Dette er mit første indlæg på dette stærkt vanedannende site!!
Jeg har et site som egentlig har en ok trafik og mulighederne ligger der. MEN så er det lige at at vores webhotel bliver flyttet sitet fra en server til en anden og så er der pludselig en hel masse ting som ikke virker. Efterfølgende kontakter jeg naturligvis vores programmør for at få ham til at se på det - jeg har nemlig ikke en sk.. forstand på programering ol. Han kontakter så webhotellet og der sendes en del mails og tales noget i tlf. Ofte er svartiderne meget lange og ofte slet ingen respons., efter min mening meget useriøst!
Nå men det har nu taget ca. 3 måneder og der er stadig ikke sket noget, ud over at min programmør er kørt fuldstændig død i sagen. Jeg kontakter så idag webhotellet og taler med support, som med det samme kender til problemet og siger at den vist nok ligger på en server de har problemer med... Jeg spørger hvad problemet er og hvorfor det ikke er løst og at min tålmodighed er ved at være opbrugt. Og ja jeg er knotten og siger til ham at hvis ikke problemet bliver løst må vi jo have en advokat til at kigge på sagen. SÅ vender bøtten og jeg får at vide at de ikke har ansvar for noget som helst og at jeg ikke skal true med noget. Men iøvrigt ved han ikke ret meget om sagen og ham der gør taler i tlf. Jeg siger så at han skal få vedkommende til at ringe og han får mit tlf.nr. Jeg har dog en lille tvivl om hvorvidt jeg skal forvente at den opringning nogensinde kommer.
Lang smørre - jeg ved det, undskyld...
Kan det virkelig være rigtigt at de er totalt ansvarsfri og jeg så bare skal finde mig idet? Hvad vil i råde mig til at gøre? At flytte sitet til et andet webhotel så længe det ikke fungerer 100% kan vel også være risikabelt? Bør jeg kontakte en advokat?
Du må nok igang med at læse hostingfirmaets forretningsbetingelser. Hvis ikke du har dem på skrift, kan hostingfirmaet jo let sige, at de ikke har lovet noget som helst, og har afskrevet sig ansvar for tab etc. Hvis du skal have en advokat på sagen, skal du jo nok kunne dokumenterer et tab som følge af hostingfirmaets svigt.
Uanset hvad udfaldet af sagen bliver, så bliver du nok aldrig gode venner med det firma. Så få flyttet dine ting til en mere professionel udbyder. Jeg går ikke ud fra at det webhotel du har købt er unikt, og indeholder funktioner som andre ikke kan tilbyde?
Kan det virkelig være rigtigt at de er totalt ansvarsfri og jeg så bare skal finde mig idet? Hvad vil i råde mig til at gøre? At flytte sitet til et andet webhotel så længe det ikke fungerer 100% kan vel også være risikabelt? Bør jeg kontakte en advokat?
Jeg ville ikke tøve ét sekund med at flytte webhotel. Der er SÅ stor konkurrence på det område - så hvis man ikke kan levere varen - så er det bare ud til højre.
Nu ved jeg ikke noget om hvad det er for en side du har, og hvad du tilbyder osv., men hvis det ikke er en kæmpe side, som er afhængig af mange ting, burde en flytning kunne foretages smertefrit på højest to dage - mange gange fra dag til dag!
Du skulle være flyttet efter meget kort tid. Det er heldigvis så enkelt at flytte hotel, at man sagtens kan tillade sig det ligeså snart firmaet, ikke viser sig dygtig nok til opgaven.
En udbyder er vel i sin fulde ret til at yde dårlig service og levere et dårligt produkt. Med mindre du er blevet lovet noget konkret af dem, har du som udgangspunkt ikke noget at komme efter.
Men når det så er sagt, så forstår jeg ikke hvorfor du gider bruge mere tid på det firma. Flyt din side, det er det bedste du kan gøre. Det lader endvidere til, at du har gjort dig upopulær hos deres kundeservice (siger ikke det er din skyld) så forvent ikke noget fra dem fremover! Sådan fungerer det desværre ofte med sådan noget.
Hvad hedder i øvrigt det firma? Måske der er nogen herinde der har haft lignende problemer med dem og kan hjælpe!
Det er meget forskelligt fra udbyder til udbyder og for den sags skyld aftale til aftale, og det er svært at putte en generel finger på hvor ansvaret burde placeres - specielt når der ikke står hvad problemet præcist er og vi ikke ved hvad du er blevet lovet.
Vi fik selv en kunde fra et lignende scenarie for lidt tid siden, hvor programmøren og hostingvirksomheden havde brugt oceaner af tid på at diskuttere hvor ansvaret skulle placeres samt hvordan problemet skulle løses, mens ejeren af siden ikke anede hvad han skulle stille op eller hvem han kunne bebrejde. Siden blev flyttet fra et webhotel til egen server, hvor opsætningen kunne blive tilpasset deres behov 100%.
Som de andre skriver er der nok at vælge mellem, så hvis i ikke kommer nogen steder med den nuværende udbyder er det nok en god ide at søge alternativer - sørg dog for at teste grundigt på det nye hotel/den nye server før du foretager selve flytningen, jeg har set eksempler på folk der flyttede i god tro og lovede deres brugere/kunder at alt nu var vel, hvor det så viste sig at det rent faktisk var en programmeringsfejl eller en manglende kompatibilitet med software versioner, og de derfor stod med samme problem og havde skuffet deres brugere/kunder.
Selvom jeg levende kan forestille mig, hvor useriøse dit hostingfirma er (for der er VIRKELIG nogle brådne kar i den branche), så skal du nok desværre ikke gøre dig håb om at få erstatning for tabt fortjeneste. For helt nøgternt set er det dig, der ikke har sørget for at sitet virker (ansat en ny programmør, flyttet det over på et 3. webhotel el.lign.). Det svarer lidt til hvis en håndværker sagsøger Toyota når hans forretning står stille i 3 måneder fordi varevognen ikke virker..
Sitet er naturligvis unikt. Firmaet hedder Jepponet.dk og der har sitet ligget siden det blev lavet for 5 år siden. Jeg har købt sitet for et par år siden så derfor ligger det der, jeg havde aldrig hørt om Jepponet.dk før.
Siden fylder en del og kræver vist nok understøttelse af noget forskellig software - jeg er ikke så stærk til det tekniske, sorry! Vi har noget som kaldes Jeppoweb 4, der er til sider op til 200 mb.
En flytning er også det jeg er mest stemt for. Men hvad nu hvis siden stadig ikke virker efter en flytning, hvad gør jeg så? Jeg aner ikke hvad serverflytningen har bevirket. Hvilken udbyder ville i anbefale at flytte til! Jeg er temmelig frusteret over situationen.
Ja det er pisse frustrerende. Men som Sune også siger, så er det ofte kundens side den er gal med. Der findes mange programmører der ikke ved 100% hvad de har med at gøre.
Men hvad nu hvis siden stadig ikke virker efter en flytning, hvad gør jeg så? Jeg aner ikke hvad serverflytningen har bevirket.
Kan Jepponet ikke oplyse hvilke ændringer der er blevet foretaget i forhold til den tidligere server (f.eks. såsom software versioner/konfigurationsændringer), så i kan forsøge ud fra det at analysere jer frem til problemet?
Jeg er også enig i, at det er bare om at flytte hurtigst muligt. Der kan selvfølgelig være nogle penge, der er tabt i forbindelse med abonnementet, men hvis de er useriøse i denne forbindelse, vil de sikkert også være det, hvis der opstår et nyt problem.
Angående forretningsbetingelser på nettet så er det en faktisk en sjov sag. Jeg havde engang Bech Bruun Dragsted til at udarbejde forretningsbetingelser for mig. I det pågældende projekt var det meget vigtigt, at forbrugeren var helt bekendt med betingelserne. De fortalte mig, at man nok så meget kunne godkende betingelserne ved at tjekke en box af, men at man faktisk ikke kunne holdes til ansvar for dem. De gav det råd, at forbrugeren skulle godkende betingelserne efterfølgende via en bekræftelse modtaget på mail. Derfor er det i dit tilfælde, hvis du ønsker erstatning eller lign. at finde ud af, hvordan de generelle betingelser er for sådanne serviceydelser fordi, at dem du har godkendt nødvendigvis ikke er gældende..