Vi bliver jævnligt kontaktet af firmaer, der kan "søgemaskineoptimere", så hvis man laver en aftale, kan de få vores søgeord op i toppen ... og de kan alle "garantere" en top-placering
, til at starte med i samtalen.
Jeg plejer så at spørge ind til et søgeord der passer til min forretning og inden 15 sekunder er svaret, "ja, det kan vi få op i toppen, uden problemer". Når man så fortæller det enkelte firma, at man bliver kontaktet konstant af firmaer som deres eget, der alle kan få lige præcis det søgeord op i toppen, så er svaret typisk "ja, hvis de er lige så gode som os" eller "nu har vi jo metoder ingen andre kender, så ...."
Det sjove er så, når man stiller et hypotetisk spørgsmål, som: Hvad nu hvis 50 firmaer har hver deres kunde, der får optimeret det gældende ord, kan I så garantere en topplacering? Kan man få det på skrift, at I garanterer en topplacering? ... surprise, surprise ... så er en garanti ikke længere det man ønsker at diskutere, men mere at det skam bare er en service der tilbydes (for noget nær ingen penge), som blot er ment som et velment råd, idet det jo tydeligt kan ses at der er et behov. Men hvis man ikke er "interesseret" i at tjene penge på sin forretning, jamen så det da frit for at takke nej til dette tilbud 
Som man måske nok kan fornemme, har jeg ikke den mest positive oplevelse, af disse firmaer. Men jeg er ikke 2 sekunder i tvivl om at det er meget fornuftigt at få søgemaskineoptimeret et website. Mit problem er bare, at der er lige så mange fimaer der tilbyder denne service, som der er canvas sælgere der vil sælge dig hvad som helst, bare for salgets skyld.
Mit råd er: hvis du vil bruge penge på optimering, så find et firma herinde på Amino, som andre kan validere .... LAD VÆRE med at lave en aftale med et firma, der ringer uopfordret, ihvertfald uden at andre du stoler på, kan anbefale det pågældende firma. Dette er kun et velment råd, vi lever i en fri verden 
Fortsat god dag -
vejret indbyder jo til stillesiddende arbejde foran computeren