da der åbenbart ikke kommer flere brugbare indlæg.
Jeg har rigtigt godt nyt, så vi ikke behøver diskuttere det mere
.
Jeg fandt ud af EU har nedsat et "Indre Markeds Center" i hvert land som man kan kontakte hvis man oplever problemer med den frie bevægelighed af varer. De er altså sat i verden af EU for at sikre landende overholder gældende EU-regler. Dem har jeg skrevet følgende til:
Emne:
Kort spørgsmål omkring stikprøvekontrol og det indre marked
Indhold:
Hej Indre Markeds Center
Jeg har et kort spørgsmål omkring lovligheden af stikprøvekontroller i tolden på pakker sendt indenfor EU.
Spørgsmål:
Er det imod reglerne eller hensigten med det frie indre marked at Danmark har stikprøve-kontroller i tolden på varer sendt indenfor EU?.
Person 1: Mener det er imod hensigten med reglerne, eller imod en EU-lov, da stikprøvekontroller hindrer fri bevægelighed af varer.
Person 2: Mener ikke varerne hindres fri bevægelighed pga. stikprøvekontroller, og har uden held søgt efter materiale der kan be- eller afkræfte person 1´s påstand. Person 2 kan dog konstatere at loven i Danmark er klar og giver mulighed for told-kontrol i form af f.eks. stikprøver.
Hvad mener I i "Indre Markeds Center" om at Danmark laver stikprøvekontrol af varer/pakker sendt til Danmark fra et andet EU-land? Er det imod nogle EU-regler, EU-love eller imod hensigten med nogle EU-regler eller love?
På forhånd mange tak for svaret.
Mvh ........
--------------------------
Det bliver spændende hvor hurtigt de svarer, men der er vist ingen bedre at skrive til, end det EU-organ der er nedsat til at holde medlemslandende i ørerne :-)
Jeg deltager ikke mere i tråden, før der er kommet svar. Hav en god aften.
Link til Indre markeds Center: http://indremarkedscenter.dk/