Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betale SU tilbage?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg ved godt, at dette ikke har meget med iværksætteri af gøre, men tænkte at jeg ville prøve lykken her alligevel. Jeg står i den situation, at jeg skal betale 48.753 kr tilbage i SU fordi min egenindkomst oversteg mit årsfribeløb i 2012.

Det er således, at jeg pr. 1. september 2012 fik fuldtidsjob og har en månedsløn på 32.000 kr. Fra januar til 15. september 2012 var jeg studerende på CBS og fik selvfølgelig SU, men i alle de måneder oversteg min løn ikke de 8.559 kr. som man må tjene når man er på SU.

Jeg snakkede med SU samt mit studie og de sagde, at jeg måtte tjene 33.000 kr. de måneder jeg ikke er på SU, hvilket vil sige at det er oktober, november og december 2012. Min løn for september og su overlapper hinanden den ene måned, men kan det så virkelig være rigtigt at jeg skal betale HELE årets SU tilbage eller er det blot en fejl?

Synes ikke det kan være rigtigt, da man så skal vente med at få fuldtidsjob når året er omme da man risikere at betale al sin SU tilbage.

Håber nogen kan hjælpe!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Søborg
Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 17:18

Kender ikke lige umiddelbart til reglerne. Men kan da sige ud fra min egen viden med ret stor sikkerhed (hæng mig nu ikke op det) at du ikke skal betale din SU tilbage fra hele året. Du burde højest skulle betale SUen tilbage fra den måned hvor lønnen og SUen overlappede hinanden.

Håber du får nogle svar på din tvivlen, det er jo alligevel et håndgribeligt beløb du er sat til at skulle betale tilbage...

Mvh.
Tobias Lund Nielsen 

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 17:30

Du bør kun skulle betale forskellen tilbage.

Se mere om reglerne her: http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/betaletilbage/Sider/default.aspx

MVH

Natasha

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 17:46

Som jeg læser det der står i det link, så skal jeg betale al min SU tilbage da jeg har tjent mere end de 45.000 kr. som jeg har fået i SU. Jeg tror desværre jeg skal betale det hele efter jeg lige har set nærmere på lønsedler og den udregning på su.dk som ligger til grund for giro-kortet.

Jeg må finde ud af det på mandag!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Fra  MD VVS Skrevet kl. 17:51

Kan se at linket ikke virkede, prøver igen:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/betaletilbage/Sider/default.aspx

Det er taget fra deres egen hjemmeside, så det er måske en idé at ringe til dem og spørge.

Citat:

Beløb du skal betale tilbage

Det er forskellen mellem din årsindkomst og dit årsfribeløb, du skal betale tilbage. Det beløb vi kræver tilbage, svarer til det, du har tjent ud over dit årsfribeløb, dog maksimalt et beløb, der svarer til din SU (før skat) og dit SU-lån. Har du for eksempel tjent 70.000 kroner mere end du må, men kun fået 30.000 kroner i SU (før skat), er det de 30.000 kroner du skal betale tilbage (plus et tillæg på syv procent).

Natasha

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 17:54

Hej Natasha,

Jeg kan se, at jeg har tjent 216.000 kr. i 2012 (ud fra lønsedler) og SU mener, at jeg kun må tjene 167.000 kr. Jeg mener så, at jeg må tjene 183.000 kr., hvilket betyder at jeg "kun" skal betale 33.000 kr. tilbage.

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Fra  MD VVS Skrevet kl. 17:59

Det passer fint....hvis du har tjent 216.000 i 2012 og SU vurderer at du måtte tjene 167.000, så passer det fint, med det de beder dig om at betale tilbage.

Om du så måtte tjene 183.000 el. 167.000 er nok et spørgsmål du skal tage op med dem. Hvis det er korrekt, at du måtte tjene 183.000, ja, så bør du "kun" betale de ca. 33.000 tilbage.

Natasha

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 18:18

Ja korrekt.. Men 33.000 er også bedre end 45.000 :)

Men der kan jo ske værre ting i livet end dette :)

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Fra  MD VVS Skrevet kl. 18:20

Ja mon ikke.

Men det er da alligevel en slat penge. Så kan man lære at afmelde sin SU Stick out tongue

Natasha

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 18:38

Heldigvis har de en afdragsordning..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)