|
Indledningsvist, så er jeg med på, når der er OVERSKUD i enkeltmandsvirksomheden, så kan man få et skattefrit fradrag for erhvervsmæssig kørsel i privat bil i henhold til de gældende regler (<20.000km = høj takst (kr. 3.80), > lavere takst, 60 dages reglen osv.). Imidlertid er jeg i tvivl om, hvordan man gør, hvis man har underskud! Jeg åbnede sidste år i foråret, men fik først en betydelig omsætning hen mod slutningen af året, hvilket alligevel gjorde, at jeg kunne præsentere et lille underskud for 2012 før evt. fradrag for erhvervsmæssig kørsel. Jeg bor langt fra mine kunder og leverandører, hvilket gør, at jeg skal køre langt for at virke og at erhvervskørslen bliver ml. 8-15.000 km om året. Mit spørgsmål går da på, - hvad man gør med fradraget for erhvervsmæssig kørsel, når der er et resultatmæssigt underskud i enkeltmandsvirksomheden ? Er det så bare så simpelt, at det bare en ærgerlig-ærgerlig; vent til du får et overskud, så kan du få det skattefrie fradrag ? Nu har jeg været til SKATs informationsmøde for iværksættere, hvor det står rimeligt klart, at hvis man udholdte alle udgifter selv, så ville disse indgå som indskud, og kan nemt bogføres (den såkaldte 'svære metode') og indgå som fradrag (regnskabet vil balancere). Men benytter man den 'nemme metode' så opstår der jo en værdi igennem den erhvervsmæssige kørsel, som jeg så har lidt svært ved at placere og balancere, når jeg i 2012 præsterer et underskud. Følger man dog samme logik, som i den svære metode, så får man ikke et fradrag for indeværende år, men krediteres på ens indskudskonto, da man ikke har et overskud som man, så at sige, kan trække på, og dermed får et skattefrit beløb på indskudskontoen, som man så kan hente ud næste gang man får en indtægt og eller overskud. Eller er det for kreativt ? |
For god ordens skyld, så bilen mit privat bil.
Bliv gratis medlem