Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan min nyregisterede enkeltmandsvirksomhed købe relevant udstyr fra mig selv (købt i 2012)?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fuldtidsjob som lønmodtager, men har nogle freelancejobs ved siden af, og siden jeg allerede nu nærmer mig de 50.000 i 2013, vil jeg registrere mig som enkeltmandsvirksomhed på Virk.dk denne ugen.  I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Kan jeg momsregistrere mig fra 1.1.13?  (Jeg har endnu ikke sendt ud nogle regninger i 2013, så jeg kan fortsat vælge hvordan jeg skal betales).

Jeg har købt noget udstyr i efteråret 2012 som er relevant for arbejdet i virksomheden, kan mit enkeltmandsfirma købe dette af mig, så det indgår i virksomhedens regnskab for 2013?

Nogle kunder foretrækker helst at udbetale honorar som B-skat. Kan man både sende fakturer med moms til nogle kunder, og få betalt honorar af andre?

Håber nogle kan svare denne nordmand bosat i DK, som prøver at finde frem i det danske regelværket:-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46694
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:23

Du skal i alle fald prøve at registrere så langt tilbage du kan - f.eks 1/1.2013 og send ingen regninger inden du har gjort det, for så bliver du sat i moms af den del du ikke fakturerede med moms + bod på det dobbelte hvis du samlet overskrider 50.000 kr på 12 mdr - det gælder også for omsætning fra 2012 - det er 12 mdr i stræk der er grænsen

Hvis udstyret er købt inden for 6 mdr før starten på selskabet kan du tage det direkte i firmaet og ikke via dig

Ja man kan operere med både firma og være ansat og være freelancer hvis det skal være - men omfanget af virksomheden skal naturligvis være sådan at det berettigere købet af det udstyr du taler om, da du ellers ikke kan trække et evt underskud fra i anden indtægt  se DETTE LINK - du skal også regne med, at det ikke bare er dig og dine kunder der som sådan vælger om du er freelance eller ansat - det er der ganske skarpe regler for hos skat. Har du flere forskellige kunder som firma derimod løbende og selv risikoen lyder den fredeligere. Se DETTE LINK - og se gerne eksemplerne i f.eks. skats link derinde

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 13
Skrevet kl. 18:06

Tusind mange tak for et godt og forståeligt svar i morges!

Jo, mine freelancejob har forskellige kunder. De første 2 ½ mnd i år har jeg haft 12 forskellige opdrag for syv forskellige kunder (indenfor teater og film-branchen).   Hvis jeg momsregistrerer mig i morgen med virkning fra 1.1.13, og sender ud fakturaer ink moms for 8 af opdragene, kan jeg så kræve ind de 4 andre opdragene som honorar med B-skat (ikke regning)?

Dvs at jeg fra min indtægt som lønmodtager i mit fuldtidsjob selvf ikke kan trække fra noget MEN heller ikke fra B-indkomsterne, men at jeg i mit enkeltmandsfirma som momsregisteret, kan trekke fra de udgifter jeg har til de øvrige jobs?  Hvis jeg ikke opretter et enkeltmandsfirma, men alt går som B-indkomst, kan jeg vel trekke fra den hele og fulde udgift ink moms, hvis jeg køber noget til mit freelancearbejde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19

Ja så var det link jeg havde med i mit til DFI jo ikke så helt uaktuelt når du siger film branchen - du får den her igen http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx  det er et ret godt link

Vi ansætter kun - bruger ikke selv freelancere idag af samme årsag - med mindre det er meget specielt eller et firma der kommer med et hold.

Ja du kan kombinere selvstændig med at arbejdsgiver indberetter bidragspligtig B indkomst (eller for den sags skyld jo altså A indkomst via bikort så er skatten jo 100% i orden og der er ikke problemer med fradrag der heller.

Du skal så holde ting adskilt og kan sikkert få spørgsmål til om noget hørte til det momspligtige, så det er en lidt besværlig øvelse, og derfor klogt ikke at købe ting til virksomheden med moms og så bruge den privat til freelance - men det er du jo selv med på kan jeg læse

Jeg kan ikke bare sige du kan trække alt du køber fra hvis du ikke stifter virksomhed men DET som er absolut nødvendigt for at tjene B indkomsten kan du trække fra - men her skal du nok tænke i absolut nødvendigt og ikke kunne ha underskud som skal fraregnes din øvrige indtægt fra virksomhed eller andre aktiviteter

Jeg ville ha en revisor på hvis jeg var dig faktisk - behøves ikke være den dyreste

vh

Tilmeldt 17. Mar 13
Skrevet kl. 18:50

Tak for svar og links - ja de er absolut aktuelle for mig. Og jeg ser behovet for en revisor og/elle et regnskabsfirma. Har været inde på Ageras side i dag. Tror meget hurtigt det kan betale sig. Efter at have dykket ned i denne gryden, og fået en oversigt, ser jeg manglende betaling for flere freelanceopdrag fra sidst år, som jeg ikke har gjort så meget for at få indbetalt (som A-indkomst eller B-indkomst) Så egentlig selvforskyldt. Er dette tabte penge? Eller kan jeg gøre krav på dem? Findes der frister for sådant? Jeg har heldigvis underskrevne kontrakter for opdragene...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55

Du kan absolut gøre krav på den når du har kontrakt de er ikke forældede - mig bekendt er hovedreglen 3 år - med mindre i klart har aftalt mindre - så jeg ville da gå efter at få pengene ind, og beklage at det har taget tid, men det er det jo hverken blevet dyrere eller andet for kunden af, snarere har han haft pengene lidt længere

Held og lykke med det og projektet i det hele taget

vh

Tilmeldt 17. Mar 13
Skrevet kl. 19:07

tak - det var godt nyt! jeg prøver så at gøre krav på dem. fik vide af en kunde som skyldte mig et honorar fra sidst år, at nu var regnskabet lukket for 2012, så da var det nærmest umuligt?  mange gode tak for svarene. har blevet klogere...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:18

Marius_B:
fik vide af en kunde som skyldte mig et honorar fra sidst år, at nu var regnskabet lukket for 2012, så da var det nærmest umuligt?
Det forstår man jo de prøver med - men sandheden er at de skam også selv har pligt til at vide at du har den aftale med dem og udført arbejdet - de kan ikke bare gå i dækning under skrivebordet - og ja vist er regnskabet lukket, men din faktura kommer først nu og den kan de bare tage i 2013 regnskabet uden tekniske problem. Folk ved generelt godt når der er noget hvor regningen er misset. Jeg fik en reging på et Velux vindue herhjemme 1,5 år efter det var nydeligt monteret og det var faktisk mig der lige måtte gøre den lille private snedker opmærksom på, at han havde sat et fint vindue i uden nogen sinde at fakturere. Han smuttede forbi med en flaske 12 år whisky i rabat da jeg havde betalt Big Smile

Du kan sagtens få modstand men de fleste har bare tænkt - fedt nok han glemte os

vh

Tilmeldt 17. Mar 13
Skrevet kl. 19:53

ja - det er rigtigt, for det bør ikke kun være mit, men også kundens ansvar at sørge for betaling efter endt opdrag, særlig da jeg tidligere kun har blevet betalt som A og B-indkomst. Jeg har t.o.m oplevet flere gange at kunder har sendt lønseddel uden at de har overført penge, hvor jeg så har troet alt var i orden.  Derfor bliver jeg også nødt til at kræve ind tilgodehavende fra 2012 som B-indkomst i tilfælde jeg ikke får betalt - så jeg ikke kommer til at betale moms for noget jeg måske ikke får ind?!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:57

Uden virksomhed der har faktureret med moms kommer du jo ikke til at betale moms - og hvis du kan bevise pengene er tabt - og det er der div krav til som en advokat kan hjælpe dig med, så skal du heller ikke skatte af selve beløbet - De kunder der har sendt lønseddel og ikke betalt dig skal du naturligvis checke om de har opgivet det som de skal til skat, for så kommer du jo af med skat af beløbet selv om de lige har glemt at føre pengene over

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)