Hej Jeg har altid drevet mit lille engroshandelsfirma som enkeltmands, men nu synes jeg tiden er moden til at stifte et anpartsselskab. Og i den anledning har jeg et par spørgsmål jeg godt kunne bruge lidt baggrundsviden om inden jeg kontakter min advokat.
Jeg overvejer at stifte to selskaber - et holding og et driftsselskab. Men hvordan fungerer det rent praktisk? Kan jeg skyde de indskudte midler fra holding selskabet direkte ind som anpartskapital i driftsselskabet og kan man lave mellemregninger mellem de to selskaber ... altså kan jeg f.eks. flytte penge mellem selskaberne ud over overskud.
Håber der sidder en advokat/revisor der gider skrive et par linier til mig
Mvh.
Jacob Hansen.
|
Der er flere måder at gøre det på:
Hvis der ikke udløses nogen eller kun uvæsentlige avanceskatter ved overdragelse af din virksomhed:
1) Du indskyder 125.000 kr. + stiftelsesomkostninger i et holdingselskab som så efterfølgende stifter datterselskabet, der driver virksomheden videre.
2) Du stifter datterselskab ved apportindskud af din virksomhed (kræver værdi på min. 125T. Herefter stifter du et holdingselskab ved indskud af ovennævnte anparter.
Hvis overdragelsen udløser nævneværdige skatter
3) Du stifter selskabet ved en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse. dvs. du indskyder din virksomhed mod at få anparter i selskabet. Selskabet indtræder i din skattemæssige stilling i forhold til virksomheden og overtager dermed de udskudte skatter. Du får i skattemæssige henseende en reduceret anskaffelsessum for anparterne i selskabet.
Dvs. hvis du efterfølgende overdrager anparterne til et holdingselskab bliver du beskattet af avancen = Holdingselskabet stiftes ved en såkaldt skattefri aktieombytning med forudgående tilladelse fra Told/Skat.
Overførsler
Du kan kun overføre midler fra datterselskabet til holdingselskabet ved udbytte (eller udlån). Udbytte er skattefrit for holdingselskabet (enkelt undtagelse vedr. ejertid).
Derimod vil en overførsel som ikke er lån den anden vej rundt til datterselskabet være et skattepligtigt tilskud. Her kan man lave en kapitaludvidelse til overkurs for at få midler ned i datterselskabet.
Du kan godt lave mellemregninger mellem de to selskaber, men med mindre det er kortvarige mellemregninger som kan sidestilles med varegæld og kredittid, skal de forrentes. Da selskaberne vil være tvunget sambeskattet får dette dog ingen egentlig effekt.
Er der nogen bestemt grund til at du vil have to selskaber. Ikke at det er en dårlig ide men mange taler om det bare fordi de har hørt det er smart