Jeg er ved at ansætte mine første 2 medarbejdere og jeg må sige, at det er en omstændig affære med det offentlige og derfor denne post. Jeg kan se at jeg SKAL betale til en del forskellige nassekasser På Barsel.dk kan firmaet være helt eller delvist dækket og hvad betyder det så lige? Jeg har ledt og ledt og har fundet følgende: INTET Når jeg så skal se om min kone (som bliver den ene af de 2 ansatte) så også er dækket, tja, så fandt jeg det samme igen: INTET Jeg kan da virkeligt ikke være den eneste herinde som har haft den oplevelse --------------------------------- Lige en indskudt bemærkning: Jeg fandt iøvrigt noget mere af samme nasseskuffe: Arbejdsskadesforsikring. Jeg skal betale, men min kone vil ikke være dækket, selv med en ansættelseskontrakt. --------------------------------- Her er hvad der står på Barsel.dk: Din virksomhed er fuldt omfattet af Barsel.dk, når alle dine ansatte, som du betaler ATP-bidrag for, ikke er omfattet af en overenskomstbestemt barselsordning. Når din virksomhed er delvist omfattet, er en eller flere ansatte dækket af Barsel.dk . Så. 1) Hvad er forskellen på at være helt eller delvist dækket? 2) Vil min kone også være dækket? |
Du må undskylde, men jeg synes ikke du spørger så vældigt smukt, nassekasser??? - og så en masse om din kone er omfattetJimmyAD:Jeg kan se at jeg SKAL betale til en del forskellige nassekasser
i det offentlige, bl.a. Barsel.dk.
Jeg fandt iøvrigt noget mere af samme nasseskuffe: Arbejdsskadesforsikring. Jeg skal betale, men min kone vil ikke være dækket, selv med en ansættelseskontrakt.
---------------------------------
2) Vil min kone også være dækket?
Lad mig starte med at sige, du skal oplyse om du er personlig virksomhed eller om du er et selskab type ApS som ansætter din kone, og du skal være meget opmærksom på, at du ved at ha din kone som ansat i din virksomhed, får konsekvenser hvis din kone har andet arbejde, og måske mister det og skal på dagpenge, for det vil hun overordnet ikke kunne komme - vis ikke du lukker din virksomhed
Arbejdsskadeforsikring skal alle ha - også selv om man kun er sig selv i et ApS faktisk, men du får bedre svar, hvis du i alle fald oplyser om du er personlig virksomhed eller et selskab med ansatte. Din kone og du selv kan sagtens være omfattet - læs her http://ivaekst.dk/vaekst/0/4/2/1/lovpligtige-forsikringer
Det er så nok det jeg kan byde på da jeg ikke lige finder barsel.dk en nassekasse - snarere et forsvar der gør, at folk overhovedet kan overleve hvis de har ansatte der skal på barsel - hvor lønnen man skal betale under barsel er højere end barselsdagpengene - En type forsikring der deler risikoen mellem firmaer der "rammes" af barsel og de som ikke gør.
Om din kone kan få barselsdagpenge afhænger ikke af barsel.dk men af om hun har optjent ret til barselsdagpenge. Retten kan optjenes via et almindeligt lønmodtager arbejde - eller som selvstændig og det kan du læse mere om her http://ivaekst.dk/vaekst/0/4/3/0/barselsorlov-og-dagpenge-som-selvstaendigt-erhvervsdrivende
slut fra mig - det var hvad du lige kunne "nasse" dig til her
vh