Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvudvilket "Trustpilot-widget" ulovlig?

Side 10 ud af 12 (113 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har kun skimmet tråden igennem, da den er ved at være lidt lang :)

Det du gør kan være et brud på ophavsretslovens §71 stk. 2 om databasebeskyttelse.

§ 71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database eller lignende, hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller som er resultatet af en væsentlig investering, har eneret til at råde over det pågældende arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på en eksemplarfremstilling eller tilgængeliggørelse for almenheden af uvæsentlige dele af indholdet af et katalog, en tabel, en database eller lignende, som foretages gentagne gange og systematisk, såfremt de nævnte handlinger kan sidestilles med handlinger, der strider mod en normal udnyttelse af de pågældende arbejder, eller som skader fremstillerens legitime interesser urimeligt.

Hvis du systematisk scraper deres site (uanset om du bruger cURL eller hvad du bruger) og benytter deres indhold til at skabe et produkt der kan ses som konkurrerende med Trustpilots egne widgets, skader du deres legitime interesserer. At det kun er en mindre uvæsentlig del af deres indhold (som du kalder et citat) har ikke nogen betydning i forhold til det.

Om du falder indenfor denne paragraf kan vel kun afgøres af en dommer i en evt. retssag.

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 16:10

Tak for det, igang.

Det er lige den slags henvisninger jeg meget gerne ville have fra folk:)

Det tyder faktisk på at det med citater taget fra Trustpilots bedømmelser er en "no go", når der er tale om selvstændig kommerciel udnyttelse.
Som jeg også har været inde på før, er det nemmeste da også helt at undlade citater fra Trustpilot

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 16:18

Hej Mads,

Tak for svaret.

Det er præcis spørgsmålet, hvorvidt min widget, som den er udformet, falder indenfor den paragraf.

Du har nok desværre ret i at jeg ikke skal regne med at få yderligere afklaring omkring dette, men jeg takker for henvisningen.

Tilmeldt 30. Oct 06
Fra  dk Skrevet kl. 16:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

geniusdesign:

Tak for svaret!

Det er præcis spørgsmålet, hvorvidt min widget, som den er udformet, falder indenfor den paragraf.

Du har nok desværre ret i at jeg ikke får yderligere afklaring omkring dette, medmindre det evt. bliver afgjort i en retssag.

Jeg takker for henvisningen.

Det var så lidt :)

Umiddelbart ville mine penge være på Trustpilot hvis de valgte at lægge sag an. Det du har lavet med deres indhold er jo præcis det samme som de selv laver. Alternativt kunne man forestille sig, at Trustpilot bare lukker denne sag ved at deaktivere din kundes konto hos dem. Fra deres side er det jo en utroligt nem måde at løse problemet på.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 16:44

Jeg vil bare sige, at jeg synes at det er en rigtig spændende problemstilling, selvom jeg ingen interesse har i et bestemt udfald. Derfor er det også ærgerligt, at tonen er blevet så hård.

Jeg har kun få kommentarer til debatten:

Der bliver ofte sagt, at trådstarter blot kan kontakte trustpilot eller læse deres betingelser. Det er altid en fin start i juridiske spørgsmål, men det kan jo aldrig give et troværdigt enegyldigt svar at spørge en part, som man ved har en stor interesse i spørgsmålets udfald. Betingelser behøver heller ikke at være gyldige ifølge loven, og jeg ville personligt aldrig stole på at en virksomheds betingelser er 100% gyldige i lovmæssig forstand. Derfor bliver man jo nød til at se til lovgivningen/domstolene for at få det korrekte svar.

Lars Rasmussen:
Det samme gælder vel for det HTML du henter. Med cURL henter du ikke brudstykker - du henter en hel adresse og dermed alt HTML'en. At du så vælger at fjerne størstedelen og blot hente noget tekst samt tallet der udgør en gennemsnitlig rating baseret på Trustpilots anmeldelser, det må du ikke.

Problemstillingen er dog stadig relevant, hvis man ser bort fra metoden det hentes på. Man kunne i stedet hente citater fra Trustpilot manuelt, og derved være helt uden om problemet med at hente alt.

Jeg er dog i tvivl om du har ret med hensyn til betydningen af at man henter alt. Cache i f.eks. streaming har jo også været en juridisk udfordring, da du teknisk set fremstiller en kopi. Dette er jo dog blevet lovligt, da det er en midlertidig flygtig kopi. Det samme kunne man gætte på gør sig gældende her (Jeg ved det ikke).

Der bliver så snakket om, at da det ligger på grænsen, så vil det uanset hvad blive en hård kamp mod alle Trustpilot's advokater. Det kan selvfølgelig være rigtigt, men derfor synes jeg stadig at det er en spændende problemstilling. Hvis det er noget du holder fast på, ville jeg gå til en advokat for at høre, hvad han/hun siger. Hvis det klokkeklart er lovligt, så er der nok ikke så meget at være nærvøs for, mens hvis det nærmer sig et grænsetilfælde, så kan det nok ikke betale sig at gå videre med.

De kan jo dog bare lukke din trustpilot-side, som der bliver sagt. Det betyder jo dog, at du i praksis intet får ud af det.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 16:49

Emil:

Problemstillingen er dog stadig relevant, hvis man ser bort fra metoden det hentes på. Man kunne i stedet hente citater fra Trustpilot manuelt, og derved være helt uden om problemet med at hente alt.

Jeg er dog i tvivl om du har ret med hensyn til betydningen af at man henter alt. Cache i f.eks. streaming har jo også været en juridisk udfordring, da du teknisk set fremstiller en kopi. Dette er jo dog blevet lovligt, da det er en midlertidig flygtig kopi. Det samme kunne man gætte på gør sig gældende her (Jeg ved det ikke).

Problemet, som jeg ser det, er ikke måden du henter data på, men hvad du bruger det til. Heller ikke om man henter alt eller intet, det var blot for at skære det ud i pap.

Caching er ret forskelligt fra det trådstarter gør, nemlig at hente data der er genereret af TrustPilot på baggrund af nogle data de har indsamlet, og som de normalt tager penge for at man kan bruge på ens site. Så er det ligegyldigt om du manuelt via din browser går ind og henter den score og skriver (manuelt) "Min side får 8,4 ud af 10 på Trustpilot" eller får et script til at hente scoren, opdatere den og skrive det ud.

Men det er da en interessant problemstilling, jeg er bare af den opfattelse, at hvis noget af det jeg brugte tid på at producere/indsamle blev kopieret uden at folk betalte for det, så ville jeg handle på samme måde som Trustpilot.

Over and out :-)

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 17:06

@Mads Mogenshøj

Tak for vurderingen.

Til info er meningen med min widget at vise ratings fra flere steder på éen gang. Altså ikke kun fra Trustpilot. Det adskiller den både funktionsmæssigt og designmæssigt fra Trustpilots widget. Det den kan gøre er at indsamle informationer om hvad firmaets rating er hos hhv. Trustpilot og de andre steder, hvor kunder bedømmer virksomheden, og genvige disse ratings med mit eget design. 

Egentlig er min widget ikke unik hvad det angår. Jeg har set at Computersalg, i stedet for at bruge trustpilot´s widget, viser en bedømmelsesoversigt på deres side, hvor de bruger deres eget design. Se side 4 i indlægget.

I princippet kan min widget laves så den slet ikke scraper Trustpilots side, men i stedet kræver at firmaet manuelt indtaster den aktuelle "score" hos de forskellige bedømmelses-sites. 

Mads Mogenshøj:
Alternativt kunne man forestille sig, at Trustpilot bare lukker denne sag ved at deaktivere din kundes konto hos dem.
 Ja, det vil da i hvert fald være en måde at gøre det på, men det er slet ikke sikkert at et firma kan få lov at blive slettet fra deres system, så kunder ikke har mulighed for at bedømme dem. Der er en der har skrevet tidligere i indlægget, som netop afventer svar fra Trustpilot på dette spørgsmål.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 17:07

Lars Rasmussen:
Men det er da en interessant problemstilling, jeg er bare af den opfattelse, at hvis noget af det jeg brugte tid på at producere/indsamle blev kopieret uden at folk betalte for det, så ville jeg handle på samme måde som Trustpilot.

Og lige netop derfor synes jeg problemstillingen er interessant. Den er relevant for rigtig mange af os, der laver hjemmesider og services på internettet. Derfor synes jeg også det er ærgeligt, at diskussionen drukner i det moralske aspekt og at tonen bliver hård. Begge sider af bordet har jo interesse i en afklaring. Små virksomheder i lignende situation som Trustpilot har jo derved mulighed for at blive opmærksomh på problemstilling, samt undersøge muligheder for at beskytte sig på.

Lars Rasmussen:

Problemet, som jeg ser det, er ikke måden du henter data på, men hvad du bruger det til. Heller ikke om man henter alt eller intet, det var blot for at skære det ud i pap.

Caching er ret forskelligt fra det trådstarter gør, nemlig at hente data der er genereret af TrustPilot på baggrund af nogle data de har indsamlet, og som de normalt tager penge for at man kan bruge på ens site. Så er det ligegyldigt om du manuelt via din browser går ind og henter den score og skriver (manuelt) "Min side får 8,4 ud af 10 på Trustpilot" eller får et script til at hente scoren, opdatere den og skrive det ud.

Jeg tror, du misforstår mig. Jeg er netop enig i, at det er problemstillingen. Men du kom med en ny problemstilling (At hele den ophavsretsbeskyttede kode hentes i første omgang, selvom kun et lille udsnit benyttes). Jeg har indsæt citatet jeg svarede på nederst i denne post. Cache var blot et eksempel på, at kopifremstilling kan være lovligt elektronisk, hvis kopieringen er midlertidig og flygtig.

Lars Rasmussen:

Det samme gælder vel for det HTML du henter. Med cURL henter du ikke brudstykker - du henter en hel adresse og dermed alt HTML'en. At du så vælger at fjerne størstedelen og blot hente noget tekst samt tallet der udgør en gennemsnitlig rating baseret på Trustpilots anmeldelser, det må du ikke.

Tilmeldt 30. Oct 06
Fra  dk Skrevet kl. 17:25

Grænsen går - groft sagt - mellem om man konkurrerer mod dem man henter indhold fra eller ej. Dvs. om man 'snylter' på deres indhold og skader deres legitime interesser.

Hvis du laver f.eks. edbpriser.dk og indekserer webshops med pris, produkt, mv. er det ok. Så længe du linker direkte til produktet på producenten side. Ofir vandt i sin tid over Home i sådan en sag. Og de vandt fordi de ikke var en konkurrent til Home, men blot en 'søgemaskine/index' over boliger.

Newsbooster sagen er et andet eksempel, hvor de crawlede danske avisers hjemmesider og viste deres nyheder i en form for oversigt. Her kunne man betale abonnement for at bruge det, og aviserne argumenterede for, at de tabte indtægt pga. der kun blev deep-linket direkte til indholdet og brugerne derfor blev opfordret til ikke at besøge forsiden af aviserne. Aviserne vandt denne sag over newsbooster, fordi det blev vurderet at de var en konkurrent til de alm. aviser og derfor skadede deres legitime interesser.

Det kan være der er kommet flere sager til siden jeg skrev et projekt om det for nogle år siden på min kandidat.

Hvis man vil bruge Trustpilots indhold til at lave en konkurrerende 'rating-side' eller tilsvarende med et kommercielt perspektiv, vil jeg mene at Trustpilot vil vinde, da man bruger deres indhold til at skabe en konkurrent til dem selv.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 17:41

Mads Mogenshøj:
Hvis man vil bruge Trustpilots indhold til at lave en konkurrerende 'rating-side' eller tilsvarende med et kommercielt perspektiv, vil jeg mene at Trustpilot vil vinde, da man bruger deres indhold til at skabe en konkurrent til dem selv.

Nu er situationen den at min widget er lavet til min kunde som en integreret del af det samlede webdesign, og firmaet er ikke konkurrent til Trustpilot. Er din umiddelbare vurdering så, at han ikke foretager noget ulovligt ved at bruge den?

Side 10 ud af 12 (113 indlæg)