Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg købe en cykel?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej alle

Reglerne om cykel fremgår her

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947978&vId=206519&search=cykel*

Der er absolut intet i vejen for at anskaffe en cykel i en virksomhed, hvad enten det er et selskab eller en personlig virksomhed, idet det alene er anvendelsen af cyklen, som er afgørende for en eventuel beskatning.

Reglerne er relative enkle og klare, så en anmodning om et bindende svar vil nok være lidt "overkill".

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen de er jo klare nok, men jeg synes så også de er klare omkring netop parkering ved bopælen som gør at det ikke duer hvis cyklen befinder sig ved hjemmet  uanset man siger det kun er til at køre på posten - så:

Ja til hvis det er ren arbejdscykel som befinder sig på en extern arbejdsplads, kun bruges til virksomhedeen og aldrig tages med hjem - og nej hvis cyklen står ved hjemmet som regel - så ses den der - vil der ske beskatning af fri værdi efter markedspris = den pris den er købt til i firmaet.

De to afgørelser er også klare, selv hvis det er i virksomhedens interesse at cyklen står ved hjemmet, vil der ske beskatning som jeg læser det

Enig Tonny - ELLER mener du at en personlig virksomhed der drives som mange, hjemmefra, vil kunne ha cyklen ved hjemmet, trække den fra og ikke blive beskattet af fri cykel som gør det umuligt for de der driver hemmefra?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

De to afgørelser er også klare, selv hvis det er i virksomhedens interesse at cyklen står ved hjemmet, vil der ske beskatning som jeg læser det

I de to afgørelser tror jeg ikke at det er så meget det at cyklerne er placeret hjemme, men mere det forhold, at cyklerne skal bruges til transport mellem hjem og arbejde - hvilket jo er arbejdsgiveren uvedkommen. Mit gæt er at det er det forhold som udløser beskatningen i de to afgørelser.

Jeg tror at man kan nå langt ved at tage udgangspunkt i Tonny bemærkning om den faktiske anvendelse i forhold til SKAT.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fæstnede mig ved SKM2009.525.SR

Sagen handlede bl.a. om cykler, der skulle bruges til transport mellem arbejdsplads og bopæl. Cyklerne kunne i visse tilfælde betragtes som arbejdsgiverbetalt befordring efter LL § 9 C, stk. 7, hvis der ikke blev taget befordringsfradrag. Det forhold, at den ansatte skulle benytte cyklen mellem arbejdspladsen og bopæl, indebar en formodning for, at cyklen også blev brugt privat. Denne formodning havde den ansatte næppe mulighed for at afkræfte. De ansatte skulle derfor beskattes af værdien af cyklen

se også et lille scroll ned Smile i denne hvor helt samme regel nævnes uden forbindelse med kørsel arbejdsplads hjem men kun PARKERING VED BOLIG

Vil det ikke være lige så svært at afkræfte den formodning hvis cyklen står ved en privat bolig - som også driver personlig virksomhed? Jeg ser godt at der også nævnes kørsel arbejde hjem, men ser det i forbindelse med arbejdsgiverbetalt befordring - men ser altså ikke hvordan man skulle afkræfte, at den racercykel man har taget fradrag for og som står ved bopælen bruges privat?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig John!

For at komme uden om dette - er der så flere revisionskontorer der anbefaler at man laver reglerne således at cyklen skal parkeres ved nærmeste station (hvad det gør ordningen mindre interessant). Så står cyklen ikke på privatadressen.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
man laver reglerne således at cyklen skal parkeres ved nærmeste station (hvad det gør ordningen mindre interessant). Så står cyklen ikke på privatadressen.

JEP og det var lidt der jeg var inde på, at selskaber med ansatte har en lettere bevis situation overfor skat en en pesonlig virksomhed uden ansatte - hvor ejeren jo kontrollere sig selv

Det eneste jeg ville her var at undgå, at alle med personlig virksomhed - som drives hjemmefra og som ud over meget andet  afskrivningsberettiget som man også kan ha glæde af selv, nu også troede, at hvis de kunne hævde/love at en ny cykel skam kun brugtes i firmaet, så var det bare at gå ud og købe cykel, for holder den ved hjemmet, vil det som udgangspunkt udløse beskatning eller nægtelse af omkostningen i virksomheden

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har læst tråden et par gange, men er ikke blevet helt klog på min situation.

Vi er to personer i et IS, der underviser i mountainbike teknik - altså bruger vi cykler som driftmiddel.
( Vi har hidtidig brugt vores private mountainbikes, men ønsker nu at købe en cykel i vores IS, afskrevet med 25% pr. år. )
Cyklen skal primært bruges til at afholde kurser på, optage promo videoer til markedsføring, samt planlægningsturen inden kursus start - altså 100% erhverv.
Virksomhedens adresse er på min privatadresse.

Cyklen vi vil købe er en "special" cykel, altså bygget til at køre i bjerge og ikke på veje ( det kan lade sig gøre at køre på en vej, men det bestemt ikke ret fordelagtigt på netop sådan en cykel. )
Cyklen har så stor værdi at den ikke kan stå på gade ( eller en station ), men skal være indendørs.

Nogle bud på hvordan skat vil forholde sig til at cyklen står på en privatadresse? ( enten der hvor IS har adresse eller der hvor den ene interessent har privatadresse )?

VH Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver jo altid lidt et gæt - da vi ikke med sikkerhed kan vide hvad skat mener. Det kan man, hvis man er villig til at risikere også et nej, få afklaret for ca 400 kr ved at bede om bindende svar.

Det er formentlig sådan, at I også privat cykler mountainbike og derfor KAN skat jo formode i også bruger den privat, og så er det et delt aktiv. Jeg tror den risiko findes, både for udgiften og for momsen, men omvendt, hvis den ikke er på privatadressen og I har en væsentlig omsætning ud af jeres cykelforretning, så er det vel også muligt de accepterer den. At den i alle fald givet må kunne være delt aktiv så I ikke skal bruge privatcyklerne, er jeg ikke i tvivl om

Der er to muligheder - Enten tager i chancen, med den risiko det kan indebære for forkastelse, eller - hvis fuldt fradrag er bestemmende for investeringen, så beder I om bindende svar - og må så acceptere det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)