Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring af salg som ikke er blevet betalt

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Jeg har (for første og sidste gang) sendt nogle varer til en kunde uden at have fået betalingen først og da kunden øjensynligt ikke har til hensigt at betale, skal jeg vil bogføre salget som "tab"? Hvordan gør jeg det? Jeg benytter regnskabsprogrammet SummaSummarum.

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 22:08

Altså

Jeg ville bogføre salget først, som du plejer

Kredit omsætning

Debet Debitorer

Når du så opdager, at der er en sandsynlig risiko for at debitor ikke betaler (jeg gør det efter 2, rykker) - så hensætter jeg til tab

Kredit Hensat tab debitorer (konto i balancen i aktiver, lige efter debitorer)

Debet Hensat Tab debitorer (konto i driften, resultatopgørelsen, jeg har den under administration)

Når så tabet er erkendt - så fjerner jeg mit tilgodehavende hos kunden.

Kredit Debitor

Debet Konstateret tab

Og annullerer hensættelsen (bogfører modsat af, hvad jeg gjorde da jeg hensatte)

På den måde har jeg tabet med i mit resultat allerede når risikoen opstår, og ikke først 3 år efter, når sagen har været i retten og debitor er erklæret insolvent for 4. gang. 

Men jeg sidder også med aktieselskaber, hvor man har nogle forpligtigelser overfor aktionærerne for hvordan man skal forsøge at inddrive et tilgodehavende - og søge den erlagte moms retur - ved faktisk ikke om det er gældende for enkeltmandsvirksomheder også?

Så mon ikke revisorgutterne har en løsning til dig?

Nightfall

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:03

Jeg tror ikke han plejer at bogføre varesalget med debitorbogholderi ud fra det han skriver. Det ligner mere et kasseprincip. Men det Nightfall skriver er måden at gøre det på regnskabsmæssigt. Skattemæssigt kræves det også at tabet er konstateret.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 09:29

Momsen skal ikke søges tilbage.

Når tabet et konstateret bogføres nettotabet (varesalg ex. moms) og momsen, og så indgår momsen i næste momsangivelse. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)