Vil gerne høre jeres bud på hvor stor en betydning det har at ligge på side 1 i modsætningen til side 2 med hensyn til konvertering og antal besøgende.
Det kan da betyde en kæmpe forskel fr antallet af besøgende om du ligger på side 2 eller side 1 (gerne mellem de tre første). Derimod kan du ofte se, at konverteringen falder, når du når i top.
dbh Kenneth
Hej Kenneth
Jeg tillader mig at erklære mig delvist uenig her. At konverteringen falder, tror jeg måske nærmere har noget at gøre med hvor god man er til at formulere sit title tag og description, på en måde så det kun er dem der er interesseret i det man tilbyder, frem for at være ude med riven efter samtlige, der søger på et bestemt keyword.
Hvis jeg ønsker at ligge højt på ordet "fjernsyn", fordi jeg har en webshop der sælger fjernsyn, så skal jeg jo specificere dette i beskrivelsen, så potentielle besøgende har en chance for at se hvad det er de er ved at klikke sig ind på.
Det er nu ikke noget helt unormal fænomen at se, at konverteringen falder, når man når til tops. Men man kan selvfølgelig ikke generalisere. Se evt. dette lille ministudie, som viser at der i dette tilfælde er bedre konvertering ved at ligge 4-10 end ved at ligge 1-3.
Glem at ligge på side 1 elle 2, det er kun top 3 der rigtig tæller. Derfor er det også så vigtig at kunne samle nogle longtail søgninger op mens man venter på at komme op på de store søgeord.
På generelle søgeord er det klart bedst at ligge nr. 1-3 med vægten lagt på nr. 1.
På longtail søgeord (søgeordskombinationer) er det bedst at lægge på side 1. En af de links i svarene længere oppe viser også en rimelig jævn fordeling mellem pladserne på side 1 ved longtail. Det skyldes at mange brugere er mere grundige når de søger 'i dybden' og derfor benytter flere links fra deres Google søgning.
Mht. konvertering så betyder det ikke så meget ved generelle søgeord at plads nr. 2 og 3 ofte opnår en bedre konvertering (jf.et andet link længere oppe), da de får en del færre klik en plads nr. 1. Så mængden af salg der kan opnås via plads nr. 1 giver samlet set en højere omsætning.
Snakker vi longtail så er billedet mere mudret, da klik er mere jævnt fordel.
Men uanset hvad så handler det om at kunne dominere, og der kan f.eks. affiliate marketing være en stor hjælp fordi man kan 'få hjælp' af sine affiliates til at optage flere pladser på f.eks. side 1.
Men uanset hvad så handler det om at kunne dominere, og der kan f.eks. affiliate marketing være en stor hjælp fordi man kan 'få hjælp' af sine affiliates til at optage flere pladser på f.eks. side 1.