Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Papegøjeplader enkelmandsfirma?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Håber i kan hjælpe mig med disse spørgsmål :-)

Jeg har et enkeltmandsfirma og overvejer at købe en VAN på papegøjeplader.

Hvordan er reglerne hvis jeg køber bilen i mit privat navn og indregistrere bilen i mit firmanavn Privat/erhverv

Har forstået jeg ikke kan fradrage moms ved køb, men hvordan er reglerne nu lige mht. beskatning af fri bil, moms, fradrag...

Vil kun køre meget få KM om året erhvervsmæssigt, næsten ingen.

Kan jeg trække alt moms på driften fra?

Moms på benzin er vel kun det benzin jeg bruger erhvervsmæssigt?

Men moms på dæk, rep. vask osv. kan trækkes fuldt fra i regnskab?

Jeg ved ikke hvad er smartest, opret papegøje/erhverv så jeg spare 50% på misundelseafgift eller kun privat.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:07

bergy:

Hvordan er reglerne hvis jeg køber bilen i mit privat navn og indregistrere bilen i mit firmanavn Privat/erhverv

Du skal indregistrere bilen i dit eget navn, men registrere, at bilen anvendes både privat/erhverv. Du skal ikke indregistrere den i dit firmanavn.

bergy:

Har forstået jeg ikke kan fradrage moms ved køb, men hvordan er reglerne nu lige mht. beskatning af fri bil, moms, fradrag...

Du kan ikke fradrage moms af købet.

Der er ingen beskatning af fri bil, da det jo er din egen private bil.

bergy:

Vil kun køre meget få KM om året erhvervsmæssigt, næsten ingen.

Kan jeg trække alt moms på driften fra?

Du kan trække fuld moms i firmaet på 100% af driften af bilen, hvis bilen vejer maks. 3 tons, og du har en omsætning på over 50.000 kr. årligt.

Det er ligegyldigt, hvor meget du kører erhvervsmæssigt, bare du kører mindst 1 kilometer i firmaet hvert år.

bergy:

Moms på benzin er vel kun det benzin jeg bruger erhvervsmæssigt?

Men moms på dæk, rep. vask osv. kan trækkes fuldt fra i regnskab?

Det er hele momsen på ALLE kilometer, også de private. Dette gælder både brændstof, dæk, service, reservedele, vask, mv.

bergy:

Jeg ved ikke hvad er smartest, opret papegøje/erhverv så jeg spare 50% på misundelseafgift eller kun privat.

Det er helt klart smartest at oprette den privat/erhverv, og du skal stadig bare indregistrere den i dit eget navn.

Eneste krav er, at du rent faktisk anvender den i firmaet (mindst 1 kilometer årligt).

Tilmeldt 21. Jan 10
Skrevet kl. 15:38

Tak for svaret Big Smile

Tilmeldt 21. Jan 10
Skrevet kl. 15:43

En fortalte mig jeg kun kan trække den % del jeg køre ervherv i den fra, altså hvis jeg feks. køre 5 % erhverv, kan jeg kun trække 5 % af moms af :-(

Tilmeldt 21. Jan 10
Skrevet kl. 15:48

Og har fået denne skrivelse fra en ven:

Hvis du har købt bilen og betalt moms og betalt misundelses afgift:

Trækkes alt vedligeholdelse/drift fra på regnskab skal du betale skat af fri bil. 25 % af 160.000 (minimums værdi selvom bil er købt for under 160.000 kr)

Fordelingsregnskab feks. 25 % Privat og 75 % erhverv, kan man trække vedligeholds/driftudgifter fra ( 75 % fra på regnskab) uden at blive beskattet af fri bil.

Man kan kun trække erhverskørsel fra (3,8 kr) hvis man slet ikke trækker vedligeholdelse/Driftudgifter fra på regnskab.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:38

bergy:

En fortalte mig jeg kun kan trække den % del jeg køre ervherv i den fra, altså hvis jeg feks. køre 5 % erhverv, kan jeg kun trække 5 % af moms af :-(

Det er korrekt, hvis bilen vejer over 3 tons.

Læs evt. mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70176

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:51

bergy:

Trækkes alt vedligeholdelse/drift fra på regnskab skal du betale skat af fri bil. 25 % af 160.000 (minimums værdi selvom bil er købt for under 160.000 kr)

Det er også kun momsen af driften du fradrager i firmaet. Resten betales af de 3,82 kr. du får i kørselsgodtgørelse pr. erhvervskilometer.

bergy:

Fordelingsregnskab feks. 25 % Privat og 75 % erhverv, kan man trække vedligeholds/driftudgifter fra ( 75 % fra på regnskab) uden at blive beskattet af fri bil.

Korrekt, men så kan du ikke få kilometergodtgørelse på 3,82 pr. kilometer.

Hvad der bedst kan betale sig afgøres af, hvilken bil du kører i, hvor ny den er, mv. Kører du i en ældre bil eller billigere ny bil, så kan det bedst betale sig at få kilometergodtgørelse.

bergy:

Man kan kun trække erhverskørsel fra (3,8 kr) hvis man slet ikke trækker vedligeholdelse/Driftudgifter fra på regnskab.

Satsen er ikke 3,80 kr. men 3,82 kr.

Ellers er jeg dog enig - dog kan momsen stadig fradrages i firmaet.

Tilmeldt 21. Jan 10
Skrevet kl. 21:48

Super, tak for hjælpen

Tilmeldt 21. Jan 10
Skrevet kl. 22:12

Sidste spørgsmål :-)

Hvad hvis nu min kone køre i bilen til og fra arbejde hver dag og jeg en gang imellem bruger bla. til erhvervskørsel, kan der så stadigvæk trækkes moms ud?

Tilmeldt 21. Jan 10
Skrevet kl. 22:15

Og går det ud over min kones kørselfradrag til og fra arbejdet.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)