Hej alle! Jeg overvejer at lave en enkeltmandsvirksomhed, og jeg har nogle spørgsmål angående regnskabet, moms på arbejdstid, skat af løn (til mig selv) og overskud i virksomheden. Ideen med min virksomhed er, at bygge billige kvalitetscomputere på bestilling. Stumperne køber jeg online i Danmark, samler dem, og leverer en færdig PC til kunden. Jeg har gjort dette gratis i over 15 år for venner og bekendte, så hvorfor ikke lave lidt penge på det? Jeg har regnet ud, at jeg har ca. 350 kr./md i faste udgifter til at drive virksomheden (telefon/hjemmeside/regnskabsprogram). Jeg har et godt fuldtidsarbejde ved siden af, så det her er ikke noget jeg skal leve af - det er blot en bonus oven i min faste løn. Nu til mine spørgsmål: 1) Jeg vil gerne minimere de faste udgifter, og stå for regnskabet selv. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er bogføring relativt simpel. Jeg køber varer for X kroner, sælger varer for Y, og min fortjeneste er så Y-X. Momsen jeg skal betale til Skat er forskellen mellem min salgsmoms og min købsmoms. Derudover kommer der regnskab for løn til mig selv, og udgifter til virksomhedsdriften. Spørgsmål: Er det muligt at klare dette uden at skulle hyre en revisor? Jeg har ingen erfaring i regnskab, men er afgjort ikke talblind, og er god til at holde styr på papirer etc. 2) Jeg vil levere nogle ydelser, hvor jeg ikke har nogle udgifter - dvs. at kunden betaler mig for ren arbejdstid. Det kan f.eks. være installering af Windows, virusfjernelse etc. Spørgsmål: Skal jeg lægge moms oven i min arbejdsløn? Dvs. hvis jeg vil have 200 kr. i arbejdsløn, kan jeg så nøjes med at fakturere kunden 200 kr., eller skal han af med 250 kr., hvoraf jeg så skal betale de 50 kr i moms til Skat? 3) Lad os sige, at min virksomhed har et overskud på 30.000 kr. Jeg har trukket 10.000 kr. ud af firmaet over på min private konto som løn. Der er derfor 20.000 kr. på firmaets bankkonto. Spørgsmål: Jeg skal betale skat af de 10.000 kr. jeg har aflønnet mig selv med. Det sker som B-indkomst på min selvangivelse. Hvad med de resterende 20.000 kr. der står på virksomhedskontoen? Skal der betales nogen form for skat af dem? Lasse Sloth Andersen |
Lasse Sloth:1) Jeg vil gerne minimere de faste udgifter, og stå for regnskabet selv. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er bogføring relativt simpel. Jeg køber varer for X kroner, sælger varer for Y, og min fortjeneste er så Y-X. Momsen jeg skal betale til Skat er forskellen mellem min salgsmoms og min købsmoms. Derudover kommer der regnskab for løn til mig selv, og udgifter til virksomhedsdriften.
Spørgsmål: Er det muligt at klare dette uden at skulle hyre en revisor? Jeg har ingen erfaring i regnskab, men er afgjort ikke talblind, og er god til at holde styr på papirer etc.
jo - måske, men der er jo for det første ikke noget der hedder løn til dig selv i en enkeltmandsvirskomhed - læs her om LØN OG SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED Dertil kommer at der kan være udgifter som der ikke er fuldt moms fradrag på, fortæring rejser, hotel, hvidpladebil benzin, gaver, repræsentation og meget andet - og udgifter som ikke giver fradrag skattemæssigt. Jeg ville nok råde til at finde en økonomimand der ville være med inde over via nettet . scan af bilag, det første kvartal. Det er ikke dyrt og du kan få 3 uforpligtende gratis bud på www.agera.dk
ja som momsregistreret skal du lægge moms på al omsætning
Lasse Sloth:3) Lad os sige, at min virksomhed har et overskud på 30.000 kr. Jeg har trukket 10.000 kr. ud af firmaet over på min private konto som løn. Der er derfor 20.000 kr. på firmaets bankkonto.
Spørgsmål: Jeg skal betale skat af de 10.000 kr. jeg har aflønnet mig selv med. Det sker som B-indkomst på min selvangivelse. Hvad med de resterende 20.000 kr. der står på virksomhedskontoen? Skal der betales nogen form for skat af dem?
Nej - som du så i mit link er det du hæver helt uinteressant for skat - du skal betale skat af dit overskud og det du hæver sker i status mellemregning og påvirker slet ikke dit resultat - Det er dit overskud du skal forskudregistrere og selvangive på den udvidede selvangivelse (årsopgørelse pt 211 og frem)
Jeg tror på den med lige at få en med ind over det første kvartal -men du kan sagtens undvære revision og en egentlig revisor, bare en økonomimand som der er mange af herinde - hvis du søger via agera - han kan få scan af bilag og du kan se hvad han bogfører og så langsomt overtage mere og mere selv, bare få et check i kvartalet og til slut i året måske
god vind med det anywat