Hej
Jeg har lige startet virksomhed massør , dog kun som bi-beskæftigelse, jeg er ret sikker på jeg ikke når over de 50000 tusind om året, men har alligevel registreret mig, for at kunne trække udgifter/moms fra.(fik jeg at vide jeg skulle, ved ikke om det er rigtigt) Nu er jeg lidt i tvivl omkring regler ang fri telefoni, jeg er med på jeg skal beskattes med 2500 om året, men hvor meget kan jeg trække fra, tænke evt at købe mobil på afdrag og abbonnement og så i samme omgang få mit internet over i firmaet, jeg har set flere forskellige svar, nogle siger jeg kan trække det hele fra og andre kun det jeg evt taler for. Er det rigtigt forstået, at jeg skal påfører de 2500 på min årsopgørelse og hvis ja er det bare i min forventet indkomst jeg tilføjer dem?
mvh
Klaus Døring
|
Det er en del du spørger om og tag ikke mit svar for endegyldig sandhed da der kan være meget der spiller ind
Du har stiftet selskab og har CVR - du trækker moms fra dine firmakøb og lægger moms på alle dine regninger. For at ha en egentlig momsregistrering, skal du drive virksomheden seriøst, og det kan din beskrivelse støde mod, hvor du så kan få spørgsmål om hele momsregistreringen efter min mening. Det er altid afgørelse fra sag til sag men skat kan give bindende svar ud fra en klar beskrivelse af det du gør. Som du beskriver det, vil jeg også mene, at du i alle fald ikke kan trække et evt underskud fra i anden indkomst, men det er du sikkert selv klar over når du har fået råd til det andet, så mon ikke det er på plads
Her går jeg så ud fra, at du ses som fuldt berettiget til moms ud fra din drift
Du kan så altid trække internet fra moms og selve omkostningen i virksomheden når internettet bruges i virksomhedens drift. Det skal faktureres til dit CVR/firmanavn
Fri telefon kan du også lade virksomheden betale, dog skal du der dele momsen i forhold til privat og firmaanvendelse, ofte 50/50 - den skal så faktureres til dit CVR nr/virksomhed
Du skal regne med at hvis ikke dine omkostninger overstiger 2.500 som du jo skal lægge på i skat, så er det ikke nogen stor ide med fri telefon da du jo godt nok får fradrag i firmaet for omkostningen - men det er jo så bare skatten, resten af omkostningen betaler du stadigt selv sammen med skatten af de 2.500 når det er din egen virksomhed, men du skal jo føre regnskab i dit CVR og ud fra det skal du udfylde udvidet selvangivelse, hvor du fanger punkterne fra 111 og frem og der finder du fri telefon også mener jeg bestemt (kan det være 462 den hedder for selvstændige) Der MENER jeg du skal angive de 2.500 kr