Jeg vil give din far ret - dog ikke ment som om man SKAL have været lønmodtager, inden man kaster sig ud i iværksætteri.
Men jeg vil anbefale at man prøver som minimum prøver at have et par forskellige jobs som lønmodtager, uanset hvad, for at opleve hvordan det er at have en chef over sig - ihvertfald hvis man har tænkt sig at skulle have ansatte.
Jeg har haft en del forskellige jobs både inden, undervejs og ind imellem at jeg har startet virksomheder op. Nu er det så ved at være en hel del år siden jeg sidst har haft et lønmodtager job, men jeg har på ingen måde fortrudt det. Jeg har lært rigtig mange ting om hvordan ansatte tænker, hvordan chefer agerer m.m. og selvfølgelig også lært meget omkring den branche som jeg ville starte virksomhed op i.
Omkring det med cheferne, så har jeg klart lært noget "ledelses-stil" af tidligere chefer. Min egen personlige ledelsesstil er direkte afspejlet som en mellemting imellem to chefer som har betydet meget for mig. Den ene chef var helt tilbage fra de glade dot-com-dage hvor gennesnitsalderen på arbejdspladsen var midt i 20'erne, det hele kørte i overdrive, vi holdt fredagsbarer, men også knoklede som gale. Der havde jeg en super frisk fyr som chef og han var virkelig flink og altid frisk på den værste. Men det blev indimellem næsten også lidt for sjovt og det gav nogle lidt specielle situationer som burde have været taget en hel del mere alvorligt, men endte i noget gøgl og misforståelser, fordi vi medarbejdere var lidt "nå ja, men der sker jo ikke noget ved det. Det klarer vi i morgen, Lige nu har vi det jo sjovt".
Den anden chef var det totalt modsatte. Han kunne have været mr. Mærsk himself. Der var ikke plads til gøgl eller noget i den stil. Det var hamrende alvorligt, men det skabte også en respekt og arbejdsstil hvor tingene blev lavet ikke i morgen, men lige nu - og det havde at være i orden i første hug. Det gav selvfølgelig et noget stresset og anspændt arbejdsmiljø som de færreste ville kunne holde til i det lange løb. Men til gengæld var vi knivskarpe og ultra effektive.
Så personlig som chef har disse to hele tiden været ledelsesmæssige rollemodeller for mig og ud fra dem har jeg fået defineret min egen ledelsesstil. Og det er helt klart en som fungerer rigtig godt både for mig, virksomheden og ikke mindst mine ansatte. Dette ville jeg, set med mine øjne, aldrig have fundet på samme måde, hvis jeg ikke selv havde prøvet at være ansat under en række meget forskellige chefer.
Endvidere er der så det jeg tidligere har blogget om: Mit første rigtig job - som bydreng hos Bent Købmand i Hornbæk. Jeg lærte så meget af ham, som jeg stadig bruger en stor del af idag. Det er guldkorn som andre, når de læser det, nok tænker "Jamen det siger da sig selv - Det kunne jeg godt have fundet ud af selv", men tro mig: Det er noget man enten lærer af andres erfaring - eller selv må erfare med dyrt købt tid og penge.
Så igen; Dette ville jeg også været gået glip af, hvis jeg bare havde taget f.eks. en HHX eller lignende og så ellers var sprunget direkte ud i at starte virksomhed op.
/Jesper
...og til dem som ikke ved hvilke blogindlæg jeg mener, så er det indtil videre følgende:
http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2011/01.aspx
http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2011/06.aspx
http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2011/12.aspx
http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2012/09.aspx