Jeg har fuldtidsjob som lønmodtager, men har nogle freelancejobs ved siden af, og siden jeg allerede nu nærmer mig de 50.000 i 2013, vil jeg registrere mig som enkeltmandsvirksomhed på Virk.dk denne ugen. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål: Kan jeg momsregistrere mig fra 1.1.13? (Jeg har endnu ikke sendt ud nogle regninger i 2013, så jeg kan fortsat vælge hvordan jeg skal betales). Jeg har købt noget udstyr i efteråret 2012 som er relevant for arbejdet i virksomheden, kan mit enkeltmandsfirma købe dette af mig, så det indgår i virksomhedens regnskab for 2013? Nogle kunder foretrækker helst at udbetale honorar som B-skat. Kan man både sende fakturer med moms til nogle kunder, og få betalt honorar af andre? Håber nogle kan svare denne nordmand bosat i DK, som prøver at finde frem i det danske regelværket:-) |
Du skal i alle fald prøve at registrere så langt tilbage du kan - f.eks 1/1.2013 og send ingen regninger inden du har gjort det, for så bliver du sat i moms af den del du ikke fakturerede med moms + bod på det dobbelte hvis du samlet overskrider 50.000 kr på 12 mdr - det gælder også for omsætning fra 2012 - det er 12 mdr i stræk der er grænsen
Hvis udstyret er købt inden for 6 mdr før starten på selskabet kan du tage det direkte i firmaet og ikke via dig
Ja man kan operere med både firma og være ansat og være freelancer hvis det skal være - men omfanget af virksomheden skal naturligvis være sådan at det berettigere købet af det udstyr du taler om, da du ellers ikke kan trække et evt underskud fra i anden indtægt se DETTE LINK - du skal også regne med, at det ikke bare er dig og dine kunder der som sådan vælger om du er freelance eller ansat - det er der ganske skarpe regler for hos skat. Har du flere forskellige kunder som firma derimod løbende og selv risikoen lyder den fredeligere. Se DETTE LINK - og se gerne eksemplerne i f.eks. skats link derinde