Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattemæssigt årsregnskab?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Der står følgende i mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder:

"§ 6. På anfordring skal virksomhederne inden 1 måned indgive det skattemæssige årsregnskab, jf. kapitel 4, eller dele heraf til told- og skatteforvaltningen."

Nu bruger jeg e-conomic, så hvad er forskellen på det regnskab og så et skattemæssigt årsregnskab? Er det skattemæssige årsregnskab kun resultatopgørelsen? Så man faktisk ikke har pligt til at kunne fremvise en balance?

Undskyld mine måske lidt dumme spørgsmål, men er helt ny i det her :D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Nej deter også balance. Forskellen er at der f.eks ikke er fradrag for gaver og en del andet som du skal regulere for fra det regnskabsmæssige til det sskattemæssige. Alle sådanne reguleringer foretages in princip under stregen
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 12:41

Det ved jeg ikke helt om jeg forstår. Så det regnskab jeg får via e-conomic kan jeg ikke bruge? Men det er da ellers på baggrund af det jeg beregner mit overskud og betaler skat af? Kan jeg få dig til at uddybe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50

Korrekt, du kan ikke bare bruge det årsregnskab du får fra economic eller noget andet regnskabsprogram til skat. Det danner fint gundlag for skatteregnskab, men der er en række ting som er driftsudgift og med i dit regnskab, men som du ikke har skattefrarag for, og derfor skal der laves en korrektion til det du får fra Economics, under bundlinjen, som bliver til det skattemæssige regnskab

Der er en held del som er en driftsudgift, gaver og bespisning, repræsentation og meget andet, som du ikke har skattefradrag for, og som derfor skal lægges til dit driftsregnskab for at give skattemæssigt regnskab. Denne liste er meget god til at vise en række ting som der dels ikke er fuldt momsfradrag på, dels ikke er fuldt fradrag i skat for, så omkostningen eller dele af den, skal lægge  til igen når du skal lave skatteregnskabet, http://www.danskrevision.dk/Nyheder/Documents/Marts%202012%20Skatte-%20og%20momsfradrag%20ved%20repr%C3%A6sentation.pdf

venligst

Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 12:58

Den liste har jeg selv kigget på. Men når jeg har nogle ting hvor der ikke er fuldt skattemæssigt fradrag for det, så korrigere jeg for det. Fx. restaurantbesøg med forretningsforbindelser kunne bilaget se således ud:

1000 kr.

Heraf moms 200 kr.

Så ville jeg jo bogføre 0,25*800 i driften og 0,25*200 på moms.

Ender man så ikke op med det skattemæssige regnskab?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:12

Rasmus1984:

Den liste har jeg selv kigget på. Men når jeg har nogle ting hvor der ikke er fuldt skattemæssigt fradrag for det, så korrigere jeg for det. Fx. restaurantbesøg med forretningsforbindelser kunne bilaget se således ud:

1000 kr.

Heraf moms 200 kr.

Så ville jeg jo bogføre 0,25*800 i driften og 0,25*200 på moms.

Ender man så ikke op med det skattemæssige regnskab?

Nej og ja. Hvis du kun har bogført 25% af hver, så har du bogført skattemæsigt - dog med en fejl som du vil se. Normalt ville du bogføre for at kende dine driftsudgifter. De ville mære at du havde bogført moms med 25% af de 200 kr = 50 kr i købsmoms

Hvis du der var 100% skattefradrag, så ville de 1000 kr minus moms nu 25 kr give 975 i udgift som du måtte ha skattemæssigt, idet alt du ikke må trække moms fra på, istedet bliver til fradrag som alm udgift

Nu har du jo faktisk 975 i driftsmæssig udgift - det er jo hvad du har måtte ud med i virksomheden uden moms - 

Nu siger vi så det er en af de ting du kun har 25% skattefradrag på. Her ville du normalt bare kunne bruge dit driftregnskab hvor de 975 kr indgik - så du havde overblik over dine faktiske firmaudgifter OG så under bundlinjen tage de poster som der ikke er fuldt fradrag for .- ex de 975 kr og nu tillægge 25% af 975 kr =731,25 kr til dit bundlinje resultat, for nu at få hvad dit skattemæssige resultat er

Lidt kompliceret men faktisk ikke så fanskeligt. Husk i alle fald, Det du ikke har momsfradrag for har du skattefradrag for med mindre der også der er nedsat fradrag, så uanset du vælger at køre skattemæssigt direkte i economics og dermed ikke rigtigt vide hvad du har i overskud i driften - eller korrekt som jeg viste, skal du bruge beløbet uden moms - også ved nedsat moms - tilberegningen videre

Uh - håber jeg fik det forklaret forståeligt :)

vh

Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 13:23

Jeg tror jeg forstår. Så jeg skal faktisk ikke gøre mig de overvejelser når jeg bogfører normalt. For i e-conomic beregner den jo selv den rette moms (for det meste) ved fx kun at tage de 25% af momsen ved repræsentation. Men når jeg så når til årsafslutningen har jeg mit driftsregnskab som jeg så kan korrigere for at få det skattemæssige regnskab. Og det er så på baggrund af det skattemæssige regnskab jeg skal indberette på min selvangivelse og ikke driftsregnskabet?

Men når man har regnskab med til banker og andre interesseret, så er det driftsregnskabet man bruger ikke?

Jeg forstår dog ikke helt hvad du skriver i det sidste, der står min viden vist lige af :D Så kan du uddybe følgende:

Husk i alle fald, Det du ikke har momsfradrag for har du skattefradrag for med mindre der også der er nedsat fradrag, så uanset du vælger at køre skattemæssigt direkte i economics og dermed ikke rigtigt vide hvad du har i overskud i driften - eller korrekt som jeg viste, skal du bruge beløbet uden moms - også ved nedsat moms - tilberegningen videre

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37

Ja banker skal ha drift bare
Jeg ved ikke om jeg kan uddybe bedre end jeg gjorde
Hvis du har 1000 kr inkl moms og kun må trække 25% af momsen så har du nu 975 kr i driftsudgift o g ikke 800 kr
Det er så de 975 kr du skal korrigere til skal hvis du kun har 25% skattefradag også, det afhænger af hvad det er for en udgift som du så i skemaet
Venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:40

Ja banken skal se drift og ikke skat
Hvis du har udgift på 1000 inkl moms og kun må trække 25% af momsen fra så har du 950 kr tilbage som udgift til drift
Det er de 950 kr du så skateregulere ned til 25% eller hvilken procent der gælder for punktet. Det er ikke de 800 kr som var normalt. Den del du ikke har momsfradrag på er driftsudgift
Vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:42

Rasmus1984:

Hej med jer,

Der står følgende i mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder:

"§ 6. På anfordring skal virksomhederne inden 1 måned indgive det skattemæssige årsregnskab, jf. kapitel 4, eller dele heraf til told- og skatteforvaltningen."

Nu bruger jeg e-conomic, så hvad er forskellen på det regnskab og så et skattemæssigt årsregnskab? Er det skattemæssige årsregnskab kun resultatopgørelsen? Så man faktisk ikke har pligt til at kunne fremvise en balance?

Undskyld mine måske lidt dumme spørgsmål, men er helt ny i det her :D

Hej Rasmus

Når du nu henviser til §6 i Mindstekravbekendtgørelsen, så kunne du passende fortsætte med de næste, eks. §7, så vil du få et svar på dine spørgsmål.

Bekendtgørelsen er her

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17285

§ 7 og § 8 er gengivet her:

§ 7. Det skattemæssige årsregnskab, som skal indgives på anfordring efter §   6, skal være udarbejdet efter skattemæssige principper eller skal indeholde skattemæssige korrektioner (konvertering) og specifikationer til regnskabet, jf. kapitel 5-9.

Stk. 2. Det skattemæssige årsregnskab består i det mindste af hovedposterne i resultatopgørelse, balance og bevægelserne i virksomhedens egenkapital samt konvertering i det mindste i hovedposter. Endvidere består det af de oplysninger, som virksomhederne skal oplyse særskilt. Ved indsendelse af det skattemæssige årsregnskab indgår de oplysninger, som efter bestemmelserne kun skal afgives på anfordring, ikke i det skattemæssige årsregnskab, medmindre told- og skatteforvaltningen anmoder herom.

Stk. 3. Regnskabet med tilhørende oplysninger, jf. § 8, skal på en klar og overskuelig måde kunne danne grundlag for told- og skatteforvaltningens kontrol.

Stk. 4. Oplysninger om hovedposter, som allerede er afgivet som supplerende oplysninger, jf. § 4, kan udelades af det skattemæssige årsregnskab.

Stk. 5. Den skattemæssige konvertering til årsregnskabet skal udarbejdes på en sådan måde, at det er muligt at konstatere sammenhængen til det foregående års skattemæssige opgørelser.

§ 8. Det skattemæssige årsregnskab samt de oplysninger, som indgår i grundlaget for det skattemæssige årsregnskab, skal kunne udledes af bogføringen eller af specifikationer i tilknytning hertil.

Stk. 2. Bogføringen skal tilrettelægges således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser. De skattemæssige opgørelser skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Tonny

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)