Jeg overvejer pt. at købe en ny mobiltelefon. Ved andre IT produkter har jeg før fået at vide, at man kan lave et split på fx 50/50 firma/privat. Så man dermed trækker 50% fra i moms og det resterende beløb fra i skat.
Mit spørgsmål er så, om man kan gøre det ved en mobiltelefon (lad os bare sige uden abb., hvor abb. så kører ved siden af og 100% privat)? - og vil det betyde man skal betale multimedieskat eller noget i den dur?
ja det kan du med den delte moms - men ja du vil skulle betale skat af fri telefon hvis du overhovedet blander firmaet ind som udgangspunkt så enten - hold det privat eller kør det hele inkl. abbonement over firmaet
Når det er dit firma - så husk også - need to have = de ting man absolut må købe og køber i starten - nice to have - købes når der er overskud til det - ellers ender man let i en spiral uden overskud
Som udgangspunkt kan du trække alle telefoner fra i dit regnskab. De telefoner som du benytter privat, kan du kun trække halv moms, og du bliver beskattet af fri telefon (2500 kr./år).
Hvis du køber f.eks. en iphone over 24 måneder, vil momsen typisk blive trukket på først regning/købsaftalen, hvorefter resten er afdrag. Det er vigtigt at få med. Abonnementet faktureres løbende, så der skal momsen deles løbende.
Jeg har lige delt mine telefoner op i privat/erhverv og det kan stadig ikke betale sig andet for mig, at køre det hele over firmaet og betale skat af fri telefon. Så det er værd at regne på.
Jeg tror bare jeg holder det uden for firmaet så. Jeg kan klare mig med et abb. på omkring 129/mdr., og hvis det skulle kunne betale sig at køre gennem firma og betale multimedieskat skulle jeg nærmest skifte telefon hvert år så.
Jeg håbede bare lige på, man kunne undgå multimedieskatten, når det var uden abb. :-)
Når det er dit firma - så husk også - need to have = de ting man absolut må købe og køber i starten - nice to have - købes når der er overskud til det - ellers ender man let i en spiral uden overskud
Jeg har stort set ingen udgifter (er 17 og bor hjemme), og med den kundetilstrømning jeg har fået på det seneste, er der rigeligt med overskud til lidt 'nice to have' :-)
Multimedieskatten er afskaffet, så du kan frit trække internet og andet fra i firmaet. Måske du skulle ha' en snak med dine forældre omkring jeres internetforbindelse. Husk på du ikke skal betale skat af de penge du bruger på udgifter i firmaet.
Mit forslag: din far går med hunden og tømmer opvaskeren, så betaler dit firma internetforbindelsen.
Ja, det ville være smart (og ikke helt skidt, for vores internetforbindelse er ikke verdens bedste, men det går). Men den bliver dækket af min mors arbejde, da hun arbejder hjemme, så der er ikke så meget at gøre :-)
og selvfølgeligt skal man tage de fradrag man kan - MEN - lad det ikke gå dig til hovedet - jeg kender mange der ender med at kæmpe for ikke at ha overskud for at lave smarte ordninger som her foreslået (og den var jo OK) men skat kan også godt se hvis alt ender op i nice to have fradrag og 0 i resultat - så for din egen skyld - tænk firma - tænkt udvikle - tænk selvsagt fradrag - men ha fokus på indtjening og ikke på at se om al indtjening kan vekslet til - nice to have for så dør virksomheden før eller siden desværre ofte