Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor svært kan det være at sende nyhedsbreve uden at lave ged i den?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Som benævnt andetsteds i denne debat, så har jeg en hvis kærlighed til emnet nyhedsbreve, reglerne omkring det, og teknikken bag. Ja, jeg bruger stort set hele min vågne dag for tiden på at beskæftige mig med emnet.

Derfor skræmmer det mig noget så gevaldigt at læse en aktuel artikel på ComOn.dk omkring en række konferencegæster, som har modtaget reklamer fra konferencens sponsorer uden at have givet tilladelse til det.

Artiklen kan findes her:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=21948

Det er ikke så meget det, at det sker, men det er rettere den ignorance de to anklagede virksomheder Citrix og Uni2 stille for døren når de bliver konfronteret med det.

---------------------------------------------------------
»Det eneste, deltagerne har fået fra os, er en invitation til et seminar. Vi kunne jo ikke finde på at sende information, der ikke er relevant for modtageren. Vi har i øvrigt ikke skrevet under på noget fra IDC, om at vi ikke må bruge oplysningerne til markedsføring,« siger nordisk marketingschef for Citrix, Kurt Svenson.
---------------------------------------------------------
»Vi har fået en deltagerliste udleveret fra IDC, og vi har antaget, at det var ok at bruge oplysningerne. Vi har ikke haft til hensigt at bryde markedsføringsloven, og vi beklager meget den fejl, der er sket,« siger administrerende direktør for UNI2, Daniel Elfort.
---------------------------------------------------------

Fælles for begge to er, at de har antaget hvad de må i stedet for at undersøge det. Skræmmende men sandt er det to kæmpe virksomheder, der begge burde havde mandetimer nok til at læse et 16 siders dokument igennem fra forbrugerombudsmanden. Dokumentet kan findes her og er guld værd for folk der ønsker at forsøge sig med e-mail-marketing:

http://www.forbrug.dk/fileadmin/fs-images/fo/Spamvejledningpdf.pdf

Det er ikke et komplet lovsæt, men det er nogenlunde forklaret på "dansk" med eksempler, hvad forbrugerombudsmandens indstilling er til sagen.

Skulle man ikke kunne overskue at læse de 16 sider så her er en lyn-kontrol-liste til at se om man er på vej ud i en grå-zone med sin e-mail forsendelse, lavet af undertegnede selv:

- Kan du oplyse en modtager om hvorfra du har adressen og samtykket, hvis vedkommende henvender sig? Dvs hvor, hvornår og hvordan?

- Har modtageren personligt givet samtykket og accepteret forsendelsen? I Danmark er det ikke muligt at give et samtykke på vegne af en anden. Derfor er det også komplet ubrugeligt/ulovligt at benytte købte lister med e-mail adresser. Du skal gøre fodarbejdet selv.

- Indeholder det brev du vil sende ud, det samme som du har lovet modtageren at det vil indeholde, da vedkommende tilmeldte sig din postliste? Hvis ikke har du husket at oplyse modtageren om, at der er sket ændringer?

- Står det forklaret i brevet, hvordan modtageren kan undgå fremtidige forsendelser?

- Fremgår din (afsenderens) adresse og kontaktinformation klart og tydeligt i brevet, så der ikke er tvivl om hvem afsenderen er?

- Har titlen (emnefeltet) på brevet relevans i forhold til indholdet? Dvs at denne ikke er vildledende i forhold til brevets indhold.

Det er ikke en komplet liste, men hvis du kan svare ja til alle punkterne ovenfor, så overholder du væsentlig mere af loven end størstedelen af de danske virksomheder, der i dag forsøger sig med e-mail-markedsføring. Svarer du nej til et eller flere af punkterne, så bør du overveje om du har råd til at sende brevet, for det kan blive et dyrt bekendtskab med forbrugerstyrelsen

Nå men til det reelle debatoplæg. Har du gjort dig tanker om at sende nyhedsbreve for din virksomhed? Hvis ja, hva
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg blev sgu også lidt overrasket over de udtalelser i ComOn i dag. Uvidenhed har ALDRIG været et juridisk gyldigt argument for ikke at overholde loven og endnu mere pinligt bliver det når de punkter de har overskredet er de letteste at forstå: Du skal have modtagernes samtykke. Hvor svært er det lige at fatte?


Nej, du har nok ret Oscar - de har simpelt hen ikke gidet sætte sig ind i lovgivningen. Det er overraskende hvormange såkaldte professionelle marketingfolk der er ligeså sløset med den danske lovgivning. Jeg fatter ikke at deres arbejdsgivere finder sig i det. hvis jeg havde ansat en marketingchef, der ikke gad sætte sig ind i det mest grundlæggende regler, der gælder for hans fagområde og virke røg han fandme ud med det samme! Man ansætter heller ikke en chauffør uden kørekort.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Ro på :-)
Jeg er enig i at det ikke er så smart, men det er sgu heller ikke helt logisk altid.
Hvis du sponserer en event og får folks kontaktdata, er det jo helt almindeligt at man sender dem en brochure etc. og med fare for at bliver grillet, så er forskellen på at sende dem en e-mail istedet jo ikke enorm.
Jeg er enig i at det er spam og det er som bekendt forbudt og som følge af det skal man lade være, men logikken i det tilfælde er ikke lige til at få øje på.
Det er korrekt at personerne burde vide bedre, men vi skal ikke glemme at denne internet verden vi bevæger os i, er forholdsvis ny for andre. De kunne selvfølgelig sætte sig ned og læse alle regler, men hånden på hjertet, får i tid til det altid?
Jeg må sgu indrømme at jeg tit tager et skøn på en situation og så handler jeg ud fra hvad jeg mener er rimeligt og forsvarligt. Skulle det senere vise sig at det var forkert/ulovligt, så er det sgu tough luck og så må jeg tage konsekvensen/straffen.


Det er muligt at jeg er lidt "happy go lucky", men det er nu min stil og jeg er da i live i skrivende stund og har det aldelese glimrende på alle fronter.

Så min konklussion er at det de har gjort er forkert, men de har ikke slået nogen ihjel og de gør det nok ikke en anden gang. Og var det min marketing mand der havde gjort det, havde han fået et trystende klap på skulderen og et "op med humøret, shit happens" med på vejen og så var den skid slået.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

> Skulle det senere vise sig at det var forkert/ulovligt, så er det sgu tough luck og så må jeg tage konsekvensen/straffen.


Netop, og det er det som støder mig ved de udtalelser der fremkom i artiklen. jeg synes det er pinligt når man forsøger at forsvare sine handlinger med at "ja, men jeg kendte jo ikke loven, så den burde ikke gælde for mig". Hvis du ikke gider læse loven så fair nok. Ligesom dig, Martin, får jeg da heller ikke altid gjort det, men så må jeg også leve med konsekvenserne.

 

> så er forskellen på at sende dem en e-mail istedet jo ikke enorm.

Det kan man sagtens diskutere. Men faktum er at der netop er en specifik juridisk forskel på elektroniske kontakter og så andre off-line kontaktformer som brev og telefon. Det er ikke de samme regler der gælder på alle områder og det ved de fleste sgu godt. Spørgsmålet er bare om man gider læse reglrne eller vælger at gætte sig frem. Vælger man det sidste må man tage skraldet når det går galt. If you can''t do the time don''t do the crime :)

 

Og, det er jo ikke første gang disse historier har været forsidestof. Faktisk har email spam været oppe at vende rigtig mange gange i det sidste år i alverdens medier. Man skal altså være nærmest døv, blind og dum for at have overset den debat. Jeg synes derfor det er rimeligt, netop på dette område, at forvente professionelle marketingfolk kender de mest grundlæggende regler for email markedsføring. I den konkrete sag snakker vi jo ikke om kryptiske fortolkninger af svært forståelige regler, men om det simple faktum at de ikke har indhentet samtykke fra modtagerne. Det er da ikke så svært :)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi er helt enige, men jeg syntes dog der er en kraftig formildende omstændighed.
De har sponseret en event og har fået listen med adresser udleveret af arrangøren. Jeg ville selv tage det som et tegn på at jeg derfor havde betalt for at kunne kontakte deltagerne. Med andre ord ville jeg forvente at deltagerne havde accepteret at få noget materiale mailet.
At det ikke er tilfældet er super beklageligt og noget som jeg hellere vil klandre arrangøren, end sponsorerne.

Dbh Martin
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kan godt være at sponsorerne har tænkt at når de har fået e-mail adresserne så var det ok. Sådan vil jeg nok også tænke. Så derfor er det forkert af arrangøren at vidersende deres e-mail adresser.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, naturligvis er det nogle fjolser der har sendt deltagernes email adresser til sponsorerne og det er i princippet noget der kunne være omfattet af Persondataloven. Det afholder dog ikke andre fra at overholde Markedsføringsloven. Det er lidt ligesom når man bliver snuppet for at køre for stærkt og forsøger at undskylde sig med, at "det gjorde ham foran også..." - den undskyldning bider politiet rimeligt nok ikke på :)

Og som sagt, det der hidser mig op i denne sag, som i andre tilsvarende er,

- at virksomhederne forsøger at undsklyde sig med uvidenhed. Det er dumt. Hvis man ikke gider læse lovgiving der er relevant for ens virke så må man sgu tage sin straf som en voksen mand når man laver fejl.

- at de forsøger yderligere, at retfærddiggøre deres handlinger med at det de sendte slet ikke var "rigtig" kommercielt. Man skal ikke forsøge at kaste sig ud i spidsfindige juridiske diskusioner, når man ikke engang har gidet læse reglerne for området. Det er også dumt. Sig undskyld, tag straffen og kom videre :)



Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Det der også er "sjovt" med sådanne episoder, er at afsenderne er 100% sikker på at det er relevant materiale de sendte ud. Ja naturligvis var det relevant.... for afsenderen....
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

> Ja naturligvis var det relevant.... for afsenderen....


Jeps! - og iøvrigt har jeg ikke set nogle undtagelser i Markedsføringsloven, overhovedet, der bygger på "relevans", så hvor de får den ide fra fatter jeg ikke ...

Fra UK
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

email nyhedsbreve og email marketing er stadigt på wild west niveauet. Faktisk lempede de sidste EU regler situationen betydeligt for branchen.


Reglerne er dog stadigt så utydlige at langt de fleste, selv meget seriøse, virksomheder faktisk bryder loven.

Noget så simpelt som double-opt-in (at man skal konfirmere sin interesse i at modtage mail, altså: signup->modtager mail "er du sikker?"->klikker ja i mailen->modtager konfirmation->bliver medlem) er en sjældenhed.

 

Det er ikke et direkte lovkrav at køre double-op-in, men faktisk er det uungåeligt hvis du vil følge loven til fulde, idet at du som afsender har bevisbyrden på at du har fået "permission" til at sende mail til modtageren. I flere år havde vi single-opt-in (signup->konfirmation->medlem) og selvom vi havde IP nummer, fuld adresse info samt signup tidspunkt på sekundet kunne vi jo ikke bevise at det rent faktisk var modtageren der havde signet up med hans egen email. Teoretisk KAN hvem som helst jo tilmelde hvem som helst til hvad som helst, og hvis ikke at der kræves en konfirmation/opt-in så vil det karakteriseres som spam, uanset om man er i den bedste mening. Jeg tror snart at der falder et par slemme sager på det her område. Der har været et par enkelte, f.eks. DEBITEL.

De fleste proff email marketeers (forbrugerliv, jatak, mailpepper, advertising.com, osv) kører alle single opt-in, og dermed defacto ulovligt. Det kan rykke gulvtæppet væk under hele deres forretning, idet at forbrugerombudsmanden kan kollektivt kan fjerne retten til at udsende til hele databasen hvis man ikke kan bevise "permission" og det er jo umuligt uden opt-in.

 

Vi arbejder med en database på ca. 750.000 personer og udsender mere end 2.000.000 mails pr mdr. og i de sidste 6-7 mdr har vi fjernet ca 180.000 email adresser pga ovenstående - ikke nogen der har klaget, men simpelthen fordi vi ikke havde tilstrækkelig permission.

 

Har man et kundeforhold er situationen dog anderledes, man kan ALTID skrive til en kunde/forretningsforbindelse, dog ikke hvis kunden direkte har frabedt sig at blive kontaktet.

 

Det er en utrolig spændende udvikling vi vil se i de næste par år/mdr :)

 

Ditlev

www.onapp.com

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)