Hej Aminoer Jeg vil høre om nogle af jer kan hjælpe mig med lidt info og evt. links vedr. import fra et andet EU-land. Jeg har p.t. ikke nogen virksomhed, men arbejder på at starte selvstændigt i det små ved siden af mit nuværende job. Jeg ser p.t. på muligheden for at importere restprodukter fra lande indenfor EU. Det er produkter/materialer som ellers bare bliver destrueret og som jeg kan få for at afhente dem. (Jeg mener, jeg har fundet den rette varekode for import.) Mit spørgsmål er hvordan jeg 1) moms- og importmæssigt skal forholde mig til denne forretningsmulighed 2) samt om jeg selv om jeg sender materialerne hjem med vognmand til Danmark (med videresalg i Danmark for øje) fortsat kan nøjes med at drive dette som privatperson indtil jeg rammer de 50.000kr i omsætning? --> Der er ingen sundhedsrisiko ved materialerne, men jeg tænker om der er andre juridiske områder, som jeg skal være opmærksom på, som privatperson, når jeg videresælger disse ting?
Jeg håber I kan give mig nogle generelle råd og retningslinjer og gerne links, hvor jeg kan læse mere. Ps. Jeg har skrevet til SKAT men mens jeg venter og venter, vil jeg gerne høre jeres indspark. Ha´ det fint -Søndergaard- |
du kan givet drive det som privatperson, men som du skalerer det med hjemsendelse med fragtmand kan jeg ikke se andet, end du må forvente at komme over 50.000 kr i omsætning på 12 måneder efter hinanden (ikke kalenderår men efter hinanden) og så skal du registreres for moms
De 50.000 er ikke en bundgrænse som man først har og så registrerer man for krydser man grænsen med de 50 t så kommer man af med moms + bod på samme beløb af alt det som løn inden man momsregistrerede.
Hvis du registreres, så skal du angive 25% af varens værdi som EU erhvervelsesmoms og samme beløb som købsmoms så det er ren statistik. Det samlede beløb for værdien skriver du i rubrik A -
Andre må lige svare på hvordan med fragten - om det er en del af værdien for ellers er det jo noget der ligner 0??
Det eneste andet at være opmærksom på er vel, at du som person vil kunne drages til ansvar for skader der forvoldes, hvilket du med et ApS kunne beskytte dig mod ud over aps kapitalen
vh
vh