|
Hej Amino Jeg vil bare gerne lige have 100% styr på hvad jeg skal gøre, omkring moms.Jeg har et job, og ved siden af laver jeg så grafisk design, jeg er ikke momsregistreret, og sådan som JEG har forstået det, så skal jeg bare kunne bevise at jeg laver for mindre end 50.000 kr. årligt og så er der ingen problemer (så skal jeg ikke betale moms) Er der nogen der lige kan forklare det simpelt, hvad man skal gøre hvis man som jeg laver lidt i sin fritid, og tjener under 50.000 om året på det. - Skal jeg påføre moms på mine fakturaer, selvom jeg ikke er moms registreret? Mvh. |
Det er vigtigt du er sikker på det med at du ikke kommer over 50.000 i omsætning på 12 mdr i træk, ikke bare kalenderår men 12 mdr i træk, for gør du det og burde ha kunnet forudse det, så får du lov at betale moms af den del du IKKE har opkrævet det for + en bod på samme beløb
Ellers er det stright foward - du fakturerer som person med navn og adresse og absolut uden moms
Du skal dog faktisk gøre dine opdragsgivere opmærksom på, at det normalt ikke er lovligt bare at udføre arbejde og sende en regning. Arbejdsgiveren skal indberette til skat - enten som A-skat helt normalt eller som B-skat bidragsbpligtigt gruppe 5 - ellers vil han kunne hænge på skatten og få balade, og det kan du sådan set også, da man jo i danmark betaler skat ved kilden, også selv om man kun arbejde lidt her og der.
Er det mindre beløb går det nok, men hovedreglen er at arbejdsgiver skal opgive alt sådan til skat
I alle fald - ingen moms på dine regninger
vh
Bliv gratis medlem