Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel - refusion/dagpenge

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har en medarbejder som er på barsel, og nu vil jeg gerne være sikker på at jeg har gjort det rigtigt, mht. dagpenge/refusion.

Jeg har indberettet hendes barsel på NEM Refusion, og har modtaget den første refusion, som svare til hendes timeløn ekskl. arbejdsmarkedsbidrag, så alt er fint der,

Men der er jo også de indirekte lønomkostninger (feriepenge, pension osv.), som jeg er af den opfattelse at de bliver dækket af barsel.dk.

Skal jeg særskilt søge dem om refusion, eller går det helt automatisk - jeg tænker på at de ikke kender omfanget af mine indirekte lønomkostninger, som pt. udgør ca. 35%.

Skal måske lige nævne at hun er omfattet af overenskomst med 3F, som giver hende 4+14 uger med fuld løn.

Skal jeg bare læne mig tilbage og vente på at pengene kommer rullende, eller skal jeg gøre noget aktivt?

På forhånd tak for svar.

Vh. Jean Damsgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18

uden at være ekspert, mener jeg ikke du får noget ud over den timepris der skal angives, så jeg ville da ringe til deres support (ventetone - ding dong) og høre dem - for jeg tror ikke et sekund du får noget senere.

Er du aktivt betalene til barsel.dk eller ordninger ud over atp barsel.dk - så er det dem du skal ha fat i, jeg troede i alle fald at man en del af perioden kun fik svarende til dagpenge niveau refunderet ? - Lad os endelig høre svaret så vi kan blive klogere 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:34
Tilmeldt 6. Jan 09
Skrevet kl. 10:04

Mange tak for svar.

Jeg har også selv gravet lidt i det, og det eneste jeg får dækket udover den faktiske løn er feriepengene.

Jeg har ellers altid haft det indtryk, at man som arbejdsgiver, i ligestillingens navn, blev kompenseret fuldt ved ansattes graviditet.

Men der har jeg nok været for naiv Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:12

Jean Damsgaard:
Men der har jeg nok været for naiv Smile
Du og mange andre - og du vil også se, at du ikke får fuld kompensation alle ugerne, men kun dagpenge satsen de sidste med mindre du sætter lønnen ned til dagpengesatsen, hvilket VIST NOK er lovligt (sådan fik min svirgerdatter det i alle fald fra det offentlige) - så ja det koster lidt for en arbejdsgiver at ha folk på barsel

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 09
Skrevet kl. 10:15

Ja, 30.000,00 for det første 18 uger - heldigvis skal jeg kun betale dagpengesatsen resten af barslen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:26

Hej Jean,

Alt hvad der vedrører det offentlige, er en jungle uden særlig megen vejledning Smile

MEN, når den ansatte går på barsel, og du indberetter dette via VIRK, så refundere kommunen maks dagpenge satsen. Herefter supplere Barsel.dk op tll en timeløn på maks 178,85. http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/sik/dabarsel/Refusion/Hvor-meget-faar-man

Udbetalingen fra Barsel.dk sker helt automatisk, hvis du har registeret den ansatte som på barsel, inde på VIRK. Lidt utroligt at noget køre af sig selv ved det offentlige, men man har jo lov at blive overrasket Wink

Så mht. feriepenge og pension osv - Det er tiltænkt som supplement til de virksomheder som betaler en højere timeløn end dagpengesatsen, for at minimere tabet for virksomheden. Tab ved barsel undgår du aldrig Smile

VH

Mike

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:30

Det er lovligt at sænke lønnen under barsel til den maksimale refusion man kan få, dog mener jeg, at dette skal stå i ansættelseskontrakten Smile

/Mike

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)