Kære Aminoer, Tidligere brugte jeg med nogenlunde tilfredshed DBA.dk's produkt "ClickAds" som var en PPC model med annoncer i søgeresultaterne. Fast pris på under 2kr pr klik til URL og historisk set gav det en konverteringsfrekvens på 3,85% over et års tid. Det var jo til at leve med... På et tidspunkt droppede DBA så den løsning til fordel for deres nye TopAnnoncer, med en salgstale om at det ville give en lavere CPC osv osv osv og med variabel CPC som vi kender det fra AdWords, men med en DBA-annonce mellem annoncen i søgeresultatet og selve produktet på min webshop. Det havde ikke været den store success, men i marts måned gav jeg det alligevel et forsøg - det kan jeg kun sige at have fortrudt. Herunder har vi DBA's egen statistik for marts måned. Ud af 6997 betalte klik på annoncerne i søgeresultaterne har kun 449 (6,42%) brugere, som allerede har vist interesse for produktet, valgt at gå videre til min webshop. Derudover er der også en væsentlig forskel mellem mine data i Google Analytics og de 449 - GA viser nemlig kun 274 besøgende i perioden og dermed kun 3,9% Annonce->URL frekvens. Og her kommer så punchlinen - ud af de 274 besøgende, valgte lige præcis 0% at gennemføre en ordre. Hvor jeg før kunne betale under 2kr(1,75 var det vist) pr klik til min side er jeg med den nye model endt ud med en regning på over 26kr pr klik for et meget værre resultat. Jeg har jo i teorien fået hvad jeg har betalt for(med mindre den er helt gal med DBA's statistik for betalte annonceklik), men er det ikke forståeligt at jeg føler mig snydt så vandet driver? Havde jeg fået 6997 klik på den gamle annoncemodel(der er ens i søgeresultaterne) og stadig kan regne med konverteringsfrekvensen på 3,85% som den historisk set har været ville jeg jo stå med næsten 270 ordrer... i stedet står jeg uden en eneste ordre for perioden og en regning på over 7000,- for marts måned. Skal jeg bare finde mig i det? Er der nogen der har prøvet noget lignende? Er der noget som helst jeg kan gøre udover at betale regningen og bruge mit annoncebudget et andet sted? |
Vi havde præcist det samme med at deres besøgende er anderledes (højere) end hvad vores analytics siger.
Vi brugte deres topbanner annonce på relevant søgning (herreure) - på vores side www.eyki.dk
Vi brugte 10.000kr + moms og fik hele 2 salg - (omsætning på 896kr) fordelt over 55 dage.
Det kunne de selvfølgelig ikke vide - og det kunne vi heller ikke, men deres CTR rate mente de var meget høj, og deres mængde af besøgende på vores side stemte ikke overens med vores egen analytics.