Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps vs. I/S

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Vi er 2 gutter der vil starte en virksomhed vi har nogle tvivl.

Det kunne jo være nemt at stifte et I/S, men har læst noget om at det går ud over personlig økonomi, og da den ene af os har meget SU gæld og alt muligt sjip sjap, føler vi ikke det ville være så fedt?.
Så er mulighed i et Aps? men 125.000 kr er der sku ingen af os der har lige p.t.!!!

Findes det billigere!?

Og hvad er grunden til at man opretter Aps i forhold til i/s.
Aminos Wiki virker ikke ville ellers have kigget der.?

Vigtige Faktorer:
Vi er begge i skole under udd.
Den ene af os er ikke 18 endnu.

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 22:08

Glemte> Har hørt noget om at man kan stifte et engelsk selskab billigere eller noget?.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38

En person kan ikke få et CVR når han ikke er 18+, men han kan godt drive virksomhed med nogle begrænsninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41

Billigere i opstart, men dyrere i længden...og i skal være 18+.

Fra København N
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:55

Hej,

Korrekt, i I/S'et hæfter i solidarisk og personligt - så I hænger på den med alt hvad I ejer og har, derudover må kreditor selv om hvem af jer han går efter. 

I kan eventuelt oprette et LLC i USA, og oprette en "fillial af udenlandsk selskab" Der stilles ikke de store krav til startkapital. Der hæftes begrænset. Dog skal der være en advokat inde over registreringen, og husk at I det skaber usikkerhed om værneting i en eventuel retslig afgørelse.

Ulempen, for udenlandske stiftere, er der 730 dages behandlingstid. Hvis sagen ikke er behandlet inden for 730 dage, bliver dit skatte-registrerings nummer afvist, og du bliverbedt om, at ansøge igen...

Der er en række fordele, men til gengæld er der en tilbøjelighed til, at du får en del flere samtaler med SKAT herhjemme.

se eventuelt: www.startallc.com for lidt generel information om LLC'er, deres stiftelse og forpligtigelser.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 00:13
Husk også på signalværdien i virksomhedsformen. Er dine kunder danske, vil mange måske finde det suspekt hvis din virksomhed er registreret som LCC, Ltd eller anden udenlandsk selskabsform.
Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 00:34

Hej med jer

I interessentskabet (I/S) er I en enkeltmandsvirksomhed med to personer. SU-gælden er kun vigtig fordi (som en anden skriver) at i hæfter solidarisk. Det betyder at dem i skylder penge, kreditorer, kan vælge fuldstændig frit hvem af jer han/hun vil slæbe i retten for at få sine penge. Det bliver naturligvis den af jer, der ser ud til at have flest og det er generelt en stor risiko, hvis det ikke går. Hver af jer hæfter med alt hvad i ejer og ellers kan i skylde i 20 år. Betragt det som et ægteskab.

Generelt opretter man derfor et Aps for at begrænse sin risiko. Et Aps hæfter kun med sin kapital (125.000 ved opstart) så man kan på ingen måde komme efter jer personligt (med mindre i svindler eller lign.). Aps'er kan også handles hvilket kan give nogle skattefordele ved salg. Selvom i begge vil ende at eje en andel/halvdel af Aps'et bliver i betragtet som ansatte i firmaet.

Jeg kender mindre til udenlandske selskaber som andre også nævner, men jeg vil foreslå jer at lade være med at komplicere livet for jer selv. SKAT bryder sig ikke om dét og jeg vil også mene de generelt har lav troværdighed, for hvorfor ikke oprette et Aps hvis man er et seriøst firma? (fordi man mangler kapital og ikke vil risikere nogle af sine egne penge, så det forøger bare risikoen for mig som kunde/leverandør)

En ting som I sikkert vil høre fra alle er, at I skal lave en interessentskab kontrakt hvis i vælger at drive et I/S.  Det gider man ikke fordi der er vigtigere ting, fordi det er ubehagelige emner - og fordi man stoler på hinanden.     Jeg kender alle begrundelserne for at lade være. Men de har alle sammen ret - det vigtigste er den kontrakt.

Men ellers er det jo bare at gå i gang. Pøj pøj. 

Fra København N
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:44

udvikler:

SKAT bryder sig ikke om dét og jeg vil også mene de generelt har lav troværdighed, for hvorfor ikke oprette et Aps hvis man er et seriøst firma? (fordi man mangler kapital og ikke vil risikere nogle af sine egne penge, så det forøger bare risikoen for mig som kunde/leverandør)

... eller fordi det er fandens besværligt at beskytte software inden for EU :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 09:10

Som allerede skrevet så er det meget vigtigt at I laver en skriftlig aftale om jeres samarbejde. (Ham under 18 skal have sin værge (forældre) til at skrive under). Det gælder både hvis det ender med et I/S eller med et ApS.

Aftalen skal indeholde bestemmelser om arbejdsindsats, aflønning, stemmeret, ejerandele (i et I/S behøver det ikke at være 50/50) o.s.v. - og vigtigst af alt om hvordan samarbejdet ophører, for det gør det på et eller andet tidspunkt. Jeg har andetsteds skrevet om et eksempel hvor der er kørt et 50/50 ApS i 15+ år og hvor den ene part nu prøve at "kuppe" sig til hele firmaet grundet den andens sygdom - og der ligger ingen skriftlig aftale.

Det er rigtigt at det er billigere i andre lande, men hold jer fra det. 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 09:19

Det virker lukrativt med et Aps og det burde jo nok også være det vi skulle have.

Men de 125.000 man så smider i .? hvor bliver de af?.
forsvinder de bare til staten elelr hvordan, får man dem tilbage, kan man bruge dem til at købe "grej for"

Info: det er mig der er under 18, men blvier det om 2½ mdr. og vi regner ikke med at starte før.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)