Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring basis hjælp.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har netop startet en ny personlig ejet virksomhed op og vil selv stå for selve bogføringen. Jeg har (skulle jeg da mene) godt styr på debet/kredit osv. alt det teoretiske omkring bogføring, jeg savner dog det lidt mere fysiske aspekt og har ikke kunne finde hjælp på nettet eller i diverse bøger.

Det jeg mangler er lidt viden om hvordan man præcis bogfører diverse bilag.

Et eksempel:

Jeg laver en faktura til en kunde fakturanr.1 - Denne faktura sætter jeg så I min debitormappe indtil kunden betaler.

Den dag kunden betaler laver jeg i economic en debitorindbetaling kredit debitoren/debet bankkonto?

Jeg giver så den indbetaling bilagnr.1, tager faktura nr.1 ud og vedlægger udskrift af konto udtoget understreget indbetalingen, og sætter dette i min mappe som et samlet bilag 1?

Næste bilag salgs eller købs faktura bliver så bare lige så? Bilag nr.2, faktura nr.xxx, udskrift af konto understreget linien det drejer sig om og så arkiveres?

Det er nok den sidste del her jeg er i tvivl om hvordan man laver?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh.

Rasmus Degnbol

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07

Hej!

Det burde være nok at lave et udskrift af bankkontoudtoget for en periode, og her markere ind og udbetalinger

ved et eentydigt bilagsnummer.

/Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:39

Hej Peter

Tak for dit svar. Et kort spørgsmål. Som jeg har forstået er det korrekt at både kontoudtog og faktura gemmes med samme bilags nr? Altså forstået på den måde at der er vel ingen grund til at gemme selve hævningen på bankkontoen som f.eks. bilag 1 og så kreditorfakturaen som bilag 2?

Pft.

Rasmus

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 22:44

Det er nok bare at gemme bilaget på den varer du har købt. Du behøver ikke sætte et bilag fra bankkontoen ved. Revisoren vil nemlig hellere have en samlet udskrift fra din bank, der dækker fx 1/4-30/6 hvis det er den periode han skal kigge igennem.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)