Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Regnskab, moms på arbejdsløn, samt skat af løn/overskud?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 1. Jun 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Jeg overvejer at lave en enkeltmandsvirksomhed, og jeg har nogle spørgsmål angående regnskabet, moms på arbejdstid, skat af løn (til mig selv) og overskud i virksomheden.

Ideen med min virksomhed er, at bygge billige kvalitetscomputere på bestilling. Stumperne køber jeg online i Danmark, samler dem, og leverer en færdig PC til kunden. Jeg har gjort dette gratis i over 15 år for venner og bekendte, så hvorfor ikke lave lidt penge på det?

Jeg har regnet ud, at jeg har ca. 350 kr./md i faste udgifter til at drive virksomheden (telefon/hjemmeside/regnskabsprogram).

Jeg har et godt fuldtidsarbejde ved siden af, så det her er ikke noget jeg skal leve af - det er blot en bonus oven i min faste løn.

Nu til mine spørgsmål:

1) Jeg vil gerne minimere de faste udgifter, og stå for regnskabet selv. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er bogføring relativt simpel. Jeg køber varer for X kroner, sælger varer for Y, og min fortjeneste er så Y-X. Momsen jeg skal betale til Skat er forskellen mellem min salgsmoms og min købsmoms. Derudover kommer der regnskab for løn til mig selv, og udgifter til virksomhedsdriften.

Spørgsmål: Er det muligt at klare dette uden at skulle hyre en revisor? Jeg har ingen erfaring i regnskab, men er afgjort ikke talblind, og er god til at holde styr på papirer etc.

2) Jeg vil levere nogle ydelser, hvor jeg ikke har nogle udgifter - dvs. at kunden betaler mig for ren arbejdstid. Det kan f.eks. være installering af Windows, virusfjernelse etc.

Spørgsmål: Skal jeg lægge moms oven i min arbejdsløn? Dvs. hvis jeg vil have 200 kr. i arbejdsløn, kan jeg så nøjes med at fakturere kunden 200 kr., eller skal han af med 250 kr., hvoraf jeg så skal betale de 50 kr i moms til Skat?

3) Lad os sige, at min virksomhed har et overskud på 30.000 kr. Jeg har trukket 10.000 kr. ud af firmaet over på min private konto som løn. Der er derfor 20.000 kr. på firmaets bankkonto.

Spørgsmål: Jeg skal betale skat af de 10.000 kr. jeg har aflønnet mig selv med. Det sker som B-indkomst på min selvangivelse. Hvad med de resterende 20.000 kr. der står på virksomhedskontoen? Skal der betales nogen form for skat af dem?

På forhånd tak!

Lasse Sloth Andersen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:04

Lasse Sloth:

1) Jeg vil gerne minimere de faste udgifter, og stå for regnskabet selv. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er bogføring relativt simpel. Jeg køber varer for X kroner, sælger varer for Y, og min fortjeneste er så Y-X. Momsen jeg skal betale til Skat er forskellen mellem min salgsmoms og min købsmoms. Derudover kommer der regnskab for løn til mig selv, og udgifter til virksomhedsdriften.

Spørgsmål: Er det muligt at klare dette uden at skulle hyre en revisor? Jeg har ingen erfaring i regnskab, men er afgjort ikke talblind, og er god til at holde styr på papirer etc.

jo - måske, men der er jo for det første ikke noget der hedder løn til dig selv i en enkeltmandsvirskomhed - læs her om LØN OG SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED  Dertil kommer at der kan være udgifter som der ikke er fuldt moms fradrag på, fortæring rejser, hotel, hvidpladebil benzin, gaver, repræsentation og meget andet - og udgifter som ikke giver fradrag skattemæssigt. Jeg ville nok råde til at finde en økonomimand der ville være med inde over via nettet . scan af bilag, det første kvartal. Det er ikke dyrt og du kan få 3 uforpligtende gratis bud på www.agera.dk

2) Jeg vil levere nogle ydelser, hvor jeg ikke har nogle udgifter - dvs. at kunden betaler mig for ren arbejdstid. Det kan f.eks. være installering af Windows, virusfjernelse etc.

Spørgsmål: Skal jeg lægge moms oven i min arbejdsløn? Dvs. hvis jeg vil have 200 kr. i arbejdsløn, kan jeg så nøjes med at fakturere kunden 200 kr., eller skal han af med 250 kr., hvoraf jeg så skal betale de 50 kr i moms til Skat?

ja som momsregistreret skal du lægge moms på al omsætning

Lasse Sloth:

3) Lad os sige, at min virksomhed har et overskud på 30.000 kr. Jeg har trukket 10.000 kr. ud af firmaet over på min private konto som løn. Der er derfor 20.000 kr. på firmaets bankkonto.

Spørgsmål: Jeg skal betale skat af de 10.000 kr. jeg har aflønnet mig selv med. Det sker som B-indkomst på min selvangivelse. Hvad med de resterende 20.000 kr. der står på virksomhedskontoen? Skal der betales nogen form for skat af dem?

Nej - som du så i mit link er det du hæver helt uinteressant for skat - du skal betale skat af dit overskud og det du hæver sker i status mellemregning og påvirker slet ikke dit resultat - Det er dit overskud du skal forskudregistrere og selvangive på den udvidede selvangivelse (årsopgørelse pt 211 og frem)

Jeg tror på den med lige at få en med ind over det første kvartal -men du kan sagtens undvære revision og en egentlig revisor, bare en økonomimand som der er mange af herinde - hvis du søger via agera - han kan få scan af bilag og du kan se hvad han bogfører og så langsomt overtage mere og mere selv, bare få et check i kvartalet og til slut i året måske

god vind med det anywat

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 20:19

Tak for svarene - jeg må hellere få en ekspert ind over regnskabet!

Har læst din glimrende artikel, men er stadig lidt i tvivl mht. beskatning af overskud og løn...

Igen: Jeg har et overskud på 30.000 kr. Hvis jeg overfører 10.000 kroner til min private konto, og bruger dem på champagne og damer, skal de så ikke beskattes som personlig B-indkomst?

Hvis nej, hvor skal de så beskattes henne? Min virksomhed har jo en ekstra udgift på 10.000 kr., som ryger ned i min egen lomme, og hvis de er ude af virksomheden skal virksomheden vel ikke betale skat af dem?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12

Lasse Sloth:

Igen: Jeg har et overskud på 30.000 kr. Hvis jeg overfører 10.000 kroner til min private konto, og bruger dem på champagne og damer, skal de så ikke beskattes som personlig B-indkomst?

Hvis nej, hvor skal de så beskattes henne? Min virksomhed har jo en ekstra udgift på 10.000 kr., som ryger ned i min egen lomme, og hvis de er ude af virksomheden skal virksomheden vel ikke betale skat af dem?

Nix - din virksomhed som personlig CVR har ikke udgift af det du hæver. Du hæver det via status og det er IKKE en udgift i drift

Du kunne i princippet hæve 100.000 kr dag et. Skat ville ikke skulle vide noget, for det er jo dine egne penge. Enten må du ha skudt dem ind selv med penge du har betalt skat af, eller du må ha lånt dem i banken og det giver dig ikke skat, eller du har ikke betalt dine leverandører og same -same.

Det eneste skat skal vide er dit overskud. Om du hæver 100.000 kr eller indskyder 100.000 kr får slet ikke betydning for dit resultat - for det sker via status i regnskabet og ikke via driften. Driften er alle dine indtægter  - og visse er ikke - minus alle dine udgifter  - som er med fuldt fradrag - helt uden det du hæver eller vælger at skyde ind - = dit resultat - overskud eller underskud, og DET er det som skat skal ha opgivet.

Du er ikke den eneste der undrer dig, hvorfor kan jeg hæve uden skat, men det er fordi du og virksomheden er samme sag og så længe du betaler skat af dit overskud, så er skat ikke interesseret i hvad du hæver. 

Du skal bare bogføre det korrekt = status , egenkapital, mellemregning osv - og ja - det er lige nu sort snak for dig måske, men bare endnu en grund til at tage hjælp i starten - det er langt billigere end du tror, og i en del fald tjener det sig rent ind ved at du får alle fradrag korrekt med

vh

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 21:14

Ok... Har lige googlet rundt, og tror nok jeg er blevet lidt klogere :)

Så vidt jeg har forstået, skal jeg betale skat af overskuddet i min virksomhed.

Min nyreviderede forståelse af Systemet (tm) er nu:

Min virksomhed har haft indtægter på 50.000 kr, og virksomhedsrelaterede udgifter på 20.000 kr. Der er derfor 30.000 kr. i overskud.

Hvis jeg bruger nogle af disse 30.000 kr. på indkøb til private formål (for eksempel indkøb af champagne og et par fine solbriller), er overskuddet stadig 30.000 kr. - og der skal derfor stadig betales skat af 30.000 kr., uanset at der kun står 20.000 kr. tilbage på virksomhedskontoen.

Om jeg bruger pengene på champagne og solbriller, eller jeg overfører pengene til min egen konto er ligegyldigt - det er stadig virksomheden der skal betale skat, og ikke mig selv (som privat B-indkomst).

Er dette korrekt?

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 21:15

Tak igen - du er til stor hjælp! Mit ovenstående svar skrev jeg mens du svarede, så tag det med et gran salt (har ikke nærlæst dit nye svar endnu).

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 21:21

Kiggede denne video fra Skat:

http://video.skat.dk/?vn=62_2012033013194489256159695779

Såvidt jeg forstod af den, og af det du skriver, er det fuldstændigt ligegyldigt hvad jeg bruger virksomhedens penge til i privat regi, så længe jeg bogfører det som privat i virksomhedens regnskab. Læs: Det er ligegyldigt om jeg køber private varer for pengene, eller overfører dem til egen konto og hæver dem kontant.

Det vigtige er, at der i min virksomheds regnskab er bogført, at jeg har brugt 10.000 kroner i privat regi. Disse 10.000 kroner skal ikke bogføres i virksomhedens momsregnskab, men kun på en regnskabskonto der hedder "Privat".

De 10.000 kroner skal heller ikke fratrækkes firmaets overskud.

Disse penge skal virksomheden stadig betale skat af, mens at jeg som person ikke skal bogføre dem som privat B-indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24

helt OK for du har jo googlet dig korrekt frem - du kan hæve dine egne penge lige så meget du vil, hæv 500.000 på kontoen i morgen og du skylder personligt 500.000 kr væk og der er ikke skat på lån Big Smile

I virkeligheden er der ikke krav om en "virksomhedskonto" i banken - for du og virksomheden er helt samme juridiske og skattemæssige person, men det er super KLOGT at ha en da det er langt lettere at følge bogholderiet. Bare du kører indsætninger og hævninger privat som status, mellemregning, så blir det fint

vh

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 21:25

Eksempel (for Arveprins Knud ;o):

Min virksomhed har et overskud på 30.000 kr. Jeg hæver 10.000 kroner til mig selv og bruger dem på champagne og solbriller.

Min virksomhed har nu 20.000 kr. på kontoen.

Når der skal betales skat af virksomhedens overskud, skal jeg betale skat af 30.000 kr.

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 21:27

Igen igen: 1.000 tak John!

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)