne straksafskrives.

Jeg har desuden 2 andre computere og printer der anvendes privat

Håber der er et par kloge hoveder derude der kan/vil svare :-)

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Duvald:
1. Jeg har tænkt at lave værelsesudlejning som virksomheden betaler 24.000 for årligt, hvilket svarer til bundfradraget, og jeg skal derfor ikke betale personlig skat af denne private indkomst. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl!

det tror jeg du risikerer at gøre - læs evt om ARBEJDSVÆRELSE HJEMME også underlinks også forskel på ejer og lejebolig - den er ikke lige til højrebenet som du måske tror, snarere ligger den off-side Smile

Daniel Duvald:
2. Kan jeg trække mit elforbrug fra?

Det enkle svar er vist JA - men det forudsætter at du kan dokumentere at det er kun til virksomheden og dermed normalt en bimåler

Daniel Duvald:
3. En hel del af mit udstyr har jeg erhvervet privat.

Her vil det være muligt at tage det ind direkte med moms hvis det er inden for 3-6 mdr fra starten og du ikke tidl. har solgt uden moms - ellers kan du sælge det ind og vurderingen bør kunne dokumenteres i form af DBA eller andre tilsvarende som minimum (ikke bare dit eget i hovedet skøn) - ellers kan skat jo hævde at du tog et nyt ekstra fradrag - men med helt korrekt pris- JA og afskrivningsregler for straksafskrivning osv skal som du er inde på overholdes

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Vi har ejerbolig, og kontoret bruges kun som kontor til virksomheden (computer, printer, skrivebord, papirer osv). Der er selvstændig adgang til værelset, og det er ikke et gennemgangsværelse, men kan godt læse at det er lidt "op ad bakke" hvis man vil forsøge det fradrag. Det er måske ikke besværet værd :)

Hvis jeg indkøber et par af disse http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Elmaalere-231/Energimaaler-mjord-987 eller lign. som er koblet direkte til de kontakter hvor henholdsvis computerudstyr, printer mv. i kontoret og server i kælderen er tilsluttet. Og der til disse i øvrigt intet privat er tilsluttet. Vil det så kunne betragtes som tilstrækkelig dokumentation?

Jeg har ikke mulighed for at sætte separat bimåler op i målerskabet til kontoret alene, eller serveren. 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Duvald:
Vi har ejerbolig,
som du vil ha set i mit link og de underlinks der er til andre  så er den vanskelig for ejerbolig i kombinationen enkeltmandsvirksomhed da du jo er samme person skattemæssigt i person og virksomhed  - uanset bundfradrag - det vil fremgå af linket og div underlinks men det kan du læse dig gennem og hør hvad andre mener om sagen - men som personligt selskab kan du ikke fakturere noget fra dig som person til selskabet-  højst få ret til fradrag

Jeg tror ikke du kommer uden om en bimåler som da bestemt kan monteres - Du kan evt be skat.dk og bindende svar ud fra det du ønsker i begge spørgsmål, så ved du om den går igennem eller ikke - alt vil handle om dokumentation helt enkelt, men betal de ca 300 kr for bindende svar og få ro¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

højst få ret til fradrag

Enig med Cookie. Et forholdsmæssigt fradrag i forhold til lokalets størrelse.

Mængden og ikke mindst arten af udstyr bør ikke give anledning til problemer med fradrag for arbejdsværelse. Alene støjen og varme for maskiner bør berettige det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Duvald:
2. Kan jeg trække mit elforbrug fra?

Hmmm. Mon ikke det er et forkert spørgsmål du stiller? For hele dit afsnit handler i øvrigt om godtgørelse af elafgift.

Hvis dit oprindelige spørgsmål er om du kan fradrage strømafgiften fra dit arbejdsværelse så er svaret ja. Hvis spøgsmålet i øvrigt gik på om du vil være berettiget til godtgørelse af elafgift er det lidt mere kompliceret.

Du har fat i det vigtige " Edb-bureauer kan dog få godtgørelse af elafgiften af elektricitet, der anvendes ved drift af edb-materiel. Det er herved forudsat, at der er tale om virksomheder, der udfører periodiske edb-mæssige produktionsopgaver for andre."

Forudsætningen for at du kan få godtgjort din elafgift er at du udøver periodiske edb-mæssige produktionsopgaver for andre. Det er ikke nok, at du anvender edb til at løse opgave for andre. Hvad der gemmer sig bag det at udføre periodiske edb-mæssige produktionsopgaver for andre findes det ikke en facitliste på, men er noget som reguleret via praksis. Et eksempel kunne være den virksomhed som kørte de månedlige lønsedler for et andet firma

Af det jeg umiddelbart har set du beskæftiger dig med vil jeg sige at godtgørelse er op af bakke, men tag en snak med SKAT om du opfylder betingelserne for godtgørelse.

/Henrik

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være jeg blander tingene lidt sammen - men sådan helt forenklet - vi vil jo alle sammen gerne have fradrag og gerne så mange som muligt. Jeg vil i hvert fald gerne kunne trække de udgifter fra som jeg har til at drive virksomheden. 

Med det forbehold, at det skal være "besværet værd", eller sagt på en anden måde, stå mål med arbejdet det kræver for at opnå fradraget. Kan jeg bruge tiden bedre på at arbejde, så er det jo bare super. Men det er jo lidt af en jungle at finde eller se hvilke muligheder der er.

Men hvis jeg bruger eks. 4000 kwh (det ligger lige deromkring) og min serveropsætning forøger det (det vil det), så kunne det være rart at trække det fra, eller blive godtgjort. Bare min ene server koster ca. 550,- i strøm alene om måneden. Dertil computer x 2, printer x 2, osv. 

Forslaget om et bindende svar fra Skat lyder som en vældig god ide. 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep du logger bare på, og jeg mener bindende svar ligger under kommunikation - du kan jo beskrive at serveren kører konstant hvad den vel gør og bruger xx kwh, så måske de siger ok til ikke at ha bimåler på - men ellers kommer du jo langt i forhold til bimåler til det lokale de står i for lidt over en tusindekroneseddel tror jeg

Jo mere koncis du er i spørgsmålet til dem, jo mere sikker er du på brugbart svar

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Duvald:
men sådan helt forenklet

Du betaler din strømregning og trækker den del fra i regnskabet som vedrører din forretning. DET er den ene ting som du har 100% fradrag for:

Den anden er om du er berettiget til Godtgørelse på 41,3 øre pr kwh. Som sagt kan jeg ikke umiddelbart vurdere om du opfylder betingelserne.  Eller - om du synes at godtgørelsen ikke står mål med indsatsen for at få den......

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
du kan jo beskrive at serveren kører konstant hvad den vel gør og bruger xx kwh, så måske de siger ok til ikke at ha bimåler på

Det at have en server kørende er helt uden betydning i den sammenhæng. Det der er afgørende for godtgørelse er hvad der foregår på disse servere.

Udvikling af hjemmside berettiger f.eks. ikke til godtgørelse men det at køre en lønkørse for andre eksempelvis er en produktionskørsel.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)