Kære Aminoer Vi sælger oftest kun enkeltprodukter. Men nu er jeg blevet kontaktet af flere større virksomheder, der ønsker større leverancer (og dermed også rabat). Er der nogen tommelfingerregel eller rettesnor for, hvor meget en virksomhed forventer at få i rabat? Hilsen Morten |
Hvor meget skal man give i rabat?
|
// Jesper Skov
Hej Jesper Tak for dit svar. Mine produkter er hovedsaligt førsteklasses juletræer - leveret på adressen. Min kostpris er meget svær at fastslå, i det at den er baseret på vores arbejdsindsats i plantagen i gennem 8 år, fra plantningen og frem. Mange af vores konkurrenter tilplanter blot arealer, og kommer igen 8 år efter og lader polske arbejdere fælde træerne til absolut minimumsløn. Vi tilser hvert eneste træ 3-5 gange om året i alle 8 år - det er nøglen til at vi får meget flottere træer end vores konkurrenter. Men det koster selvfølgelig. Kan det kaste bare en lille smule lys over spørgsmålet:-)? Hilsen Morten |
Jeg er blevet kontaktet en del gange af firmaer der ønsker at give kokkeknive i julegave til deres medarbejdere. Hvis man ikke passer på kan det godt koste så meget tid forhandle så det er spørgsmålet om det kan svare sig. Mit råd er at lave et standard dokument i word, hvor du beskriver standard betingelserne, samt hvilke rabetter du kan give. Jeg har vedtaget at jeg ikke giver rabat på ordrer under 10 stk. Rabatstrukturen er noget i retning af 10% ved køb at 10 varer, og 25-30% ved køb af over 50 varer. Og så med rater for hhv. 20-30 og 40 stk indimellem. Ved at sende sådan et dokument viser du at du anerkender rimeligheden af at kunde får rabat ved at købe stort ind, samtidig med at du har taget udspillet i forhold til dem der måske vil have 30% rabat ved køb af 5 varer. "Hvis du vil have 30% rabat skal du op og købe 50 stk." vil dit budskab så være. Hvilke rabatter du selv vælger bør være en afvegning af at du selv skal tjene så du er tilfreds, og sådan at kunden synes de gør en god handel. Husk at beskrive betingelser omkring fortrydelsesret (hvis nogen, da det er virksomheds salg), betaling m.m. |
Hej Jesper Tak for dine gode pointer. Det lyder meget fornuftigt at have et standarddokument, jeg kan allerede nu mærke, at der ellers kan bruge meget tid på, at sidde og strikke tilbud sammen. Kan jeg være så heldig at du har et sådant worddokument, jeg kan lade mig inspirere af? Hilsen Morten |
Kostprisen vil jeg ikke mene er svær at fastslå, da dine medarbejder vel får løn og dine udgifter ligeledes er noteret. Ud fra dette kan du vel også, når året er gået, regne dit overskud ud. Men se også på de ting som bliver lettere, når du sælger flere af gangen (logistik, customercare, osv). Men praktisk talt er du jo den eneste som ved hvilken rabat du kan give dine, og hvad det hele kan bære. Det er jo ikke kunderne som skal sætte din rabat, du skal selv sætte den alt efter hvad der er rimeligt. |
// Jesper Skov
Hej Morten Juletræer, den er sgu lidt svær. IKke en branche jeg kender så godt. Hvad sker der med juletræerne hvis i IKKE sælger dem i år? Står de til næste år, eller kasseres de? Har i altid udsolgt af træerne? Hvis i altid har udsolgt er der ingen grund til at sælge træer med rabat som i ellers kan sælge til fuld pris. Hvis træerne bliver kasseret hvis de ikke sælges, så kan i sælge dem fra alt fra 1 krone og opefter så der er det bare et spørgsmål om at forhandle den bedste pris. Hvis i kan lade træerne stå til efterfølgende år, bør i få jer en idé om jeres kostpris og sørge for ikke at sælge under denne pris. Ca. kostpris: jeres årlige omkostninger (løn, husleje etc).DIVIDERET med Antallet af træer der er klar pr. år |
Hvis du sender en privat besked med din email vil jeg prøve at finde dokumentet og sende det til dig. |
Hej Jesper. Nogle træer skal sælges, det afhænger af hvor tæt de står og topskudslængden (der fik du så lige lidt specialviden indenfor skovbrugsbranchen oven i hatten;-)). Men helt generelt, kan jeg sige at det interessante i vores branche, er at komme så tæt på forbrugeren som muligt, for vi kan selvfølgelig sælge alle vores træer til eksport og få ca 40-45 % af vores normale pris. Men vi producerer langt bedre træer end hvad der kan betale sig at eksportere. Jeg er ikke i tvivl om at vores produkt er så godt, at får vi bare 10-20 store, gode og trofaste kunder, så skal vi nok holde på dem. Vi skal bare have udbredt nyheden om vores koncept. Derfor er det en lidt speget sag, om hvor meget vi skal gå ned i pris, for at komme ind på markedet hos de store. Vores produktion er sat voldsomt op, så vi om ca 4 år, vil være oppe og skulle sælge 4-5 gange så mange træer som vi gør nu. Hilsen Morten |
Prisen på nordmandsgran juletræer ligger på 50-70 kr pr. stk. leveret på rod i net til døren ved køb af +100 stk. Juletræerne er ved denne pris danske, pæne og økologiske. Bemærk dog at det er prisen fra år 2006. Her i 2007 forventes prisen at ligge en smule højere. Med venlig hilsen |
Mvh Magnus Høegh
Ecolight - Salg af billige stikkontakter