Jeg har ikke kendeskab til de sider der nævnes i tråden, udover navnene på dem. Men, jeg har stor erfaring fra andre brancher, med den slags sider. Hvis du tager hotel branchen, der er portalerne Venere.com, Booking.com, Hotels.com og Touristonline, det er vel de største på det danske marked. Mange hoteller i Danmark kæmper for overlevelse, blandt andet på grund af disse portaler (Cirka 57% af alle hoteller og restaurationer kører med underskud i DK ilfg. HORESTA). Men det er sådan med portalerne indenfor den branchen, at man reelt ikke har noget valg, du er nødt til at være med. Problemet er jo så bare at de tager imellem 12,5% og 15% af salgsprisen på et værelse. For et af de hoteller jeg kender til, er der her tale om flere hundrede tusinde om året, på trods af at det er et meget lille hotel. Jovist, portalerne i den branche bruger mange penge på branding og på reklamer. Men de er jo ikke dummere end at de samtidig kæmper for at presse hotellerne ned i Google søgningerne, på de vigtigste søgeord. Det kan godt være at det kun koster nogle få hundrede, i starten, men du kan være helt sikker på at prisen vil stige så snart de er store nok. Det er og bliver pengemaskiner. Spørgsmålet er, har man råd til at lade vær, eller har man råd til at være med? Indenfor byggefaget, tænker jeg jo så, er siderne lavet rigtig? Altså, er de programmerede sådan at de opgaver der bliver lagt ud, faktisk er mulige at byde på? Har der været håndværkere, arkitekter, ingeniører, eller andre, indover som har kendskab til beregninger og kalkulationer? Er de udformet sådan at man som murer, tømrer eller andet, kan regne en pris ud, som faktisk holder? Det er bare min mening, ikke sikkert at min mening er den rigtige. Men jeg ville helt klart bruge pengene på SEO i stedet. |
vespa:er det for noget netværk ? kun for håndværkere
Ja og med deltagelse af denne www.belocal.dk/100tips
Ib Abildgaard
Råd & Mal