Hej igen.
Tak igen for din feedback - det er bare dejligt! :-)
Som andre også har nævnt, vil jeg sige, at det ville være oplagt at inkludere et framework, så du kan bruge din tid på selve cms'et i stedet for fx at bøvle med at servere kan være konfigureret forskelligt osv. Et php framework som jplatform kunne være et godt bud, men spørgsmålet er, om der er lavet tilstrækkeligt fyldestgørende dokumentation til det.
Sitemagic CMS indeholder netop et framework. Sitemagic er en enormt effektiv og fleksibel applikationsplatform som man i realiteten kan bygge alle typer af web-applikationer på. Det er naturligvis ikke så omfattende som ASP.NET, men du kan skrive web-apps væsentligt hurtigere end i ren PHP.
Som eksempel kan jeg nævne Iprix Spørgeskema Service. Det er et system til udformning af simple spørgeskemaer. Det tog mig 35 timer at lave, og intentionen var udelukkende at vise hvor hurtigt man kan strikke ny og spændende funktionalitet sammen i Sitemagic CMS. Det var aldrig meningen at hjemmesiden skulle blive populær og brugt. Ikke desto mindre besøges den nu hver måned af ca. 6.000 unikke brugere som opretter og besvarer spørgeskemaer - og det er alt lige fra skoleelever til store virksomheder der benytter Iprix. Der er intet gjort for at markedsføre eller søgemaskine-optimere - det er bare standard Sitemagic CMS + et ekstra modul til spørgeskemaer. Prøv at google "opret spørgeskema" eller "online spørgeskema" - jeg ligger lunt på side 1.
Så jeg kan garantere at Sitemagic CMS er et effektivt framework til udviklere :-)
Som udvikler sætter jeg først og fremmest pris på, at systemer er veldokumenterede

- der må gerne være nogle guides a la "Sådan konverterer du dit plugin fra cms X til sitemagic".
Desuden tænker jeg, at udvidelser skal have php nogle gode funktioner tilgængelige, der kan trække på de mest centrale fælles data - det vil sige oplysninger om den bruger der er logget ind, andre brugere, indholdskategorier og eventuelt brugerrettigheder.
Sitemagic CMS er blandt de absolut mest veldokumenterede. Den nuværende udvikler-dokumentation synes jeg er for svær at komme i gang med, så jeg er ved at lave noget nyt der præsenteres ifm. det kommende web-kursus i Sitemagic CMS d. 13. juli i Odense (du er meget velkommen til at deltage - jeg føler at det kunne være rigtig interessant for en som dig. Kurset er gratis og incl. mad). Derudover er der selvfølgelig også fuld kode-dokumentation af frameworket (Sitemagic Framework API). Dette er dog bedst som opslagsværk når man ønsker mere information om specifik funktionalitet, eller søger at løse en bestemt udfordring med standard-funktionalitet i Sitemagic CMS. Endelig er der CMS-guiden til almindelige brugere.
Så kan jeg se, at templates er html filer (eller er det noget jeg har misforstået?) Der ville jeg klart foretrække at det er php filer, så man har mulighed for at smide små brudstykker af kode ind i sine templates.
Helt korrekt, templates er rene HTML filer, og det er der en rigtig god grund til. Sitemagic CMS er ét blandt få løsninger, der understøtter rigtig separation mellem layout og logik. Følgende artikel om templating i Sitemagic CMS viser, hvordan det letter udviklingen af templates væsentligt ift. eksempelvis Wordpress. Når man fylder sine templates med funktionskald (PHP), kan man ikke længere gennemskue hvad der sker, og hvordan det endelig resultat kommer til at se ud, hvis ikke man forstå hvert eneste af disse funktionskald. Med Sitemagic CMS skal du udelukkende forholde dig til HTML, og vi siger derfor, at templates er selvforklarende (hvis man da forstår HTML, naturligvis). Men om man aktivt skal forhindre afvikling af PHP kan man selvfølgelig diskutere. Men jeg kunne formentlig skrive en udvidelse til Sitemagic CMS på ~10-15 linjer kode der gjorde, at PHP kunne afvikles fra template-filerne, så hvis det virkelig er et brændende ønske fra mange udviklere, skal jeg gerne lave det. Men jeg vil nu hellere vise dig hvordan man løser den slags problemer pænt på det kommende kursus (hvis du har lyst til at deltage).
Det var sådan lige mine umiddelbare tanker

- Jeg siger mange tak igen. Jeg håber at du kunne bruge mine forklaringer - ellers siger du bare til, så skal jeg gerne uddybe det :-)
Venligst
Jimmy