Hej! Håber i kan hjælpe mig med disse spørgsmål :-) Jeg har et enkeltmandsfirma og overvejer at købe en VAN på papegøjeplader. Hvordan er reglerne hvis jeg køber bilen i mit privat navn og indregistrere bilen i mit firmanavn Privat/erhverv Har forstået jeg ikke kan fradrage moms ved køb, men hvordan er reglerne nu lige mht. beskatning af fri bil, moms, fradrag... Vil kun køre meget få KM om året erhvervsmæssigt, næsten ingen. Kan jeg trække alt moms på driften fra? Moms på benzin er vel kun det benzin jeg bruger erhvervsmæssigt? Men moms på dæk, rep. vask osv. kan trækkes fuldt fra i regnskab? Jeg ved ikke hvad er smartest, opret papegøje/erhverv så jeg spare 50% på misundelseafgift eller kun privat. |
bergy:Hvordan er reglerne hvis jeg køber bilen i mit privat navn og indregistrere bilen i mit firmanavn Privat/erhverv
Du skal indregistrere bilen i dit eget navn, men registrere, at bilen anvendes både privat/erhverv. Du skal ikke indregistrere den i dit firmanavn.
bergy:Har forstået jeg ikke kan fradrage moms ved køb, men hvordan er reglerne nu lige mht. beskatning af fri bil, moms, fradrag...
Du kan ikke fradrage moms af købet.
Der er ingen beskatning af fri bil, da det jo er din egen private bil.
bergy:Vil kun køre meget få KM om året erhvervsmæssigt, næsten ingen.
Kan jeg trække alt moms på driften fra?
Du kan trække fuld moms i firmaet på 100% af driften af bilen, hvis bilen vejer maks. 3 tons, og du har en omsætning på over 50.000 kr. årligt.
Det er ligegyldigt, hvor meget du kører erhvervsmæssigt, bare du kører mindst 1 kilometer i firmaet hvert år.
bergy:Moms på benzin er vel kun det benzin jeg bruger erhvervsmæssigt?
Men moms på dæk, rep. vask osv. kan trækkes fuldt fra i regnskab?
Det er hele momsen på ALLE kilometer, også de private. Dette gælder både brændstof, dæk, service, reservedele, vask, mv.
bergy:Jeg ved ikke hvad er smartest, opret papegøje/erhverv så jeg spare 50% på misundelseafgift eller kun privat.
Det er helt klart smartest at oprette den privat/erhverv, og du skal stadig bare indregistrere den i dit eget navn.
Eneste krav er, at du rent faktisk anvender den i firmaet (mindst 1 kilometer årligt).