Derfor skræmmer det mig noget så gevaldigt at læse en aktuel artikel på ComOn.dk omkring en række konferencegæster, som har modtaget reklamer fra konferencens sponsorer uden at have givet tilladelse til det. Artiklen kan findes her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=21948 Det er ikke så meget det, at det sker, men det er rettere den ignorance de to anklagede virksomheder Citrix og Uni2 stille for døren når de bliver konfronteret med det. --------------------------------------------------------- »Det eneste, deltagerne har fået fra os, er en invitation til et seminar. Vi kunne jo ikke finde på at sende information, der ikke er relevant for modtageren. Vi har i øvrigt ikke skrevet under på noget fra IDC, om at vi ikke må bruge oplysningerne til markedsføring,« siger nordisk marketingschef for Citrix, Kurt Svenson. --------------------------------------------------------- »Vi har fået en deltagerliste udleveret fra IDC, og vi har antaget, at det var ok at bruge oplysningerne. Vi har ikke haft til hensigt at bryde markedsføringsloven, og vi beklager meget den fejl, der er sket,« siger administrerende direktør for UNI2, Daniel Elfort. --------------------------------------------------------- Fælles for begge to er, at de har antaget hvad de må i stedet for at undersøge det. Skræmmende men sandt er det to kæmpe virksomheder, der begge burde havde mandetimer nok til at læse et 16 siders dokument igennem fra forbrugerombudsmanden. Dokumentet kan findes her og er guld værd for folk der ønsker at forsøge sig med e-mail-marketing: http://www.forbrug.dk/fileadmin/fs-images/fo/Spamvejledningpdf.pdf Det er ikke et komplet lovsæt, men det er nogenlunde forklaret på "dansk" med eksempler, hvad forbrugerombudsmandens indstilling er til sagen. Skulle man ikke kunne overskue at læse de 16 sider så her er en lyn-kontrol-liste til at se om man er på vej ud i en grå-zone med sin e-mail forsendelse, lavet af undertegnede selv: - Kan du oplyse en modtager om hvorfra du har adressen og samtykket, hvis vedkommende henvender sig? Dvs hvor, hvornår og hvordan? - Har modtageren personligt givet samtykket og accepteret forsendelsen? I Danmark er det ikke muligt at give et samtykke på vegne af en anden. Derfor er det også komplet ubrugeligt/ulovligt at benytte købte lister med e-mail adresser. Du skal gøre fodarbejdet selv. - Indeholder det brev du vil sende ud, det samme som du har lovet modtageren at det vil indeholde, da vedkommende tilmeldte sig din postliste? Hvis ikke har du husket at oplyse modtageren om, at der er sket ændringer? - Står det forklaret i brevet, hvordan modtageren kan undgå fremtidige forsendelser? - Fremgår din (afsenderens) adresse og kontaktinformation klart og tydeligt i brevet, så der ikke er tvivl om hvem afsenderen er? - Har titlen (emnefeltet) på brevet relevans i forhold til indholdet? Dvs at denne ikke er vildledende i forhold til brevets indhold. Det er ikke en komplet liste, men hvis du kan svare ja til alle punkterne ovenfor, så overholder du væsentlig mere af loven end størstedelen af de danske virksomheder, der i dag forsøger sig med e-mail-markedsføring. Svarer du nej til et eller flere af punkterne, så bør du overveje om du har råd til at sende brevet, for det kan blive et dyrt bekendtskab med forbrugerstyrelsen Nå men til det reelle debatoplæg. Har du gjort dig tanker om at sende nyhedsbreve for din virksomhed? Hvis ja, hva |
Ja, jeg blev sgu også lidt overrasket over de udtalelser i ComOn i dag. Uvidenhed har ALDRIG været et juridisk gyldigt argument for ikke at overholde loven og endnu mere pinligt bliver det når de punkter de har overskredet er de letteste at forstå: Du skal have modtagernes samtykke. Hvor svært er det lige at fatte?
Nej, du har nok ret Oscar - de har simpelt hen ikke gidet sætte sig ind i lovgivningen. Det er overraskende hvormange såkaldte professionelle marketingfolk der er ligeså sløset med den danske lovgivning. Jeg fatter ikke at deres arbejdsgivere finder sig i det. hvis jeg havde ansat en marketingchef, der ikke gad sætte sig ind i det mest grundlæggende regler, der gælder for hans fagområde og virke røg han fandme ud med det samme! Man ansætter heller ikke en chauffør uden kørekort.