Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri telefon

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lige startet virksomhed massør , dog kun som bi-beskæftigelse, jeg er ret sikker på jeg ikke når over de 50000 tusind om året, men har alligevel registreret mig, for at kunne trække udgifter/moms fra.(fik jeg at vide jeg skulle, ved ikke om det er rigtigt)

Nu er jeg lidt i tvivl omkring regler ang fri telefoni, jeg er med på jeg skal beskattes med 2500 om året, men hvor meget kan jeg trække fra, tænke evt at købe mobil på afdrag og abbonnement og så i samme omgang få mit internet over i firmaet, jeg har set flere forskellige svar, nogle siger jeg kan trække det hele fra og andre kun det jeg evt taler for.

Er det rigtigt forstået, at jeg skal påfører de 2500 på min årsopgørelse og hvis ja er det bare i min forventet indkomst jeg tilføjer dem?

mvh

Klaus Døring

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46694
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09

Det er en del du spørger om og tag ikke mit svar for endegyldig sandhed da der kan være meget der spiller ind

Du har stiftet selskab og har CVR - du trækker moms fra dine firmakøb og lægger moms på alle dine regninger. For at ha en egentlig momsregistrering, skal du drive virksomheden seriøst, og det kan din beskrivelse støde mod, hvor du så kan få spørgsmål om hele momsregistreringen efter min mening. Det er altid afgørelse fra sag til sag men skat kan give bindende svar ud fra en klar beskrivelse af det du gør. Som du beskriver det, vil jeg også mene, at du i alle fald ikke kan trække et evt underskud fra i anden indkomst, men det er du sikkert selv klar over når du har fået råd til det andet, så mon ikke det er på plads

Her går jeg så ud fra, at du ses som fuldt berettiget til moms ud fra din drift

Du kan så altid trække internet fra moms og selve omkostningen i virksomheden når internettet bruges i virksomhedens drift. Det skal faktureres til dit CVR/firmanavn

Fri telefon kan du også lade virksomheden betale, dog skal du der dele momsen i forhold til privat og firmaanvendelse, ofte 50/50 - den skal så faktureres til dit CVR nr/virksomhed

Du skal regne med at hvis ikke dine omkostninger overstiger 2.500 som du jo skal lægge på i skat, så er det ikke nogen stor ide med fri telefon da du jo godt nok får fradrag i firmaet for omkostningen - men det er jo så bare skatten, resten af omkostningen betaler du stadigt selv sammen med skatten af de 2.500 når det er din egen virksomhed, men du skal jo føre regnskab i dit CVR og ud fra det skal du udfylde udvidet selvangivelse, hvor du fanger punkterne fra 111 og frem og der finder du fri telefon også mener jeg bestemt (kan det være 462 den hedder for selvstændige) Der MENER jeg du skal angive de 2.500 kr

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. May 13
Skrevet kl. 23:22

Tak for det hurtige svar

Jeg havde ikke tænkt mig at lægge moms på mine regninger, da jeg ikke kommer over 50000 om året, har jeg misforstået det helt eller skal jeg gøre det nu når jeg er registreret, fik nemlig besked på at gøre det sådan af en faglærer jeg har haft i innovation og iværksætteri.

Nu bliver der ikke de helt store udgifter men der bliver da lidt, og jeg vil ud og snuse lidt til det og se om det er noget jeg evt skal gøre mere ved.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57

Ja når/hvis du er momsregistreret SKAL du lægge moms på alle regninger - ikke en eneste uden - så må du afregistrere dig (og uden moms ser jeg ikke formål med registrering heller - så kan du jo køre som CPR person men læs det nederste link) Du skriver du registrerede for at kunne trække moms fra og det betyder helt klart:

Registreret er moms på alle regninger du udskriver og fradrag for momsberettigede indkøb. Den med 50.000 betyder blot, at hvis du ved du holder dig under 50.000 kr på 12 mdr - så behøver du ikke registrere dig for moms, men du kan ikke trække moms fra og så ikke lægge moms på

HVIS du så kommer på f.eks. 48.000 på 10 mdr og registrerer, og så rammer 50.000 efter 11 mdr - så skal du tilmed af med moms på alt det du har solgt uden moms (de 48.000 kr) + en bod på samme beløb

Læs evt her om PLIGT TIL MOMSREGISTRERING 

Du må sætte dig ind i moms generelt  - moms angivelser og alt og i regnskaber så du fører regnskab korrekt efter årsregnskabsloven og kan lave din skat korrekt til den tid, så du ikke kommer i problemer. På min blog jeg linkede til kan du under jan og feb finde en masse om pligter for momsregistrerede og hvad du skal føre af regnskab og hvordan du betaler skat af din indtægt

VH

Tilmeldt 7. May 13
Skrevet kl. 00:04

Ja det var så lidt ærgeligt jeg blev opfordret til at få cvr, for jeg kommer ikke i nærheden af 50000 de første par år, foregår renskabet på sammen måde uden jeg er registreret, dog uden jeg kan trække mons fra, tænker her på evt omsætning på 25000 - evt udgifter for 5000 og så opgiver 20000 som skal beskattes

Tusind tak for hjælpen indtil videre

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10

Ja så længe det er udgifter som du kan dokumentere er nødvendige for at få indtægten og ikke blandede - ja så foregår det sådan også for en ikke registreret - Regnskabet er i princip det samme og overskud opgives til skat og regnskab og alle bilag og dokumentationer gemmes i 5 år hvis skat vil kigge med - dog kan du som nævnt ikke ha underskud og fratrække et underskud i anden personlig indkomst

Jeg ville så se det som honorar arbejde - am bidragpligtigt som det må være og du kan stadigt be om udvidet selvangivelse og bruge rubrikkerne fra 111 og frem vil jeg mene

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:42

En lille sidebemærkning:

Det er min vurdering at skat har større tildens til at dømme virksomheder ude, ved at erklære dem hobbyvirksomhed, hvis de fra start ikke momsregistrerer sig med et mål om skabe en reel indkomst for ejeren.

En hobbyvirksomhed kan ikke modregne udgifter på lige fod med en rigtig virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:55

Karsten Sønderup Hansen:
En hobbyvirksomhed kan ikke modregne udgifter på lige fod med en rigtig virksomhed.

men vi er vel enige om, at udgifter som er kommet alene for at få indtægten fra en sådan virksomhed - kan trækkes fra - så længe det ikke fører til samlet underskud? Man skal bare kunne påvise, at udgifterne er rene i forhold til indtægten, men det er nu ikke så forskelligt for en registreret virksomhed i min erfaring.

Og

om at virksomheder der ikke drives med det formål at skabe et egentligt indtægtsgrundlag (seriøst drevet) - risikerer at få nej til moms fradraget i alle fald - (nytter ikke at ha negativ moms i længere tid og en meget lav omsætning og og og)

men - ellers enig, der er vel ikke noget galt i at registrere, blot skal man ikke selv betragte det som lidt sidesjov og slet ikke trække moms fra og ikke så også lægge moms til - og føre fuld regnskab og moms regnskab med moms angivelser og fuldt normalt regnskab i alle fald - det er ikke registrering eller ej der afgør hvad man er, men arbejdets karakter - honorar, ansat eller selvstændig.

Hvis det kun er for telefonen, som nok slet ikke koster over 2500 kr om året - og massøren ellers kan trække sin omkostninger fra og måske omsætter 25000 om året, så vil jeg se det lidt som hipper som happer - lidt ekstra adm. giver det jo efter en registrering - men måske virker registreret CVR mere seriøst, og for kunderne betyder momsen måske slet ikke noget her, hvor det er virksomheder trådstarter vist masserer hos.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:26

men vi er vel enige om, at udgifter som er kommet alene for at få indtægten fra en sådan virksomhed - kan trækkes fra - så længe det ikke fører til samlet underskud?

Korrekt, men reelt kan skat underkende alt der er købt af og til at pleje din interesse/hobbyvirksomhed og du har hjemme i din bolig.

Mekanikerens værktøj, webudviklerens hardware/software og i dette tilfælde massørens udstyr er dermed ikke længere fradragsberettiget, da det er købt af interesse og kan bruges (lovmæssigt: bliver brugt) privat.

---

Det er ikke fordi det du har skrevet er forkert, men jeg mener at det er værd at tage med i sine overvejelser for alle der starter i det små, og er i tvivl om de skal momsregistrere sig.

Nu ved jeg ikke hvad en massør investerer for at komme igang, men en webmand køber en mac + en adobe pakke. Det er en investering på 30K+

Det er noget der for de fleste kan mærkes, især hvis det kommer som en ekstra girokort fra skat, i stedet for et fradrag over 3 år.

[tilføjelse]

Du kan bedre forsvare manglende oms/resultat frem for manglende forventninger over for skat.

Tilmeldt 7. May 13
Skrevet kl. 10:10

Jeg vælger at forblive registreret, da jeg ikke ved hvor meget jeg kommer til at lave endnu, det største problem jeg pt har er at jeg kun kan tage kunder aften eller weekend pga mit fuldtidsarbejde, men det kan jo så også vendes om til en fordel da de fleste jo så har fri der.

Det er mit ønske, at jeg ville kunne leve af det med tiden.

Det forventet overskud, skal det tilføjes på min egen forskudsopgørelse eller er der en forskudsopgørelse for firmaet

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)