Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til I/S

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er..

Der er en del tråden omhandlende dette emne, men synes stadig ikke helt jeg har fået svar på det jeg ønsker.

Min partner/ven og jeg har pt. enkeltmandsvirksomheden Style Guy. Firmaet er stiftet i min fars navn fordi vi begge var under 18, på det tidspunkt vi stiftede det. Nu er min partner så blevet 18 og jeg gør om halvanden måned, og kunne derfor godt tænke os at det stod i vores navne. Også primært fordi vi ikke kan være 2 ejere i en enkeltmandsvirksomhed.

Vi har ikke trukket løn ud af firmaet fordi vi så skulle ansættes med kontrakt, og betale diverse skatter og bidrag, selvom vi nok alligevel skulle have stået som ansatte(?). Vi kunne godt tænke os at begynde at trække nogle penge ud, og så tænker vi at det er lettes at skifte til et I/S selskab i stedet for at blive ansat.

Som jeg har forstået det er der 2 muligheder.

A) Stifte et nyt I/S selskab og så opkøbe alt fra enkeltmandsvirksomheden. Men det nye vi stifter kan vel så ikke hedde Style Guy eftersom det stadig bliver brugt? Jeg synes denne metode er besværlig fordi den kræver en masse regnskab osv.

B) Ændre enkeltmandsvirksomheden til et I/S. Ved ikke hvordan dette er muligt synes bare jeg har hørt om det. Hvordan kan man gøre det på denne måde, for den foretrækker vi mest.

Da Style Guy blev oprettet i min fars navn, kunne man tilføje nogle navne (husker ikke til hvad) men jeg blev i hvert fald skrevet på. Er det så jeg lettere kan overtage virksomheden?

Vi vil helst ikke miste vores CVR-nr. (33 55 44 94) fordi det er så dejlig let at huske. ;-)

Vi har forstået det med solidarisk hæftelse altså vi selv hæfter for det hele.

Hvilke aftale skal vi have, f.eks. ejeraftale osv.

Læste lige dette http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-skattefri-virksomhedsomdannelse.aspx det er vel den måde vi skal gøre det på, men hvordan fungere det?

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Mvh.

Andreas

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I kommer ikke uden om nyt CVR nr og den nuværende personlige virksomhed skal lukkes og der skal laves et regnskab som dels regulerer hvad din far skal betale i skat - og om I skal betale goodwill for at overtage ex navnet, som I godt kan få med over i jeres nye I/S + I skal købe lagervarer til indkøbspris af DaddyO og hvad der ellers er indkøbt - computere, telefoner og alt der er købt i hans personlige virksomhed. I kan ikke skattefri virksomhedsomdannelse fra din far til jer, I er jo selvstændige personer med alt jeg ved.

CVR nummeret er personligt i en personlig virksomhed og det kan I aldrig overtage

I kommer ikke uden om afslutningsregnskab og skattemæssigt korrekt overdragelse af evt goodwill, alle aktiver og lager til et nystiftet I/S

I skal absolut lave ejeraftale med alt om hvem der må hvad (bruge penge op til kr xx, købe, ansætte osv) og pligter, hvem står for regnskab, IT, indkøb og alt andet OG, hvis den ene vil ud af det, hvordan skal han så forholde sig over for den anden - sælge alt til markedspris eller må han sælge til andre osv

Jeg tror jeg ville tage en time med en revisor for at få alt korrekt her - og jeg er enig - hvis I kan skrabe 80.000 sammen, ville jeg hellere ha ApS og så kan I købe varelageret osv med en del af de penge - men stadigt med ejeraftale

vh

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Andreas

Jeg drev selv virksomhed før jeg fyldte 18 og lavede senere et I/S med min kammerat.

Det er virkelig godt gået, jeg ønsker jer held og lykke med butikken.

Afhængigt af hvad i har af omsætning og kassebeholdning/varelager lige nu, så bør I virkelig overveje at stifte et ApS på grund af den personlige og solidariske hæftelse. Derudover giver det en bedre mulighed for et fremtidigt salg af virksomheden. Det er ikke hvad du spørger om, men det ville jeg gøre - uden tvivl! Lidt højere omkostninger, men væsentlig reduceret risiko og det ser mere seriøst ud.

Andreas - Style Guy:

Vi har forstået det med solidarisk hæftelse altså vi selv hæfter for det hele.

Hvilke aftale skal vi have, f.eks. ejeraftale osv.

I er gode venner nu og stoler på hinanden. Efterhånden som virksomheden vokser og I bliver ældre, så ændrer tingene sig. Måske begynder I begge eller den ene af jer at leve helt/delvist af virksomheden. I får forskellige opgaver - det kan være den ene står for salg og den anden for indkøb. Måske vil den ene af jer på et tidspunkt lave noget helt andet, f.eks. studere, rejse eller lign. Den ene bruger døgnets 24 timer på butikken, mens den anden bruger hvad der skal til eller lidt under.

At tingene ændrer sig er helt naturligt og det sker gradvist og løbende. Hvis ikke i har klare aftaler om forventninger og konsekvenser, så kan det skabe utilfredshed og uenigheder, som er svære at håndtere, fordi I kun kan gennemføre ting i fællesskab. Du vil have en hobby-butik og bruge tid med kæresten - han vil leve af det og sover i butikken. Eller noget så trivielt, som du vil sælge slips og han vil sælge butterflys. 

Det er derfor nu I skal tale om de indbyrdes forventninger og hvad der skal ske, hvis disse ikke indfries. Så ved I begge hvad I kan forholde jer til. En sådan aftale kan opfattes som meget 'negativ', men det er præcis den aftale der undgår worst-case, fordi det altid vil være et bedre alternativ at arbejde sammen om at løse uenighederne end at vælge sidste udvej i en sådan aftale. Jeg ville ønske jeg dengang havde lavet en sådan aftale (som alle rådede os til bagefter... ok, måske før) men var svær at forholde sig til, fordi vi netop var enige om alt i starten.

Aftalen bør som minimum indeholde:

• Vilkår, hvis den ene part vil forlade samarbejdet. (parten forlader til lav/intern regnskabskurs)
  • Vilkår, hvis den ene part vil smide den anden part ud (typisk giver den ene et bud, som den anden kan overbyde og overtage butikken)
  • Forventninger om indbyrdes arbejdsindsats, timer/resultat
  • Opfattelsen af interessetimer i tilfældet den ene bidrager mere end den anden.
  • Tegningsrettigheder - hvem kan gældsætte jeres fælles projekt og for hvor meget?

Disse ting mener jeg er minimum i skal aftale nu, nedskrive og underskrive. Det skal altid være en bedre forretning for jer begge at løse uenigheder på fredelig vis, så punkterne skal bare regulere nødbremsen.

Andreas - Style Guy:
Vi vil helst ikke miste vores CVR-nr. (33 55 44 94) fordi det er så dejlig let at huske. ;-)

Helt insane :-) Det har jeg aldrig hørt før. Men måske Erhvervsstyrelsen skulle begynde at sælge guld-cvr-numre :)

Andreas - Style Guy:
Vi kunne godt tænke os at begynde at trække nogle penge ud, og så tænker vi at det er lettes at skifte til et I/S selskab i stedet for at blive ansat.

Her kommer der sikkert en venlig revisor-amino ind.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 00:09

I skal købe lagervarer til indkøbspris af DaddyO og hvad der ellers er indkøbt - computere, telefoner og alt der er købt i hans personlige virksomhed. I kan ikke skattefri virksomhedsomdannelse fra din far til jer, I er jo selvstændige personer med alt jeg ved.

...

Jeg betvivler slet ikke hvad Cookie skriver her, meenn man kunne jo også formulere det sådan, at da det ikke drejer sig om en børsnoteret virksomhed, så var det måske nemmere at DaddyO lukkede butikken og kasserede de omkostningsbogførte telefoner, som SonnyBoy finder i containeren og som så kan anvendes i den nye virksomhed.

Varelager er naturligvis en anden ting, men det var nok ikke tanken at han skulle sælge butikken til SonnyBoy + Sidekick og rejse bosætte sig i Florida for pengene.

Så længe leverandører + SKAT ikke bliver snydt, så er der vist ingen til at brokke sig.

Cookie:
Jeg tror jeg ville tage en time med en revisor for at få alt korrekt her

100% enig.

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 00:15

Cookie:
I kommer ikke uden om nyt CVR nr og den nuværende personlige virksomhed skal lukkes

Nå okay øv. Men det CVR nummer kan vel godt bare ændre firmanavn? Det har det i hvert fald gjort før.

Cookie:
der skal laves et regnskab som dels regulerer hvad din far skal betale i skat

Her mener du resultatopgørelse og en balance, eller?

Cookie:
og om I skal betale goodwill for at overtage ex navnet, som I godt kan få med over i jeres nye I/S

Altså om vi skal betale en pris for at få navnet "Style Guy"? Det er vel ikke nødvendigt. Min far har intet med virksomheden at gøre, udover han lægger navn til.

Cookie:
CVR nummeret er personligt i en personlig virksomhed og det kan I aldrig overtage

Nej okay, men eftersom jeg blev skrevet ind et sted da det CVR-nr. blevet oprettet kan jeg vel godt overtage det personligt til en hobbyvirksomhed ved siden af?

Cookie:
I kommer ikke uden om afslutningsregnskab og skattemæssigt korrekt overdragelse af evt goodwill, alle aktiver og lager til et nystiftet I/S

Men du også her en resultatopgørelse og en balance som afslutningsregnskab? Skal vi bogfører alt som et salg når I/S'et skal opkøbe lager, og aktiver osv. eller hvordan?

Cookie:
I skal absolut lave ejeraftale med alt om hvem der må hvad (bruge penge op til kr xx, købe, ansætte osv) og pligter, hvem står for regnskab, IT, indkøb og alt andet OG, hvis den ene vil ud af det, hvordan skal han så forholde sig over for den anden - sælge alt til markedspris eller må han sælge til andre osv

Det er vel en revisor vi skal have ind over for at få lavet sådan en, hvis man ikke kan finde en skabelon på nettet og benytte.

Cookie:
Jeg tror jeg ville tage en time med en revisor for at få alt korrekt her

Det ville nok udentvivl være en en god idé.

Cookie:
hvis I kan skrabe 80.000 sammen, ville jeg hellere ha ApS og så kan I købe varelageret osv med en del af de penge

Det er nok lidt svært, for der kan man jo ikke tælle varelager og webshop med. Når det først skal opkøbe bagefter? Eller kan vi godt hvis vi nu siger at der er varelager, webshop og div. goodwill for 80.000 stifte et ApS, uden vi sådan set ejer tingene. Før det er opkøbt af enkeltmandsvirksomheden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:33

Andreas - Style Guy:

Cookie:
I kommer ikke uden om nyt CVR nr og den nuværende personlige virksomhed skal lukkes

Nå okay øv. Men det CVR nummer kan vel godt bare ændre firmanavn? Det har det i hvert fald gjort før.

ja I kan godt overtage navnet fra din fars firma efter aftale med ham

Andreas - Style Guy:

Cookie:
der skal laves et regnskab som dels regulerer hvad din far skal betale i skat

Her mener du resultatopgørelse og en balance, eller?

jep

Andreas - Style Guy:
Skal vi bogfører alt som et salg når I/S'et skal opkøbe lager, og aktiver osv. eller hvordan?

ja det vil jeg mene er eneste mulighed og I skal tale med revisor om goodwill, så der ikke siden opstår skatteproblem (hvis nu firmaet har opbygget værdi for din far må han ikke gi dig og din vens nye I/S den skattefrit)

Andreas - Style Guy:

Cookie:
hvis I kan skrabe 80.000 sammen, ville jeg hellere ha ApS og så kan I købe varelageret osv med en del af de penge

Det er nok lidt svært, for der kan man jo ikke tælle varelager og webshop med. Når det først skal opkøbe bagefter? Eller kan vi godt hvis vi nu siger at der er varelager, webshop og div. goodwill for 80.000 stifte et ApS, uden vi sådan set ejer tingene. Før det er opkøbt af enkeltmandsvirksomheden?

nej men hvis I har 80.000 eller kan låne dem - f-eks 40 hver og stifte et ApS så kan det jo - som jeres evt I/S købe varelager osv til indkøbspriser fra din fars CVR ved hjælp af de 80.000 kr - så bliver de bare til værdi i lager i stedet for kontanter. Var det kun dig, kunne din far gi dig en gave efter lukning af hans/jeres nuværende - men den duer jo ikke når I er to kan man sige - men I skal under alle omstændigheder rent formelt købe skattemæssigt og overførselsmæssigt alle aktiverne - det er konsekvensen af at firmaet tilhører ham man kan ikke bare flytte det hele over til dig og din ven uden at gøre det ordentligt skattemæssigt - og din far vil jo - hvis ellers I har tjent lidt - komme til at betale skat af det

Tal med revisor og bed om godt forslag ud fra det konkrete CVR I/din far - har nu - skattesituationen taget i betragtning

vh

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 00:34

Jesper:
Det er virkelig godt gået, jeg ønsker jer held og lykke med butikken.

Mange tak. ;-)

Jesper:
Afhængigt af hvad i har af omsætning og kassebeholdning/varelager lige nu, så bør I virkelig overveje at stifte et ApS på grund af den personlige og solidariske hæftelse. Derudover giver det en bedre mulighed for et fremtidigt salg af virksomheden. Det er ikke hvad du spørger om, men det ville jeg gøre - uden tvivl! Lidt højere omkostninger, men væsentlig reduceret risiko og det ser mere seriøst ud.

Tror bare ikke vi har pengene til at stifte et ApS derfor et I/S, vi forventer ikke at gå konkurs og skulle begynde at betale uf fra private kontoer. Så vi er ikke i tvivl om at det skal være I/S. Selvom vi også selv synes det kunne være federe med et ApS, men pengene er bare ikke til det lige pt.

Jesper:

I er gode venner nu og stoler på hinanden. Efterhånden som virksomheden vokser og I bliver ældre, så ændrer tingene sig. Måske begynder I begge eller den ene af jer at leve helt/delvist af virksomheden. I får forskellige opgaver - det kan være den ene står for salg og den anden for indkøb. Måske vil den ene af jer på et tidspunkt lave noget helt andet, f.eks. studere, rejse eller lign. Den ene bruger døgnets 24 timer på butikken, mens den anden bruger hvad der skal til eller lidt under.

At tingene ændrer sig er helt naturligt og det sker gradvist og løbende. Hvis ikke i har klare aftaler om forventninger og konsekvenser, så kan det skabe utilfredshed og uenigheder, som er svære at håndtere, fordi I kun kan gennemføre ting i fællesskab. Du vil have en hobby-butik og bruge tid med kæresten - han vil leve af det og sover i butikken. Eller noget så trivielt, som du vil sælge slips og han vil sælge butterflys. 

Det er derfor nu I skal tale om de indbyrdes forventninger og hvad der skal ske, hvis disse ikke indfries. Så ved I begge hvad I kan forholde jer til. En sådan aftale kan opfattes som meget 'negativ', men det er præcis den aftale der undgår worst-case, fordi det altid vil være et bedre alternativ at arbejde sammen om at løse uenighederne end at vælge sidste udvej i en sådan aftale. Jeg ville ønske jeg dengang havde lavet en sådan aftale (som alle rådede os til bagefter... ok, måske før) men var svær at forholde sig til, fordi vi netop var enige om alt i starten.

Aftalen bør som minimum indeholde:

• Vilkår, hvis den ene part vil forlade samarbejdet. (parten forlader til lav/intern regnskabskurs)
  • Vilkår, hvis den ene part vil smide den anden part ud (typisk giver den ene et bud, som den anden kan overbyde og overtage butikken)
  • Forventninger om indbyrdes arbejdsindsats, timer/resultat
  • Opfattelsen af interessetimer i tilfældet den ene bidrager mere end den anden.
  • Tegningsrettigheder - hvem kan gældsætte jeres fælles projekt og for hvor meget?

Disse ting mener jeg er minimum i skal aftale nu, nedskrive og underskrive. Det skal altid være en bedre forretning for jer begge at løse uenigheder på fredelig vis, så punkterne skal bare regulere nødbremsen.

Tak for dit input her, jeg ved lidt sådan behøver vi sådan en aftale. Men kan godt se at det vil være en god idé med sådan en aftale nu. Yes

Jesper:
Helt insane :-) Det har jeg aldrig hørt før. Men måske Erhvervsstyrelsen skulle begynde at sælge guld-cvr-numre :)

Hehe ;-)

Jesper:
Varelager er naturligvis en anden ting, men det var nok ikke tanken at han skulle sælge butikken til SonnyBoy + Sidekick og rejse bosætte sig i Florida for pengene.

Så længe leverandører + SKAT ikke bliver snydt, så er der vist ingen til at brokke sig.

Han er faktisk flyttet til USA her for nogle måneder siden CoolBig Smile

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 00:41

Det virker bare som rigtig meget arbejde der skal løses og regnskab osv. Vil det være nemmere at blive ansat i den enkeltmandsvirksomhed og så få løn engang imellem den vej?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det vil betyde i slipper for at rode med at overtage men I vil jo så ikke være jer selv og hvordan vil I vide hvor meget I kan hæve i løn og hvordan forholder din far sig til skat af sit overskud - og vil din ven stadigt synes det er sjovt at være ansat af din far

En revisor burde - ud fra at I vel har kontrol over regnskabet i alle fald - kunne sætte det meste op på nogle timer og regnskab skal der jo laves i alle fald i din fars CVR - måske vil i vente til 1/1 næste år - hvor der jo alligevel ligger fuldt regnskab og I kan starte der?

Jeg synes nu nok krav om regnskab, skattemæssig korrekt overtagelse, er lidt for lidt til at gå sukkerkold over for to gutter der vil være iværksættere

vh

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 00:49

Andreas - Style Guy:
Tak for dit input her, jeg ved lidt sådan behøver vi sådan en aftale. Men kan godt se at det vil være en god idé med sådan en aftale nu. Yes

Og det ER svært at lave, fordi man skal tale om ting der aldrig vil ske, men bare få det gjort, fordi det giver jer så meget mere efterfølgende. Vi var enige om at gøre dét, men fik det aldrig gjort. Da så SKAT beder om en ekstraindbetaling efter afsluttet samarbejde kunne han ikke betale, så de gik til mig. Men den del var det mindste og det blev løst.

Andreas - Style Guy:
Han er faktisk flyttet til USA her for nogle måneder siden CoolBig Smile

DaddyO er sgu smart nok. Piña Colada på standen mens mindreårige arbejder gratis i butikken. Hvis han havde spurgt på Aimino, havde jeg sagt han ikke skulle slæge ;-)))

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)