Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gulplade bil - momsfri

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg driver pt virksomhed som enkeltmandsfirma men overvejer at stifte et aps. Kan jeg lade selskabet overtage min varevogn på gulplader der dog er momsfri. Eller kan et selskab kun eje gulplade biler hvis de er + moms.

JH 
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:22
  Selskabet kan godt overtage din gulplade-bil. Et selskab kan også godt købe en gulplade-bil og trække al moms fra - men det stiller blot det krav at køretøjet på intet tidspunkt benyttes i private henseende.

Men, hvis du overdrager bilen til selskabet, så bør du gøre det som et salg hvor dit enkeltmandsfirma sælger bilen til selskabet. I den sammenhæng skal du så være opmærksom på, at du kan blive beskattet af indtjeningen på salget.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 22:30
Hej Jesper, og tak for hurtigt svar.

Nu forholder det sig jo sådan, at jeg allerede har betalt momsen ud på den bil jeg allerede ejer. Den har således været brugt både privat og erhverv.

Har jeg forstået det rigtigt, at hvis den skal ind i et selskab så skal den værdiansættes og derefter KUN benyttes til erhverv. Men hvad med moms''en?

JH 
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:49

Det letteste ville jo nok være hvis du blot kunne forære bilen til selskabet - så er det ligegyldigt med momsen, da momsen vil udgøre 25% af 0 kr. - Men det tror jeg ikke man må .

Det med momsen generelt, så er det ligegyldigt om du har betalt moms af bilen tidligere.
Hvis jeg f.eks. beslutter mig for at købe en bil igennem min virksomhed og både benytte den privat og til erhverv (nu ser vi lige bort fra beskatning af fri bil m.m. i dette eksempel), så kan jeg ikke trække momsen fra. Den skal jeg simpelthen betale.

Hvis jeg så et par måneder senere beslutter mig for at sælge den til en anden virksomhed (der er jo nærmest det du gør), så skal min virksomhed give kunden en faktura på prisen (f.eks. 100.000 kr.) + 25% moms (altså 125.000 kr. totalt). Jeg ved ikke om kunden skal bruge bilen til at køre privat i eller ej - og det vedkommer jo heller ikke mig. Hvis kunden så vælger også at bruge den privat, så kan kunden heller ikke trække de 25% moms fra i deres regnskab. Bare fordi der er betalt moms af bilen én gang er det ikke ensbetydende med at momsen derved er "betalt ud". Hvis bilen sælges videre, så skal der indregnes  moms igen af den nye pris den handles til.

På den måde er Staten altid sikker på at være vinderen...

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 16:08

"Bare fordi der er betalt moms af bilen én gang er det ikke ensbetydende med at momsen derved er "betalt ud". Hvis bilen sælges videre, så skal der indregnes  moms igen af den nye pris den handles til."

Er du helt 100 på det?

Jeg mener godt nok at når først momsen på en bil er betalt, så kan du ikke hverken trække den fra eller lægge den til.  Du kan ihvertfald ikke som firma købe en bil incl. moms af en privat, og trække den fra. 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:03

Holdt !

Der er betalt moms af den pågældende gulpladebil, eller sagt populært, han har ikke hugget momsen. Så skal der selvfølgelig heller ikke betales moms ved overdragelsen til selskabet. Men der skal sættes en værdi på bilen og er denne højere end den skattemæssigt nedskrevne værdi bliver der tale om avancebeskatning.

Men det næste er så om det er smart. Hvis bilen også fortsat skal anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt vil han blive beskattet af værdi af fri bil, og det er normalt en dårlig forretning medmindre vi taler om en forholdsvis ny bil eller et meget stort privat kørselsbehov.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)