Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af ny virksomhed - måske bundet af konkurrenceklausul?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kompetente brugere.

Jeg har i snart et års tid arbejdet i England, hvor vi med en broker model, sælger produktionsudstyr til det meste af verdenen. Mit område har naturligvis været de Danske kunder.

Min plan er nu at flytte hjem til Danmark og starte egen virksomhed op med et lignende koncept – dog med visse andre værdier og strategier, men i bund og grund vil mange af kunderne og leverandøre være de samme.

Situationen er den at der i min nuværende ansættelseskontrakt er forsøgt indskrevet en konkurrenceklausul der i korte træk forbyder mig at arbejde i en konkurrerende virksomhed, tage kontakt eller sælge til kunder eller leads fra virksomhedens database, og ansætte eller samarbejde med andre ansatte fra virksomheden – alt sammen i en periode på 6 måneder efter opsigelse.

Klausulen er på mange måder skrevet mangelfuld, og samtidigt yderst garderende. Fx er der ikke angivet nogle konsekvenser eller bod, ved kontraktbrud. Jeg har efterfølgende også læst mig til at en sådan kontrakt kun kan indgås fra virksomhedens side ved at stille kompensation til rådighed for den ansatte i perioden. Mht garderende, beskriver den at man ikke må handle med områder som virksomheder pt engagere sig i, hvilket jo som eksport virksomhed potentielt er hele verden. Det nævner jeg fordi jer også har læst at en sådan klausul ikke må være for vidtgående.

En hurtig søgning på Google, viser også at en del af de formulering der er brugt, er sakset fra andre standardkontrakter her i England. Hvis man dog kigger nøje efter i kontrakten er der noget jeg falder over, som i min situation måske kan være værd at bemærke, og det lyder som følgende:

"Restricted Area" Shall mean the geographical area in which the Company has conducted Restricted Business.

Virksomheden er jo egentligt en Engelsk eksport virksomhed, som eksportere vare, hvis en kunde fra udlandet acceptere at købe dem på Engelske vilkår. Alle køb VAT registreres. Som jeg læser det, er det ”Restricted Area” altså England og en ny momsregistreret CVR virksomhed i Danmark er altså ikke en del af det "Restricted Area" hvilket gør at de andre forbehold bortfalder. De er kun gældende inden for det område.

Er det en holdbar anskuelse??

Jeg vil naturligvis kunne holde mig fra at opsøge nuværende kontakte i opstartsperioden, men det er klart der ligger et profitabelt potentiale i det, så hvis der ikke er noget kontraktbrud forbundet med det, ville det være dumt andet.

Er det noget værd at min virksomhed skal have andre strategier og løsninger, når nu det er til mange af de samme kunder?? Her tænker jeg på, at min nuværende arbejdsplads lever rent af at købe og sælge de har dele, hvor jeg gerne vil bevæge mig i en retning hvor vi lave større vedligeholdelses strategier, der naturligvis vil inkludere køb af nævnte dele osv.

Antaget at jeg nu bryder loven, og de vælger at søge kompensation hos mig, hvilket grundlag bliver denne kompensation så bygget på?? Er det min indtjening, er det virksomhedens indtjening, eller den gamle virksomheds tab?

Og jeg vil selvfølgelig tro at det er Engelsk lovgivning der er gældende, så hvis der er nogen der har noget input hvad det angår, vil det være meget værdsat.

Det skal til sidst nævnes, at denne virksomhed selv er bygget på en ide fra en lignende virksomhed. Virksomheden har i dag ca. 60 ansatte. Og der er flere andre tidligere ansatte der tidligere er stoppet, for at arbejde hos konkurrenter eller har startet deres eget, både i England og Europa – i disse tilfælde har virksomheden aldrig foretaget nogle handlinger. Det er naturligvis ikke nogen garanti, men måske et meget godt tegn på at de enten ikke bekymre sig om det, eller klausulen ikke er holdbar og mere er til for at afskrække folk fra at gøre det.

Håber der er nogen der kan komme med nogle brugbare råd og synspunkter i sagen, og hvis der evt. er nogle der ønsker det, sender jeg meget gerne de 2 sider, hvor klausulen er beskrevet.

På forhånd mange tak.

Martin

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)