Vi er en fritidsbaseret tøjvirksomhed, som ikke har råd til at ansætte en sælger, men samtidig har vi brug for at få vores produkter ud i butikkerne. Der må findes en måde, hvor vi kan komme ud på uden at skulle satse hele virksomheden. Jeg har hørt om, at nogle bruger kommisionslønning. Altså at man kun betaler, hvis der er et salg. Sælgeren har typisk andre produkter i forvejen og kører så rundt med flere forskellige mærker. Er der nogle, der kender mere til dette?
mvh/ Morten Bjelbæk www.geschaeft.dk |
Hej Morten.
Jeg har tidligere kørt som selvstændig agent for et par møbelfabrikker og et import firma indenfor galleri.
Min kommision var 10% af alt salg som jeg skabte, både hos eksisterende kunder såvel som hos nye kunder, jeg fik også automatisk 10% når de ringede og genbestilte hos virksomheden direkte. Jeg var som sagt selvstændig og sendte en faktura til de 3 fabrikker hver måned, men nogle ønsker muligheden for at blive oprettet hos fabrikken som freelance sælger hvor sælger så får udbetalt lønnen via fabrikken, på denne måde skal man ikke være momsreg. hos told og skat. Samtidig skal det nævnes at jeg også deltog i messer ect, hvor jeg ikke fik penge for at deltage på messen, men tjente pengene på salg.
Jeg fandt et par af fabrikkerne via www.jobindex.dk, det er ikke så dyrt for jer at oprette jer som søgende firma efter freelance sælgere/agenter, dette er et godt bud, ud fra egen erfaring.
Good luck :-)