Jeg vil bare sige, at jeg synes at det er en rigtig spændende problemstilling, selvom jeg ingen interesse har i et bestemt udfald. Derfor er det også ærgerligt, at tonen er blevet så hård.
Jeg har kun få kommentarer til debatten:
Der bliver ofte sagt, at trådstarter blot kan kontakte trustpilot eller læse deres betingelser. Det er altid en fin start i juridiske spørgsmål, men det kan jo aldrig give et troværdigt enegyldigt svar at spørge en part, som man ved har en stor interesse i spørgsmålets udfald. Betingelser behøver heller ikke at være gyldige ifølge loven, og jeg ville personligt aldrig stole på at en virksomheds betingelser er 100% gyldige i lovmæssig forstand. Derfor bliver man jo nød til at se til lovgivningen/domstolene for at få det korrekte svar.
Det samme gælder vel for det
HTML du henter. Med cURL henter du ikke brudstykker - du henter en hel adresse og dermed alt HTML'en. At du så vælger at fjerne størstedelen og blot hente noget tekst samt tallet der udgør en gennemsnitlig rating baseret på Trustpilots anmeldelser, det må du ikke.
Problemstillingen er dog stadig relevant, hvis man ser bort fra metoden det hentes på. Man kunne i stedet hente citater fra Trustpilot manuelt, og derved være helt uden om problemet med at hente alt.
Jeg er dog i tvivl om du har ret med hensyn til betydningen af at man henter alt. Cache i f.eks. streaming har jo også været en juridisk udfordring, da du teknisk set fremstiller en kopi. Dette er jo dog blevet lovligt, da det er en midlertidig flygtig kopi. Det samme kunne man gætte på gør sig gældende her (Jeg ved det ikke).
Der bliver så snakket om, at da det ligger på grænsen, så vil det uanset hvad blive en hård kamp mod alle Trustpilot's advokater. Det kan selvfølgelig være rigtigt, men derfor synes jeg stadig at det er en spændende problemstilling. Hvis det er noget du holder fast på, ville jeg gå til en advokat for at høre, hvad han/hun siger. Hvis det klokkeklart er lovligt, så er der nok ikke så meget at være nærvøs for, mens hvis det nærmer sig et grænsetilfælde, så kan det nok ikke betale sig at gå videre med.
De kan jo dog bare lukke din trustpilot-side, som der bliver sagt. Det betyder jo dog, at du i praksis intet får ud af det.