Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er ikke momsregistreret, hvordan skal jeg fakturere?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg vil bare gerne lige have 100% styr på hvad jeg skal gøre, omkring moms.Jeg har et job, og ved siden af laver jeg så grafisk design, jeg er ikke momsregistreret, og sådan som JEG har forstået det, så skal jeg bare kunne bevise at jeg laver for mindre end 50.000 kr. årligt og så er der ingen problemer (så skal jeg ikke betale moms)

Er der nogen der lige kan forklare det simpelt, hvad man skal gøre hvis man som jeg laver lidt i sin fritid, og tjener under 50.000 om året på det.

- Skal jeg påføre moms på mine fakturaer, selvom jeg ikke er moms registreret?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35

Det er vigtigt du er sikker på det med at du ikke kommer over 50.000 i omsætning på 12 mdr i træk, ikke bare kalenderår men 12 mdr i træk, for gør du det og burde ha kunnet forudse det, så får du  lov at betale moms af den del du IKKE har opkrævet det for + en bod på samme beløb

Ellers er det stright foward - du fakturerer som person med navn og adresse og absolut uden moms

Du skal dog faktisk gøre dine opdragsgivere opmærksom på, at det normalt ikke er lovligt bare at udføre arbejde og sende en regning. Arbejdsgiveren skal indberette til skat - enten som A-skat helt normalt eller som B-skat bidragsbpligtigt gruppe 5 - ellers vil han kunne hænge på skatten og få balade, og det kan du sådan set også, da man jo i danmark betaler skat ved kilden, også selv om man kun arbejde lidt her og der.

Er det mindre beløb går det nok, men hovedreglen er at arbejdsgiver skal opgive alt sådan til skat

I alle fald - ingen moms på dine regninger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58

Det er vigtigt du er sikker på det med at du ikke kommer over 50.000 i omsætning på 12 mdr i træk, ikke bare kalenderår men 12 mdr i træk, for gør du det og burde ha kunnet forudse det, så får du  lov at betale moms af den del du IKKE har opkrævet det for + en bod på samme beløb

Ellers er det stright foward - du fakturerer som person med navn og adresse og absolut uden moms

Du skal dog faktisk gøre dine opdragsgivere opmærksom på, at det normalt ikke er lovligt bare at udføre arbejde og sende en regning. Arbejdsgiveren skal indberette til skat - enten som A-skat helt normalt eller som B-skat bidragsbpligtigt gruppe 5 - ellers vil han kunne hænge på skatten og få balade, og det kan du sådan set også, da man jo i danmark betaler skat ved kilden, også selv om man kun arbejde lidt her og der.

Er det mindre beløb går det nok, men hovedreglen er at arbejdsgiver skal opgive alt sådan til skat

I alle fald - ingen moms på dine regninger

vh

Godt nok, ingen moms på mine regninger, og så er det bare vigtigt at køberen indberetter det til skat.

Hvad hvis jeg pludseligt finder ud af "hov!" jeg kommer sgu nok til at tjene over 50.000 kr. indenfor 12 måneder.

Kan jeg så lade mig moms registrere? Eller er det forsent - og jeg må derfor betale moms+bod?

Jeg troede egentligt at det var årligt (kalendermæssigt) - men hvis det bare er på 12 måneder, så burde det vel ikke at være noget problem, hvis jeg pludseligt finder ud af at jeg kommer til at tjene over 50.000? - Så længe jeg bare når at gøre noget ved det, inden jeg overstiger?

I så fald, hvor skal jeg henvende mig hvis jeg finder ud af at jeg kommer over de 50.000?

Tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03

det er 12 mdr løbende. Hvis din indtægt stiger og er momsforpligtet salg som ved en almindelig faktura, så skal du så snart du indser at det kan blive over 50.000 på 12 mdr ialt - registrere dig. Det er ved registrering du "henvender" dig. Det foregør ved at logge på virk.dk og gå i start virksomhed og sætte kryds i moms

Hvis det er som løn du får det - så rammer du ikke momsgrænsen da der ikke er løn på skat, men så bør du ikke fakturere men bare aftale - skriftligt at du skal ha xxxx kr som løn eller - hvis du mener det er det - honorar - som arbejdsgiver indberetter

Man kan som tommelfingerregel sige hvis du rammer 3.500 om måneden og kan se det er let stigende, så bør du kunne se, at det her nemt kommer op på 50.000.

Hvis du så venter, så får du moms på det som lå inden du registrerede dig + en bod

Læs om MOMSGRÆNSE 

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:19

Okay, tusinde tak.

Jeg har lige ét spørgsmål tilbage:

Hvad nu hvis jeg vælger at tage til udlandet og arbejde i 12 måneder (det samme arbejde, bare i et andet land), ligeså snart jeg har tjent 49.999 kr.

... Kunne man i princippet hoppe fra land til land og arbejde i hvert land lige ind til at momsgrænsen nåes (Hvis de lande da har nogle lignende regler, omkring moms)

(Nu tænker jeg bare vildt - det er intet jeg har i sinde at gøre, men jeg er bare nysgerrig)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27

for det første er det vel noget teoretisk, men de har sikkert ikke samme moms regel - men du skal stadigt skatte til danmark med mindre du er flyttet helt ud - bopæl osv

Du overvurderer det her, hvad er det for en fordel du tror du får ved ikke at registrere dig. Jeg kan forstå det hvis det er fordi du faktisk skal ses som løn eller honorarmodtager, men ellers er dem der betaler dig da helt lige glade om du tager 200 kr i timen uden moms eller 250 kr i timen med moms, for de er jo vel for de fleste momsregistrerede og kan trække de 50 kr moms fra - så jeg tror du overvurderer det her lidt.

Spørger du skat vil de nok mene lønmodtager eller honorar, men omvendt sidder du hjemme på eget udstyr og laver et eller andet design, og selv køber udstyr ind til det, så vil du godt kunne ha det som virksomhed

vh

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)